TEST: Ny Peugeot 308GT er IKKE en narrefisse…

FØRSTE TEST: Jeg havde egentligt hidset mig lidt op til, at den nye Peugeot 308GT skulle have en ordentlig røvfuld for at være en fuldblodsnarrefisse. Undskyld mit sprogbrug, men I ved – en bil der lover en hel masse, men som ikke kan holde det. En husmorracer solgt som fuldblods-GTI.

Peugeot 308GT i de franske racerfarver. Cool uden at være ice-cool - og det er i virkeligheden historien om 308GT.

Peugeot 308GT i de franske racerfarver. Cool uden at være ice-cool – og det er i virkeligheden historien om 308GT.

Men inden vi kommer til skideballen, snupper vi lige et kig på fakta. Baseret på Peugeot 308 er GT-udgaven en kraftigere version. Den fås med en 2 liters turbodieselmaskine på 180 hk og massive 400 Nm, eller en 1,6 liters turbobenziner på 205 hk. Derudover lanceres den både som stationcar og fem-dørs hatchback.

Indvendigt har 308GT fået røde syninger, alupedaler, GT-logo på det lille rat og røde syninger. Altsammen meget sportif!

Indvendigt har 308GT fået røde syninger, alupedaler, GT-logo på det lille rat og røde syninger. Altsammen meget sportif!

Peugeot har udover de ekstra hestekræfter gjort vognen op til 20 pct. stivere, sænket den med 7 mm foran og 10 mm bagtil, strammet undervognen op og gjort styretøjet strammere og mere præcist. Altså den klassiske sex-me-up-to-be-sporty behandling.

I kabinen har de monteret en lille sportsknap, og trykker du på den, så bliver vognen lige 10-20 pct. mere brysk. Grafikken bliver blodrød i urbrønden bag rattet, speeder- og rat-respons bliver tanden hurtigere, og så ændrer lyden karakter til det markant mere sportslige. Det sidste er igen en smule narrefisseagtigt (undskyld – det er sidste gang jeg bruger det ord. Det er bare så forbandet beskrivende i denne situation…). For den rå motorlyd man hører, kommer ikke fra bilen men fra højtalerne. Det er simpelthen kunstig lyd, som blæses ind i stereo, for at gøre køreoplevelsen ekstra emotionel. Men det er lidt ligesom en kvinde der faker en orgasme. Det kan godt være det lyder fantastisk. Men det er ikke ægte. Og når man ved det, så bliver det hele en smule mere trist.

308GT kommer også i en stationcarudgave, og kombineret med dieselmaskinen og automatgear, er det nok versionen jeg ville vælge. Når nu vognen ikke er hardcore sportslig alligevel...

308GT kommer også i en stationcarudgave, og kombineret med dieselmaskinen og automatgear, er det nok versionen jeg ville vælge. Når nu vognen ikke er hardcore sportslig alligevel…

Og så er vi tilbage ved skideballen. For giver 308GT sig ikke ud for at være en GTI, med aggressive stylingelementer og kraftige motorer? Nuvel – den er skarp på de snoede veje nord for Lissabon, hvor jeg har lejlighed til at teste både diesel og benzinvarianten. Men den er ikke kør-mig-hårdt-så-underholder-jeg-som-en-sportsvogn-sjov, og det er normalt det vi forventer af en +200 hk GTI. Men her er det, at vi skal se igennem den falske lyd og huske på, at 308GT IKKE er en GTI, men blot hedder GT. Og trækker man 30 pct. af GTI forventningerne og nøjes med de to første bogstaver, så holder vognen hele vejen hjem.

Lavere og med dobbeltlydpotte i krom. GT ligner næsten en GTI, men den er "kun" en GT, og det er vigtigt at huske på...

Lavere og med dobbeltlydpotte i krom. GT ligner næsten en GTI, men den er “kun” en GT, og det er vigtigt at huske på…

Men fordi den ikke bliver hysterisk GTI-underholdende, så er der ingen grund til at vælge den 205 hk benzinudgave. Den er hurtigst med en 0-100 km/t tid på 7,5 sekunder og en topfart på 235 km/t. Men den skal køres hårdt med omdrejningstælleren i det røde felt, for at sætte gang i adrenalinproduktionen, og så vil den alligevel få klø af en 5 år gammel Golf GTI. Og dieseludgaven af 308GT slår den stort i mellemaccelerationerne. 80-120 km/t skal benzinudgaven bruge 7,4 sekunder på, mens dieseludgaven klarer det på 5,5 sekunder. Hvis det er en regulær GTI du ønsker, og den skal have en løve i kromgrillen, så vendt istedet til Peugeot lancerer 308GTI til efteråret. Den får 270 hk, og vil formodentligt levere alt det, jeg i første omgang havde hidset mig op til at kritisere 308GT for ikke at gøre.

I GT habit (uden det famøse I til sidst), der vil jeg istedet gå den praktiske vej. Udfra en betragtning der lyder: “Okay – jeg vil have en sportslig vogn, men da den ikke bliver kompromisløs sportslig, så kan jeg lige så godt være lidt praktisk”.

Den er sportslig og hurtig, men ikke en regulær GTI. Men det lover den dybest set heller ikke, og det som GT-logoet sætter i udsigt, det holder den.

Den er sportslig og hurtig, men ikke en regulær GTI. Men det lover den dybest set heller ikke, og det som GT-logoet sætter i udsigt, det holder den.

Peugeot 308GT i SW-udgaven (peugeot’sk for stationcar) med den 180 hk dieselmaskine rammer 100 km/t på 8,6 sekunder og har en topfart på 218 km/l. Det er hurtigt nok til de fleste. Læg dertil et bagagerum på vanvittige 660 liter og det faktum at den på papiret kører 24,4 km/l., og selv den bilhadende speltmor må bøje sig for de rationelle dyder ved vognen. Læg ydermere det  velfungerende og hurtigtskiftende 6-trins automatgear til(dieselversionen fås kun med automatgear), og den tager også sejren på komfortfronten.

Prisen kender vi ikke endnu, men fraprisen bliver formodentlig omkring de 400.000 kr. for 308GT hatchback med 205 benzin-hk. Så kommer der formodentligt 15.000 kr. oveni for SW-formatet, 15.000 kr. for dieselmaskine og 15.000 kr. for automatgearet. Så skal vi gætte på ca. 450.000 kr. for 308GT SW 2,0 BlueHDI, når den lander i Danmark til maj?

FAKTA:

Testlokation: Portugal nord for Lissabon

Vejr: Sol, 18 grader og knastør asfalt

Model: Peugeot 308GT SW 2,0 BlueHDI

Prisgæt: 450.000 kr.

Motor: R4 turbodiesel på 1.997 cm3

Ydelse: 180 hk ved 3.750 o/min

Moment: 400 Nm fra 2-4.000 o/min

0-100 km/t på 8,6 sekunder

Topfart: 218 km/t

Forbrug: 24,4 km/l

CO2 udledning: 107 g/km

Bagagerum: 660 liter

Mål (L/B/H): 459/180/146 cm

One thought on “TEST: Ny Peugeot 308GT er IKKE en narrefisse…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s