Øko-øse og batterikontrol

HYBRIDBILER: Økokørsel. Smag på ordet. Det smager lige så gennemført kedeligt som vandgrød. Eller udkogte pastaer uden ketchup. Det er kørsel støvsuget for alt det, der gør kørsel sjovt. De hurtige accelerationer, den friske kurvekørsel og alt det andet der kildrer i maven.

Men – hvis du er udstyret med et minimum af konkurrencelyst, så kan det godt være en kulørfyldt oplevelse at dyrke disciplinen økonomikørsel. Især hvis det er klædt i et nyt format. Jeg har kørt tusindvis af kilometer i dieselbiler gennem årene, for at teste deres brændstoføkonomi i den virkelige verden. Og guderne skal vide, at det ikke bliver sjovere med tiden. Efter 300 km i femte gear ved 1.350 o/min, så er jeg mere træt af lyden af den lavfrekvente brummen fra en sejtrækkende dieselmaskine, end af forældremøder i min yngste søns børnehave.

Sådan ser teknikken i Ford Mondeo Hybrid ud - under skallen. Motor, el-motor og gearkasse ude foran, og batteri nede bagi.

Sådan ser teknikken i Ford Mondeo Hybrid ud – under skallen. Motor, el-motor og gearkasse ude foran, og batteri nede bagi.

Men for et par uger siden var jeg i Tyskland. Til endnu et økokørsel-kursus. Men her var det hverken diesel eller benzinbiler det handlede om, men derimod hybrid. I dette tilfælde den nye Ford Mondeo Hybrid. En Mondeo med en 2 liters benzinmotor, en el-motor og et stort lithium-ion batteri. Benzinmotoren klarer ærterne, når el-motoren enten ikke har strøm eller kraft nok til at løse opgaven. Resten af tiden kører bilen på ren strøm. Strømmen får el-motoren fra batteriet, og batteriet samler strømmen op når bilen triller i frihjul eller bremser. Mondeo Hybrid kan ikke lades i en stikkontakt. Så al den strøm bilen samler op til batteriet, er strøm den samler ind gratis. Det betyder, at hver gang bilen kører på ren el, kører den “gratis”. Bilen bruger altså kun energi på at bevæge sig, når den kører på benzin. Så kan man trille igennem en landsby på den strøm man har samlet op på nedbremsninger eller frihjul på landevejen, så er man kørt “gratis” gennem landsbyen.

Okay. Jeg kan godt høre, at det lyder en kende kedeligt. Men i virkeligheden, er det forbløffende underholdende. Ideen om, at man kan køre “gratis”, kan få konkurrencegenet aktiveret hos enhver kræmmer. Undertegnede inklusiv.

Læs hele testen af Mondeo Hybrid her

Dajeg kom hjem til Danmark, måtte jeg prøve min kursusvisdom af i praksis. Så jeg lånte en Toyota Yaris Hybrid – Danmarks mest solgte hybridbil – for at se, om jeg kunne klare det bedre, end sidste gang jeg havde bilen til test.

Ved første udlån nåede jeg ikke meget over 22 km/l. Anden gang gik det markant bedre. Klokkede over 27 km/l!

Ved første udlån nåede jeg ikke meget over 22 km/l. Anden gang gik det markant bedre. Klokkede over 27 km/l!

Den er opgivet til at kunne køre over 30 km/l, men jeg har aldrig kunnet tvinge den over 22 km/l. Men med mine nye hybrid-kørsels-talenter pudset helt af, skulle Yaris Hybrid denne gang overraske positivt. Også selvom jeg frøs min røv i laser under hele testen. Læs historien her.

One thought on “Øko-øse og batterikontrol

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s