LaFerrari vs Porsche 918 Spyder vs McLaren P1

DEN ULTIMATIVE TEST: Det er drømmescenariet for enhver motorjournalist lige nu. Eller enhver med en smule oktan i blodet. At teste LaFerrari mod Porsche 918 Spyder og McLaren P1. De tre ultimative hyperbiler. Biler der hver har næsten 1000 hk, og som med hybridteknik bringer supersportsvognskonceptet endegyldigt ind i det 21. århundrede.

Top Gear Magazine har samlet det ultimative trekløver til en test i Italien. Porsche 918 Spyder imod LaFerrari imod McLaren P1! (Billede af Top Gear Magazine)

Top Gear Magazine har samlet det ultimative trekløver til en test i Italien. Porsche 918 Spyder imod LaFerrari imod McLaren P1! (Billede af Top Gear Magazine)

Når nu jeg ikke selv kan komme i nærheden af nogle af bilerne. Det danske bilmarked er simpelthen ikke eksisterende for denne type biler – derfor kommer der heller ikke danske journalister bag rattet. Ja -så må jeg nøjes med at savle over Top Gear Magazines sider, der har testen i deres januarnummer. Men det danske publikum skal ikke snydes for historien. Så her er et kort skræl af Top Gears historie.

Magasinet kører bilerne i regnvejr på en stribe Norditalienske bjergveje.  For overhovedet at få testen sat op har de måtte love producenterne, at de ikke tager bilerne på en racerbane. Så den ultimative køredynamiske test, bliver det aldrig til. Men her er deres konklusion på bilerne i grove træk.

Den første af trekløveret der ramte asfalten, var McLaren P1. Det er også den mest komplicerede og udfordrende at køre - ifølge Top Gear.

Den første af trekløveret der ramte asfalten, var McLaren P1. Det er også den mest komplicerede og udfordrende at køre – ifølge Top Gear.

McLaren P1: Den mest hardcore og udfordrende af bilerne. Det er den der giver de tre testkørere mest sved på overlæberne. Dens hybridsystem yder 903 hk, og bilen rammer 200 km/t hurtigst af de tre. Et vanvittig tilfredstillende bil at køre hårdt, men også sindsyg svær at beherske. Den dårligste, hvis vi ser på hverdagsduelighed – som om at det tæller i hyper-mobil-land…

FAKTA – McLaren P1: 903 hk, 3,8 liter V8 turbomotor, 0-100 km/t på 2,8 sekunder og 0-200 km/t på 6,8 sekunder, topfart 350 km/t, vægt 1.395 kg.

Den ultimative Ferrari til dato. LaFerrari er topmodellen, og den holder fast i en V12-motor. Respekt!

Den ultimative Ferrari til dato. LaFerrari er topmodellen, og den holder fast i en V12-motor. Respekt!

LaFerrari: Alle Top Gears tre testkørere er forelskede. Den er afsindig hurtig, afsindig velafstemt og forbløffende lettilgængelig at køre. Den gør +900 hk superbilskørsel til noget de fleste milliardærer vil kunne klare. De elsker også V12 motoren og det aggressive design.

FAKTA – Ferrari LaFerrari: 950 hk, 6,3 liter V12 motor, 0-100 km/t på 2,9 sekunder og 0-200 km/t på 6,9 sekunder, topfart 350 km/t, vægt 1.345 kg

Porsche 918 er den teknisk mest avancerede af de tre, og den der er mest gennemført hybridbil. Den kan køre længst på ren el, og dens firehjulstrækssystem gør den til den hurtigste i sprintdisciplinen 0-100 km/t - det er klaret på 2,5 sekunder.

Porsche 918 er den teknisk mest avancerede af de tre, og den der er mest gennemført hybridbil. Den kan køre længst på ren el, og dens firehjulstrækssystem gør den til den hurtigste i sprintdisciplinen 0-100 km/t – det er klaret på 2,5 sekunder.

Porschee 918 Spyder: Det er klart testen mest avancerede bil. Den der tager hybridkonceptet længst. Den kører længst på ren el, og pga. firehjulstrækket er den også sikrest på fødderne og hurtigst til 100 km/t. Men den vejer også små 300 kg mere end de to andre, og det koster på køredynamikken. I kabinen er den uhyggelig lækker, og dens infotainmentsystem er det fremmeligste i de tre biler. Hele brugerfladen oser kort sagt af fremtiden – bare hos os i dag!

FAKTA – Porsche 918 Spyder: 875 hk, 4,6 liter V8 motor, 0-100 km/t på 2,5 sekunder og 0-200 km/t på 7,2 sekunder, topfart 340 km/t, vægt 1.634 kg.

Dommens dag proklamerer Top Gear på forsiden af januarnummeret. OG de finde da også frem til en vinder i denne ultimative test.

Dommens dag proklamerer Top Gear på forsiden af januarnummeret. OG de finde da også frem til en vinder i denne ultimative test.

KONKLUSION: Top Gear har svært ved at udråbe en vinder. Det er alle tre fabelagtige biler. Automobile landvindinger og ikoner. Porsche vinder på avanceret teknik og brugerflade i kabinen, McLaren vinder på at sætte en skræk i livet på alle de tre erfarne testkører. Den er simpelthen ren og skær hardcore respektindgydende. LaFerrari vinder på at være den mest raffinerede. Den ultimative hyperbil nogensinde lavet. Køredynamisk skarp, vanvittig hurtig og bilen de alle tre tror er den hurtigste i hænderne på de fleste. Skulle de tvinges til at vælge, kørte de alle hjem fra Norditalien i LaFerrari. Italienerne holder altså tronen, som mærket der bygger den mest ultimative gadebil her i starten af 2015. Ifølge Top Gear.

Nu har jeg ikke prøvet bilerne. Men set på data, design og det jeg sætter pris på ved en bil, tror jeg, at jeg ville hælde til Porsche 918 Spyder. På bare at være teknisk overlegen, have den fedeste kabine og bare se mest elegant ud. Men hey – det er jo bare mig og mine drømme, der taler. Og det er hvad de her biler er: Drømme. For tvivler ærligt talt på, at jeg nogensinde kommer bag rattet på nogen af dem. Desværre… Men respekt til Top Gear Magazine for at sætte denne ultimative hyperbilstest op!

Læs seres bag-on-historien reportage her: http://www.topgear.com/uk/photos/laferrari-vs-Mclaren-p1-vs-porsche-918-ultimate-showdown-2014-11-12

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s