Sådan skal en Porsche 911 behandles!

PORSCHE: Juletid er læsetid, og det betyder, at jeg fandt en stille stund (nuvel – på toilettet ovenpå som resten af familien ikke gider gå op af trappen for at bruge), til at læse det nye Porsche Magasin. Det er udgivet på dansk af Porsche i Danmark og (vel)skrevet af min gode ven Nikolaj Karlshøj.

Det nye Porsche Magasin er begået af Nikolaj Karlshøj, og især hans coverhistorie om Peter Schiøtz, der kører ca. 20.000 km om året i sin 42 år gamle 911, er fantastisk læsning!

Det nye Porsche Magasin er begået af Nikolaj Karlshøj, og især hans coverhistorie om Peter Schiøtz, der kører ca. 20.000 km om året i sin 42 år gamle 911, er fantastisk læsning!

Okay – der er en del historier, som er decideret reklameklistrede i deres hyldest af Porsche. Men fair nok – det er trods alt Porsche der betaler magasinet. Historien om Peter Schiøtz og hans 42 år gamle 911’er, er dog en fantastisk historie. Den minder mig om at 1: Jeg SKAL have en 911 på et tidspunkt og 2: Hvordan klassiske biler bør bruges.

Peter Schiøtz og hans 911 fra 1972. Den har +300 hk og vejer ca. 900 kg...

Peter Schiøtz og hans 911 fra 1972. Den har +300 hk og vejer ca. 900 kg…

Historien handler kort fortalt om Porsche-entusiasten Peter Schiøtz. Han har en 911’er fra 1972, som han har totalt ombygget. Ikke så bekymret for, om bilen står i original stand, men med fokus på at få en bil der er velkørende. Hjertet er en 3 liters RSR motor uden omdrejningsbegrænser, og bilen er totalt skrællet indvendigt. Kun et formstøbt sæde og en stribe vippekontakter og så naturligvis rat, ure og pedaler. Den har over 300 hk og vejer ca. 900 kg. Det er seriøse sager.

Motorrummet er beskidt, kabinen rå og bilen bliver brugt til det den er bygget til. At køre i. Ikke at stå og se pæn ud i en hermetisk lukket garage.

Motorrummet er beskidt, kabinen rå og bilen bliver brugt til det den er bygget til. At køre i. Ikke at stå og se pæn ud i en hermetisk lukket garage.

Det fede ved Peter Schiøtz er, at han kører 20.000 km i bilen hvert år. Den bliver altså brugt. Både på et par herreture ned i Europa og til dagligt. Men det fedeste er hans tilgang til bilen. Han modificerer den løbende, for at den skal køre bedre. Hurtigere og mere sikker på vejen med bedre vejgreb og præstationer. Bilen er hans drømmebil, og som det er med alle drømme, så skal man blive ved med at jagte dem og samtidigt huske at drømme nye. Så han modificerer og forbedre hele tiden, og han er så vild med bilen, at han aldrig vil skille sig af med den igen.

Man forstår godt at Peter Schiøtz aldrig vil sælge sin 911'er. Kan næsten ikke selv forestille mig en federe 911'er end netop hans.

Man forstår godt at Peter Schiøtz aldrig vil sælge sin 911’er. Kan næsten ikke selv forestille mig en federe 911’er end netop hans.

Det minder mig om, at jeg også på et tidspunkt skal have fingrene i en 911’er. Har lovet min ældste søn, der er 7 år gammel, at vi skal have en sammen når han fylder 18 år. Så der er stadigvæk lidt tid til at betale af på realkreditlånet, inden det skal omlægges og placeres i en klassisk 911’er. Indtil da nøjes jeg med at læse og lade mig inspirere. Og derfor en tak til Peter Schiøtz, som minder mig om, hvordan klassiske biler bør have lov at leve!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s