FINALLY: Nu kommer de fede øko-biler!

TENDENSER: 2015 bliver et fedt bilår. Det bliver nemlig året, hvor man endeligt kan kører i en fulfed SUV, og samtidigt hævde, at man gør mere for at redde verdens bestand af kejserpingivner fra druknedøden, end en almindelig Golfejer. Og nu skal du høre hvorfor.

Faste læsere vil vide, at jeg er svært imponeret af øko-sportsvognen BMW i8 i 2014 (Læs mere her). En bil der takket være plug-in teknologi (hvor man kan lade bilen fra en stikkontakt), kan kører på ren el over længere afstande, men som stadigvæk har en potent benzinmotor, til når der skal fart over feltet, eller der skal tilbagelægges længere afstande. Altså sportsvogn og miljødengse i en og samme bil.

I8 er min drømmebil nr. 1 lige nu. Ved det godt, det er en fesen plug-in hybrid. Men seriøst, hvis det her er fremtiden, så er jeg måske også motorjournalist efter aflivningen af V12'eren, V8'eren og selv BMWs rækkesekser...

I8 er min drømmebil nr. 1 lige nu. Ved det godt, det er en fesen plug-in hybrid. Men seriøst, hvis det her er fremtiden, så er jeg måske også motorjournalist efter aflivningen af V12’eren, V8’eren og selv BMWs rækkesekser…

Det er samme teknik, som Golf GTE (læs testen her) demonstrerede til menneskepenge, da jeg testede den i efteråret i Schweiz. Hvor BMW i8 koster over 2 mio. kr., kan GTE blive din for ca. 420.000. kr. Med +200 hk, en elektrisk rækkevidde på ca. 40 km (realistisk), og køreegenskaber som en Golf GTI. Det er altås biler der både blæser og har mel i munden. Som både kan køre miljørigtigt og langt på literen, men som også kan leverer køreglæde, når det står øverst på den spontane ønskeliste.

Sådan fordeler teknikken sig i den nye Golf GTE, med drivlinjen forrest og batteri og benzintank bagerst.

Sådan fordeler teknikken sig i den nye Golf GTE, med drivlinjen forrest og batteri og benzintank bagerst.

Drivlinjen i plug-in hybrider som BMW i8 og Golf GTE, består af en benzinmotor, en el-motor og et batteri. Batteriet  er stort nok til, at bilen kan køre på ren el i omtrent 50 km. Ved almindelig kørsel. Skal det går hurtigere, så træder benzinmaskinen til, og så er der ekstra mange kræfter til rådighed, og de leveres altid overbevisende, da el-motoren leverer ved lave omdrejninger, og giver plug-in hybriderne ekstra meget bundtræk.

Med den rette mængde lydfiflerier ved udstødningssystemerne, lyder både Golf GTE og BMW i8 rå og kække – og altså som alt andet end de miljø-dengse-drenge, de også kan være. Det er lige præcis denne teknologiske tilgang, der får en automobilnørd som mig, til at elske de to plug-in hybrider. For de er først og fremmest hurtige, smukke og attråværdige – og dernæst økonomiske. Ikke omvendt – som et hav af hybrider før dem.

Coupe-udgaven af Mercedes store SUV, kommer som plug-in hybrid. Så nu kan man endeligt kører i et stort luksuslokum af en SUV, og samtidigt hævde, at man gør mere for at redde verdens bestand af kejserpingivner, end ejeren af en almindelig dieseldreven VW Golf. 2015 bliver et godt bilår!

Coupe-udgaven af Mercedes store SUV, kommer som plug-in hybrid. Så nu kan man endeligt kører i et stort luksuslokum af en SUV, og samtidigt hævde, at man gør mere for at redde verdens bestand af kejserpingivner, end ejeren af en almindelig dieseldreven VW Golf. 2015 bliver et godt bilår! 

Og det lader til at blive en trend i 2015. For der kommer en serie af plug-in hybrider, med masser af “jeg-må-bare-eje-faktor”. Først og fremmest kommer Volkswagen Passat som Plug-in hybrid. Måske ikke en bil der oser af sexappeal. Men med 218 hk og et forbrug på +50 km/l, er selv en halvtrist Passat spændende. Men det er især blandt mudderbryderne og Helleruptraktorerne, at teknikken vil indfinde sig. Både BMW X5, Mercedes GLE (en coupe-agtig udgave af M-klassen) og den ny Volvo XC90, kommer med plug-in hybrid teknik. Det bliver er fedt, fedt bilår! OG jeg glæder mig til at teste dem og dele min (forhåbentlige) udelte begejstring med jer. Godt Nytår!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s