CHOKPRIS: Dansk pris på Ford Mustang

BREAKING: Endelig løfter Ford sløret for, hvad deres længe ventede Mustang model kommer til at koste i Danmark. Basismodellen har en fire-cylindret 2,3 liters Ecoboost turbomotor på 314 hk, mens den alvorlige og mere autentiske Mustang med efternavnet GT, har en 5 liters V8-motor på 418 hk.

Den nye Ford Mustang lander i Danmark i løbet af i år, men bestiller du bilen i dag, får du den først leveret i starten af 2016.

De første nye Mustanger bliver leveret i Danmark til august 2015. Bilen kan bestilles hos udvalgte Ford-butikker. Se mere på ford.dk

Prisen på basismodellen med 314 hk bliver 600.000 kr for den klassiske fastback coupe udgave. Den kommer også som cabriolet til en pris på 679.000 kr. Og det bliver bedre endnu! GT-udgaven med den 5-liters V8’er og 418 hk starter ved 704.000 kr, og koster 782.000 kr. som åben. Vi du have sekstrins automatger med paddleshift, koster der ca. 40.000 kr. ekstra.

Standardudstyr omfatter klimaanlæg, audiosystem med 9 højtaler, 8 tommer touchskærm, LED-baglygter og HID forlygter. Hvis man yderligere vælger tilbehørspakken “Custom Pack”, er Mustang udstyret med 19 tommer aluminiumsfælge, klimasæder, parkeringssensor bag, navigation med Premium Audio og Black Raven læderindtræk. Den koster 49.400 kroner. Derudover omfatter den danske udstyrsliste metallak, speciallak, Recaro-sæder og Thatcham tyveri-alarm.

Det er grotesk skarpt prissat!

Kun hvis man køber 5 til 8 Ford Ka mikrobiler, får man flere hk til de samme penge. Prismæssigt er den over 100.000 kr. billigere end en af mine åersonlige favoritter for tiden, nemlig BMW M235i med 326 hk, der også er en coupe med plads til et par mindre størrelser på bagsædet. Men Mustang har langt mere attitude end den lille BMW. Det er en lille smule svært at tale om direkte konkurrenter til Mustang. Den er lavet til at dele øretæver ud til sine amerikanske konkurrenter Chevrolet Camaro og Dodge Charger. Men de gør sig ikke rigtigt, på denne side af Atlanten. Så i Europa er den helt sin egen. En klassisk amerikansk muskelbil uden andre muskelbiler at slås med. Den er Arnold Schwarzenegger uden Sylvester Stallone og Dolph Lundgren. Selvom det lyder en anelse uraffineret, så skulle den seneste version kører markant bedre end forgængerne, da den er udviklet til at præsterer i hele verden – og ikke bare på snorlige amerikanske high-ways. Så forvent køredynamik, der også slår til på en snoet europæisk vejføring.

Den nye Ford Mustang ligner en klassisk sportscoupe med en laaang front, brede skærmkanter og faldende taglinje.

Den nye Ford Mustang ligner en klassisk sportscoupe med en laaang front, brede skærmkanter og faldende taglinje. Og nu kan du bestille den til priser fra 600.000 kr.

Hvis vi ser virkeligt bredt på det, så er konkurrenterne alt fra den nye Mazda MX-5 og Toyota GT86 op til Porsche Boxster og Cayman, der koster langt over en million kroner. Mere konkret skal vi nok se i retning af en Audi S5 med 333 hk til 1.094.000 kr., en BMW 435i med 306 hk til 883,600 kr. eller en Mercedes E400 Coupe med 333 hk til 1.084.500 kr. Okay – tyskerne har markant mere prestige, og at dømme fra de kig jeg allerede har haft på udstillingsmodeller af den nye Mustang, er materialekvaliteten i kabinen på tyskerne også en liga over amerikanerens. Men kan du få en Mustang med 314 hk til 600.000 kr., så kan man godt leve med lidt billigere plast. I virkeligheden kan du købe topmodellen med den store V8-motor til 704.000 kr., og stadigvæk spare en skilling i forhold til tyskerne. For vil du have +400 hk i de tre tyskere, så spadserer du langt forbi den hele million og nærmer dig hastigt 1,5 mio. kr.

Ford Mustang 5,0 GT set fra siden. Med 426 hk til XX kr., er den et slagtilbud i kategorien hk-for-pengene!

Ford Mustang 5,0 GT set fra siden. Med 418 hk koster den fra 704.000 kr., og det gør den til et slagtilbud i kategorien hk-for-pengene!

I virkeligheden er den mest direkte konkurrent nok Nissan 370Z. Den kommer med en 3,7 liters V6 motor på 328 hk til en fantompris på 649.000 kr. Men den har ikke noget bagsæde, og er også en lidt mindre og en halv generation ældre bil end Mustang. Og så koster den alligevel mere end amerikaneren. Bottom line er: Den ny Mustang er et regulært fund til pengene, og selvom tyskerne næppe ryster i bukserne, så er det en bil med selvtillid og en skarp pris, der sparker salondørene ind i jagten på europæiske bilkøbere! Hvad siger du, er du fristet?

Det er jeg, og skulle jeg vælge, blev det en 5,0 V8 GT Fastback med 418 hk til 704.000 kr. med en Custom Pack oveni. I alt 753.600 kr. Stadigvæk over 100.000 kr. billigere, end den BMW 435i med 306 hk, jeg ellers er så forelsket i. Måske det er tid til en omrokering i drømmegaragen…

4 thoughts on “CHOKPRIS: Dansk pris på Ford Mustang

    1. Tesla Model S er en fin bil. Men noget helt andet end en Mustang. Tesla S er til den praktisk anlagte æstet – med en grøn overbevisning. Smuk, lydløs og elegant. Men også en anelse fersk. Mustang er den whiskeydrikkende knoldesparker, med mere x-factor end Blachman nogensinde får, og en samvittighed der ikke omfatter isbjørnenes manglende isbjerge. Nogle vil anse den som dårlig stil. Jeg ser den som et kærkomment indspark i en tid, hvor den politiske korrekthed har nået samme kvalmende højder, som den kamille te de frelste automobilhadere ynder at drikke…

      1. Tesla er en røvsyg bil til folk, der tror at strøm kommer ud af stikdåsen (Samme folk som tror at æg produceres af en maskine). Ikke noget at sige til at køen ved opladerne ved diverse tankstationer bliver mindre og mindre. Hvem fanden gider stå og vente halve og hele timer på det lort???

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s