FØRSTE TEST: Ny Focus ST skamkørt i Barcelona

PERFORMANCE-FAMILIE-ØSE: Ford kan det der med at lave undervogne. Skarpe undervogne. Undervogne der klynger sig til vejen, som en alkoholiker til den sidste guldøl på vej på Minnesotakur. Ford Focus ST er et decideret fremragende eksempel. Og nu er den her igen i en faceliftet udgave. Stadigvæk med 250 hk i en turbofodret udgave, men nu også i en 185 hk dieseludgave med et massivt moment på 400 Nm. Og jeg har netop brugt et par dage på at skamteste dem begge i bjergene bag Barcelona.

Ford Focus ST fås nu både med diesel- og benzin-motor og som stationcar og fem-dørs hatchback.

Ford Focus ST fås nu både med diesel- og benzin-motor og som stationcar og fem-dørs hatchback.

Starter med dieseludgaven, da det er den nyeste. Det bliver også den billigste af de nye ST’ere, med en frapris på 446.140 kr for en femdørs hatchback og 10.000 kr. mere for en stationcar. Motoren er fords 2 liters turbodieselmotor, der normalt yder 150 hk i kraftigste Ford Focus aftapning, men i ST yder 185 hk. Det lyder noget fladere end benzinudgaven, der kan prale af de 250 hk. Men den trækker som en bryggerhest på steroider. De 400 Nm er til stede allerede fra 2.000 o/min, og når først bilen er over 40 km/t, så kan du smide den i 3. gear, og så klare den selv de mest hardcore bjergveje med hastigheder på op til over 100 km/t, uden du behøver røre gearstangen. Det er bundtræk og en spændstighed, som matcher bilens sportslige ST-opdrag. Man kunne frygte, at forhjulstrækket ville have svært ved at tackle de mange kræfter. Men det klare det uden tøven. Fords Torque Vectoring Control system med Enhacned Transitional Stability lyder lidt som noget der høre hjemme på et jagerfly eller en rumfærge. Men systemet sørger helt banalt bare for konstant at fordele trækkræft mellem forhjulene i forhold til det aktuelle vejgreb. Det optimerer kontant vejgrebet, og forhindrer at bilen bare skovler kræfterne ureflekteret ned i asfalten med hjulspin og tabt vejgreb til følge.

Den grå farde er ny ST standardfarve. Den hedder "Stealth" og lugter en anelse af panikalder. Især i kombination med de laksorte fælge. Men selvom testbilen har en dieselmaskine, så lever den op til sit smart-i-en-fart look, for den har masser af fart!

Den grå farve er ny ST standardfarve. Den hedder “Stealth” og lugter en anelse af panikalder. Især i kombination med de laksorte fælge. Men selvom testbilen har en dieselmaskine, så lever den op til sit smart-i-en-fart look, for den har masser af fart!

Dieseludgaven rammer 100 km/t på 8,3 sekunder i stationcar-udgaven, og 8,1 sekunder som fem-dørs hatchback. Det lyder måske ikke ST-hurtigt. Benzinudgaven tilbagelægger sprintdistancen på kun 6,5 sekunder. Men i mellemaccelerationerne er dieselen skarp. Står den først i 3. gear, så trækker den fra det meste fra 60 til 100 km/t. På økonomifronten imponerer dieseludgaven med 23,8 km/l, og selvom vi aldrig kom i nærheden af det – på grund af frisk kørsel, så er det næsten ti kilometer længere på en liter brændstof, end benzinudgaven præsterer.

En af mine sprogbegavede kollegaer kaldte den Focus ST for en Randers Ferrari, og uden at fornærme folk fra Randers, så kan jeg godt se, hvad han mener. Men den kommer til kort i det anhængerbegejstrede hovedland. For selvom den både fås som stationcar og diesel, så kan man ikke montere anhængertræk på vognen af den simple årsag, at lydpotten sidder centralt, der hvor anhængertrækket normalt sidder. Så folk i Randers vil nok være lidt betænkelige ved Fords pseudoferrari.

Det er dog som benzin at Focus ST virkeligt imponerer!

Det er dog som benzin at Focus ST virkeligt imponerer!

Efter en dag i Focus ST diesel byder dag nummer to på 170 kilometer i benzinudgaven. Den er ikke voldsomt modificeret i forhold til den bil vi roste til skyerne, da den kom i 2012. Den har stadigvæk en firecylindret to-liters benzinmaskine, der yder 250 hk. Den nye Focus ST er først og fremmest et facelift, og ST med benzin er derfor ikke voldsomt modificeret. Den har fået lidt visuel makeup med en ny front, der ser mere aggressiv ud. Benzinmotoren er optimeret til at give lidt bedre respons og så er brændstoføkonomien blevet 6 pct. bedre. Det sidste er som at bryste sig med vegetarfjer, hvis man er hanløven i ZOO og nu lover at spise salat et enkelt måltid om ugen. For om den kører 14 eller 14,7 km/l, er stort set ligegyldigt. Ford Focus ST benzin bliver aldrig nogensinde økonomisk. Og slet ikke som vi kører den på de snoede bjergveje.

Ford Focus ST med 250  benzin-hk er og bliver den sjoveste ST-udgave.

Ford Focus ST med 250 benzin-hk er og bliver den sjoveste ST-udgave.

Selvom dieseludgaven gjorde et solidt stykke arbejde i går, så er benzinversionen i en anden liga. Det Ford Focus ST altid har mestret, det er kunsten at friste føreren. At lokke manden i føresædet til at køre bilen friskt og til grænsen. Kombinationen af kraftoverskud, vejgreb og bilen lynhurtige respons er som en lille djævel iklædt køredragt, der sidder på højre skulder og hvisker: “hurtigere, hurtigere, hep,hep,hep…”

Det definere en seriøst vellykket GTI, og her er Focus ST altså i en liga for sig selv. Derfor er det også uden sammenligning benzinudgaven, jeg er mest forelsker i. Den koster fra 451.190 kr., og så har den Recaro sportssæder i dellæder, alu-pedaler og hele pakken af her-kommer-jeg visuelle fortrin i form af spoilere og skørter. For 40.000 kr. kan du opgradere til ST3, som har dynamiske bi-xenon lygter, LED-kørelys, fuldlæderkabine og elektrisk-justerbare forsæder.

Recarosæderne er deciderede fremragende. Og selvom de er lækre i fuldlæder, så er dellæderudgaven i ST2 udgaven al rigelig.

Recarosæderne er deciderede fremragende. Og selvom de er lækre i fuldlæder, så er dellæderudgaven i ST2 udgaven al rigelig.

Ford Focus ST er stadigvæk den mest indpiskende og fartfristende GTI i et felt der tæller Godfatheren Golf GTI, Seat Leon Cupra, Opel Astra OPC og Renault Megane RS. Måske den ikke er den hurtigste, men den leverer læssevis af køreglæde, og med en Focus RS på trapperne, så skulle titlen som hurtigste forhjulstrækker være en mulighed i løbet af 2015. En endelig dom i GTI-klassen, må dog bero på en stortest sidst på året, når også Peugeot GTI med 270 hk er klar.

Dieselstationcaren til højre var hurtig og sjov, men jeg foretrækker den benzinfodrede femdørs-model til venstre, hvis jeg skulle vælge mig en Focus ST. Den er bare i en liga over dieseludgaven...

Dieselstationcaren til højre var hurtig og sjov, men jeg foretrækker den benzinfodrede femdørs-model til venstre, hvis jeg skulle vælge mig en Focus ST. Den er bare i en liga over dieseludgaven…

Det er dieseludgaven, der er den store nyhed, og den gør det rigtigt flot. Men med en forskel på 65 hk op til Focus ST med benzinmotor, så kommer den ikke op på samme underholdningshylde. Derfor er det stadigvæk det benzinfodrede turbolyn jeg ville vælge, hvis jeg skulle hoppe på en ST. Måske endda i den grotesk overgearede orange-gule farve “Tangerine Scream” til 14.000 kr., bare for at vise, at jeg med mit GTI-bilvalg prioriterer fest, farver og skarpe køreegenskaper over alt andet.

FAKTA:

Testlokation: Barcelona, Spanien

Vejr: Sol, 16 grader og knastør asfalt

Model: Ford Focus ST3 2,0 Ecoboost 5d

Pris: 491.190 kr.

Motor: R4 turbobenzin på 2.000 cm3

Ydelse: 250 hk ved 5.500 o/min

Moment: 360 Nm fra 2-4.500 o/min

0-100 km/t på 6,7 sekunder

Topfart: 248 km/t

Forbrug: 14,7 km/l

CO2 udledning: 159 g/km

Køreklarvægt: 1.437 kg

Bagagerum: 363 liter

Mål (L/B/H): 436/186/147 cm

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s