Årets bedste bil 2014 – ifølge Dreboldt

ÅRETSBIL: Når nu jeg har kåret den største skuffelse for bilåret 2014 (Læs den her: https://kuffertogkoerehandsker.dk/2014/12/28/arets-vaerste-bil-2014-ifolge-dreboldt/), så er der ingen vej udenom, at kåre årets mest fabelagtigt nyhed. Og jeg er ikke i tvivl. Selvom både Citroën C4 Cactus og Renault Twingo på hver deres måde, har været med til at sætte kolorit på et godt bilår, så er der én bil, der overstråler alle andre: BMW i8.

I8 er min drømmebil nr. 1 lige nu. Ved det godt, det er en fesen plug-in hybrid. Men seriøst, hvis det her er fremtiden, så er jeg måske også motorjournalist efter aflivningen af V12'eren, V8'eren og selv BMWs rækkesekser...

I8 er min drømmebil nr. 1 lige nu. Ved det godt, det er en fesen plug-in hybrid. Men seriøst, hvis det her er fremtiden, så er jeg måske også motorjournalist efter aflivningen af V12’eren, V8’eren og selv BMWs rækkesekser…

Jeg var i Milano og teste BMWs nye hybridsportsvogn i sommer (Læs testen her: https://kuffertogkoerehandsker.dk/2014/07/08/bmw-i8-blaeser-alle-af-banen/), og selvom det er et lille halvt år siden, så smiler jeg stadigvæk ved tanken. Den har alt det en sportsvogn skal have: Design, præstationer og lyd. Læg dertil at dens banebrydende hybridteknologi giver den en brændstoføkonomi som en lille dieselbil, og BMW i8 er på alle måder fremtidens bil – men på offentlig asfalt allerede i 2014.

Mercedes AMG GT i sit rette element. Så langt nåede jeg dog ikke med den i Tyskland. Desværre...

Mercedes AMG GT i sit rette element. Så langt nåede jeg dog ikke med den i Tyskland. Desværre… Fantastisk vogn – men teknologisk noget bagstræberisk i forhold til BMW i8. I min optik…

Et par uger efter testen var jeg i Affalterbach, hvor Mercedes performanceafdeling AMG holder til. Her præsenterede de deres bud på en Porsche 911-dræbende sportsvogn. Den hedder AMG GT, og er et elegant monster af en sportsvogn med en 4 liters V8 motor og over 500 hk i den mest potente aftapning. Men … efter at have kørt BMW i8, virkede den bare forældet allerede inden lanceringen. Lidt som havde Mercedes præsenteret verdens mest potente damplokomotiv, der med spruttende kedler i al sin 36-hjulede vælde skulle imponerer verden med det nyeste nye udi dampkedelteknologi – og så kommer det et par uger efter, at en konkurrent har præsenteret et diesellokomotiv. Måske diesellokomotivet ikke helt kan præsterer som det vældige damplokomotiv endnu, men perspektiverne er markant videre og driftomkostningerne anderledes ydmyge. Så selvom Mercedes AMG GT er et stykke fantastisk ingeniørkunst og givetvis kan kører i cirkler omkring BMW i8 – al den stund at den yder små 150 hk mere – så kommer den alligevel til at ligne sportsvognen af i går, mens i8 er morgendagens sportsvogn.

Kabinen er bilens mest konservative element. Her ligner den en BMW, og da den også kører som en BMW, er den lidt forsigtige tilgang et godt match, med den oplevelse man får bag rattet.

Kabinen er bilens mest konservative element. Her ligner den en BMW, og da den også kører som en BMW, er den lidt forsigtige tilgang et godt match, med den oplevelse man får bag rattet.

Visuelt er BMW i8 skarp og visionær som ingen BMW før den – måske med undtagelse af den originale M1 fra 1970’erne. Køredynamisk er den uhyre underholdende, også selvom den står på meget smalle dæk. Benzinmotoren er en 3-cylindret på blot 1,5 liter, men den yder 231 hk og lyder som en rækkesekser. Smid elmotoren oveni, og det samlede hybridsystem leverer over 360 hk. Læg dertil, at bilen er konstrueret i letvægtsmaterialer med brug af den nyeste plastgenanvendelsesteknologi, og der er ikke en finger at sætte på bilen. Hverken som sportsvogn eller som økomobil. Sammenholdt med tidsånden her på grænsen til 2015, så kan jeg med min bedste vilje ikke komme på en bil, der fortjener min hyldest som årets mest fabelagtige bil 2014, end BMW i8…

Luftslusen der munder ud mellem bliklys og baglygte er så gennemført en designdetalje, at den bør hyldes i en selvstændig artikel. Det kræver kugler af den designer, der har insisteret på at få den med på den endelige produktionsmodel!

Luftslusen der munder ud mellem bliklys og baglygte er så gennemført en designdetalje, at den bør hyldes i en selvstændig artikel. Det kræver kugler af den designer, der har insisteret på at få den med på den endelige produktionsmodel!

Saksedørene er så ubærligt selvsikre på den fede måde, at de næst efter luftslusen er bilens bedste detalje!

Saksedørene er så ubærligt selvsikre på den fede måde, at de næst efter luftslusen er bilens bedste detalje!

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s