Årets Værste Bil 2014 – ifølge Dreboldt

ÅRETSBILER: 2014 var et fremragende automobilår, med både tårevæddende fantastiske biler, og ditto dårlige. Og hvis vi starte med de dårlige, så har mit absolutte lavpunkt på testkalenderen år 2014 været den nye Nissan Pulsar.

Nissan Pulsar ser ucharmerende ud, kører kun nogenlunde anstændigt når det går lige ud, og så er den ikke engang synderligt billig. Den er totalt nederen - som man ville sige, hvis man var teenager i 2007.

Nissan Pulsar ser ucharmerende ud, kører kun nogenlunde anstændigt når det går lige ud, og så er den ikke engang synderligt billig. Den er “totalt nederen” – som man ville sige, hvis man var teenager i 2007.

Udseendet gider jeg næsten ikke kommenterer på. Det er uopfindsomt, gumpetungt og rodet. Men nu er design og stil en smagssag, og der skal nok være nogen derude, der finde bilen charmerende. Jeg mener – der findes stadigvæk folk, der hopper på en købmandsdisk i fyrretræ eller et bord med en fin overflade beklædt med kakler…

Køredynamisk er den dog på dumpegrænsen. Det går nogenlunde anstændigt, når den triller 110 km/t på motorvej, og det går lige ud. Men prøv af lave en dobbelt undvige manøvre på en keglebane, og bilen er ringere end samtlige konkurrenter. Den dykker over snuden og skrider over forhjulene. Den leverer lærerbogseksemplet i understyring. Og det er ikke engang fordi at den er sat for blødt og komfortabelt op. Overse et enkelt vejbump i en Pulsar, og affjedringen går i bund, og du skal regne med at tisse en anelse rødt, næste gang du rammer et toilet, efter de tæv dine nyrer har taget. Læg dertil en død og steril styring, og man får næsten lyst til at stille bilen og tage bussen, var det  ikke for de helt anstændige motorer.

Drivlinjerne er bilens eneste højdepunkt. Den 1,2 liters turbobenzinmotor på 115 hk, som Nissan deler med søsterselskabet Renault, gør det rigtigt fint i Pulsar, og dieselmaskinen på modelprogrammet, kender jeg også kun som en særdeles omgængelig størrelse. Omend den 1,5 liters dieselmaskine har en tendens til at være en anelse støjende…

Den er ikke synderligt mere vellykket bagfra. Den er ikke kedeligt som en Toyota Auris, men den er bare overdesignet. Prøv at se hvor mange linjer den har. Det er som om designeren har været provisionslønnet på antallet af designdetaljer. Sammenholdt med en europæer som Peugeot 308, er den helt igennem kikset. I min optik.

Den er ikke synderligt mere vellykket bagfra. Den er ikke kedeligt som en Toyota Auris, men den er bare overdesignet. Prøv at se hvor mange linjer den har. Det er som om designeren har været provisionslønnet på antallet af designdetaljer. Sammenholdt med en europæer som Peugeot 308, er den helt igennem kikset. I min optik.

Har den så slet ingen stærke sider? Jo – den har en lang akselafstand, og det giver oceaner af bagsædeplads. Men det er dens vægtigste salgsargument: At der er overdådigt med plads på bagsædet. Det er en lidt smal streng at spille på, hvis du spørger mig. Det svarer lidt til at sælge en forsvarsspiller i fodbold på, at han er sindsygt god til at hoppe højt. Okay – så har han en fordel i hovedstødsdueller. Men hvis han er 20 kg overvægtig, ikke kan løbe og i øvrigt ikke har et minimum at taktisk forståelse eller placeringsevne i omstillingsspillet, så er hans evne til at hoppe højt rimelig ligegyldig… Læg dertil at siddekomforten på bagsædet med den gode plads, kun er marginalt bedre end på en gennemsnitslig parkbænk, og Pulsar ender igen med at se helt igennem tåbelig ud. Sædet er hårdt og fladt, og der er ikke nogen form for støtte til hverken læn eller lår.

Kedelig men funktionel. Kabinen er nem at finde rundt i. Men materialerne er for mange og i for varierende kvalitet, og det æstetiske niveau er mildest talt uambitiøst.

Kedelig men funktionel. Kabinen er nem at finde rundt i. Men materialerne er for mange og i for varierende kvalitet, og det æstetiske niveau er mildest talt uambitiøst.

Fraprisen på 209.900 kr. lyder besnærende. Men det er en intropris på en Visia-model, der ikke er synderligt veludstyret. Du skal op i udstyrsniveauet Acenta for at få en anstændigt udstyret vogn, og når introrabatten forsvinder, så står sådan en sag i 260.000 kr., og det er alt, alt for dyrt for en bil, der ikke leverer stort andet end en lang akselafstand.

Min konklusion? Bilen er både kedelige og uklædelig, den kører dårligt og prisen er ikke imponerende. En Skoda Octavia – der leverer samme overdådige bagsædeplads – koster 251.000 kr. i mellemudstyrsniveauet Ambition, og så har du en 140 hk 1,4 TSI benzinturbomotor – istedet for en 115 hk 1,2 liters benzinturbomotor som i Pulsar. Jeg er på ingen måde i tvivl om, at Nissan Pulsar derfor fuldt fortjent løber med titlen, som Årets Værste Bilnyhed i mit univers!

Og jeg skal være ærlig at sige, at det faktisk overrasker mig. For Nissan laver nogle rigtigt fine biler i disse år. Nissan Qashqai og Nissan Juke er begge fine vogne, som jeg sætter stor pris på. Derfor undrer det mig, at de pludseligt leverer sådan et fattigt produkt som Pulsar. Nissan har altid haft en speciel plads i mit hjerte. Jeg har sågar arbejdet for dem tilbage i slutningen af 90’erne, så det er et mærke jeg betragte med en del veneration. Men Pulsar er helt igennem stupid. Og det er jeg i øvrigt ikke den eneste der mener. Selv hos Nissans egne forhandlere, har der været en del kløen i nakken over Pulsar…

Da Nissan stod af Golfklassen i 2006, da den sidste Nissan Almera forsvandt fra markedet og Nissan derefter ikke havde en klassisk hatchback, forstod jeg først ikke hvad fanden de havde gang i. Hvordan kan man droppe det største segment i Europa? Men Så lancerede de Qashqai, åbnede en helt ny niche, og fik gigantsucces på deres nye hjemmebane. Det viste sig at være en decideret genistreg. Og der burde historien have stoppet.

Men et eller andet sted i Nissans globale papirnussermaskine, har der siddet en nævenyttig regnearkstype og set, at Nissan jo slet ikke var til stede i det populære europæiske c-segment – bedre kendt som Golfklassen. Kunne man få foden indenfor her, ville der være millioner at tjene! Som sagt så gjort, og i løbet af ingen tid, havde Nissan flækket en bil sammen på deres b-platform, som i det store hele mindede om en klassisk c-segment bil på ydelse og mål. Det han ikke havde tjekket var, at det er her – i c-segmente – at både VW Golf og Peugeot 308 huserer – sammen med andre gennemført fremragende biler som f.eks. Ford Focus og Mazda 3. Altså en slags bilernes Champions League. Og ja – der er rigtigt mange penge at tjene i Champions League, men det kræver, at man har et hold der kan vinde nogen kampe. Nissan Pulsar er i den sammenhæng et 2. divisionshold hvis eneste styrke er, at de har en forsvarspiller der kan hoppe højt…

 

 

2 thoughts on “Årets Værste Bil 2014 – ifølge Dreboldt

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s