TEST: Ny Ford ”firmaets mand” Mondeo

FØRSTE TEST: Jeg troede faktisk, at den ”nye” Mondeo ville være svøbt i billig amerikansk plastik og køre som en diligence på metadon – akkurat som amerikanerne øjensynligt elsker det. For den nye Ford Mondeo er en ægte verdensbil. En bil der skal sælges over hele kloden, og som er baseret på den Ford Fusion Amerikanerne allerede fik for et par år siden. Men jeg er blevet klogere.

#Udenforvinduet - den ser faktisk hamrende godt ud den nye Mondeo. Lav, lang og med en snert af Aston Martin Rapide over sig.

#Udenforvinduet – den ser faktisk hamrende godt ud den nye Mondeo. Lav, lang og med en snert af Aston Martin Rapide over sig.

Hvis vi lige får styr på tidslinjen først. Den nye Mondeo skulle være introduceret i Europa allerede tilbage i 2013. Derfor betegnelsen ”nye”, da bilen i virkeligheden ikke er ”ny” længere. Men finanskrisen dikterede, at Ford så sig nødsaget til at lukke deres fabrik i Genk i Belgien ved udgangen af 2014. Fabrikken stod for produktionen af Mondeo i Europa. Da den skulle lukke, kunne det derfor ikke betale sig, at installere nye maskiner til produktion af en ny model der. Produktionen af den nye Mondeo skulle foregå i Valencia på Fords gigantfabrik i det spanske. Men et eller andet skulle belgierne lave, fra beslutningen om lukningen af fabrikken blev taget, til de rent faktisk lukkede butikken. Altså i afviklingperioden på små to år. Og da de allerede producerede den gamle Mondeo, var den billigste løsning, at lade dem fortsætte med det. Hvis man introducerede den nye model, ville bilerne dog være usælgelige. Resultatet blev derfor, at man lod belgierne sprøjte bedagede Mondeoer ud i nedlukningsperioden, og dermed udskød introduktionen af den nye Mondeo i Europa. Logisk for Ford, men skuffende for køberne og os bilnørder.

Testbilen er en hatchback. Mondeo leveres også som stationcar, men jeg er rimeligt forelsket i den elegante coupelignende hatch...

Testbilen er en hatchback. Mondeo leveres også som stationcar, men jeg er rimeligt forelsket i den elegante coupelignende hatch…

Men det er alt sammen historie nu. For nu er fabrikken i Belgien lukket, og de nye Mondeo-modeller triller ud fra fabrikken i Valencia, og det er sådan en sag, jeg endeligt har fået fingrene i. Det er en 5-dørs hatchback med en firecylindret 1,5 liters turbobenzinmotor på 160 hk. Længe leve downsizing, for motoren gør det aldeles fremragende. Jeg har et langvarigt forhold til Fords store mellemklassebiler, da mine forældre sportede en Ford Sierra 2,0, da jeg fik mit kørekort tilbage midt i 1990’erne. Siden har bilerne heddet Mondeo, men jeg har prøvet samtlige modeller siden, og er hver gang blevet begejstret over de fremragende køreegenskaber. Nu lyder 1,5 liter en anelse spagt til så stor en vogn, og der er da også mere swung over 2-liters betegnelsen. Men de gamles Ford Sierra ydede kun 120 hk, og turbomotoren i den nye Mondeo er ligaer over de gamle sugemotorer. Og ikke kun på power og ydelse. I løbet af de 700 km jeg kørte i den nye Mondeo, holdt jeg et forbrug på over 14 km/l. Det er altså imponerende i en så stor benzinbil.

Fronten er inspiretet af Aston Martin, og den nye Mondeo deler også tydelig design-DNA med den nye Ford Mustang. Alt i alt en visuelt uhyre vellykket sag til det ellers lidt konservative firmabilssegment.

Fronten er inspiretet af Aston Martin, og den nye Mondeo deler også tydelig design-DNA med den nye Ford Mustang. Alt i alt en visuelt uhyre vellykket sag til det ellers lidt konservative firmabilssegment.

Køredynamisk er Mondeo stadigvæk et underholdende bekendtskab, og det er her at lettelsen er størst, når jeg tænker på, hvor meget mekanik den deler med den amerikanske Ford Fusion. For guderne skal vide, at amerikanernes smag udi køreegenskaber historisk set adskiller sig markant fra os europæeres. Der er naturligvis også stor forskel på, om man som i USA betræder et vejnet tegnet med linieal, eller som i Europa køre på veje hvis forløb er dikteret af århundrede gamle vandrestier. Kort sagt – vi har flere sving og sætter pris på, at bilerne kommer skarpt og elegant igennem dem. En udfordring amerikanerne ikke har i samme omfang, så de har historisk set vægtet komfort langt højere. Anyways – den europæiske Ford Mondeo er sat op som vi kan lide det, og den æder kurverne med en agilitet som en mindre bil. Nuvel – den er ikke så skarp som Focus eller den evigt underholdende Fiesta. Men vægten er også en helt anden, så det tilskriver jeg naturlovene mere end Fords undervognstroldmænd. For sammenlignet med klassekammeraterne, er det kun Mazda 6 der topper den på ren og skær køreglæde. Eneste minus jeg kan finde ved min oplevelse af Mondeo i trafikken, er, at den føles noget tung i det. Bilens køreklar vægt er opgivet til 1.485 kg, og det er ikke voldsomt. Men i december lavede det svenske bilblad Teknikens Värld en vægttest af den nye mondeo. De tog en 2,0 TDCi diesel med en opgivet vægt på 1.601 kg og kørte den op på en vægt. Resultatet lød på 1.880 kg. Altså 279 kg mere end på papiret. (Venter på et officielt svar fra Ford på det problem) Jeg har ikke vejet testbilen, så jeg ved ikke præcis hvad den vejer ind på. Men faktum er, at den føles tung. Det er rart når man ligger stabilt på en motorvej, men det er et minus i en hurtig svingmanøvre, og her føles Mondeo som sagt ikke lige så agil som lillebror Focus – eller som Mondeo traditionelt har været.

Den har ekstrem høj elegance-faktor. Spoileren kan diskuteres, men bilen er voldsomt elegant både bagfra og forfra. Set igennem mine automobil-æstetiske briller.

Den har ekstrem høj elegance-faktor. Spoileren kan diskuteres, men bilen er voldsomt elegant både bagfra og forfra. Set igennem mine automobil-æstetiske briller.

Motoren er en fornøjelse. At den nu er på 1,5 liter i stedet for 1,6 liter, handler om afgiftsregler i Kina. Med Fords fokus på at bygge biler, der kan sælges på alle markeder, bliver motorerne også homologeret. I Kina skifter afgiftssatserne ved 1,5 liter, og er motorerne mindre, er afgiften lavere. Så Ford har gjort motoren mindre. Men det mærker jeg nu ikke meget til, for den er spændstig med et fint moment på 240 Nm, og jeg savner ikke en 2,0 liters maskine det mindste. Mondeo fås i øvrigt stadigvæk med en 2 liters Ecoboost motor på enten 203 eller 240 hk. Men kun med automatgear og et opgivet forbrug på 13,5 km/l. Det er en anelse til den tørstige side, så med mindre man ikke kan leve uden de ekstra kræfter, så er testbilens 1,5 liters Ecoboost maskine al rigelig til Mondeo. Testbilen spadserer til 100 km/t på 9,2 sekunder, og topfarten er 222 km/t. Forbruget er opgivet 17,2 km/l, og jeg klarede fint at holde det på 14,4 km/l over 700 km med frisk testkørsel. Du kan også få Mondeo med den lille 1 liters Ecoboost turbomaskine på 125 hk, men det bliver nok lige i underkanten, til en så stor vogn – selvom den motor er fremragende i Ford Focus.

På dieselsiden står valget mellem en 1,6 diesel på 115 hk, og en 2,0 diesel der fås med enten 150 eller 180 hk. Den mellemste version synes mest oplagt, og den er opgivet til at trille 24,4 km/l, i sin mest økonomiske udgave.

 

Kabinen er lækkert layoutet, og brugerfladen er til UG. Den grimme plastikkant omkring infotainmentdelen og gearkassen på midterkonsollen er dog et fælt eksempel på nærig amerikanerplastik, og eneste æstetiske kritikpunkt på den nye Mondeo.

Kabinen er lækkert layoutet, og brugerfladen er til UG. Den grimme plastikkant omkring infotainmentdelen og gearkassen på midterkonsollen er dog et fælt eksempel på nærig amerikanerplastik, og eneste æstetiske kritikpunkt på den nye Mondeo.

Pladsen i den 5-dørs testbil er enorm. Der er fremragende benplads på bagsædet, og bagagerummet sluger hele 550 liter. Det er faktisk 25 liter mere end stationcar-udgaven (som er den anden karosserivariant der kommer til Danmark), hvis vi kun måler bagagerum under bagagegardinet. Så her er intet at klage over.

I kabinen er der kun en snas nærig plast omkring infotainment og betjeningsfladen til varmeapparatet, der minder om, at Mondeo har amerikanske rødder. Det ser man ikke i rene europæere som Volkswagen Passat eller den faceliftede Peugeot 508. Og det er ærligt talt ikke klædeligt i en bil, hvor listeprisen starter på 403.600 kr. Det er lidt som at trække i et lækkert italiensk jakkesæt i Armani, og så supplere med et par udtrådte sneakers fra Nike. Det er naturligvis en individuel smagssag, men jeg går meget op i kabinematerialer, da førerpladsen er der hvorfra bilen som oftest nydes. Og i den her prisklasse, skal udsigten være eksklusiv.

Aggressiv og ellegant - Mondeos lygter sidder lige i skabet.

Aggressiv og ellegant – Mondeos lygter sidder lige i skabet.

Der hvor Mondeo imponerer mest, er på udstyrsfronten. Nuvel – en del af udstyret skal købes til. Men testbilen har alt fra skiltegenkendelse til automatiske lygter og seleairbags på bagsæderne. Det sidste er Mondeo endnu ene om på markedet. Det er en airbag, der er monteret på selve sikkerhedsselen, og som giver ekstra sikkerhed, hvis uheldet er ude. En spændende teknologi, som andre producenter givetvis vil kopierer i den kommende tid.

Den ligner den nye Mustang forfra. Ikke en dårlig vogn at dele ansigtstræk med.

Den ligner den nye Mustang forfra. Ikke en dårlig vogn at dele ansigtstræk med.

Prisen starter som sagt ved 403.600 kr. Men det er listeprisen for en 1,0 Ecoboost på 125 hk. Mondeo er dog ikke en bil, vi vil se mange ”Familien Danmark” købe privat. Over 90 pct. vil blive solgt som firmabiler, og her starter beskatningsgrundlaget på 295.213 kr. for selvsamme 125 hk model.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s