Dæk er som kvinder…

WEB-TV: I dag skal det handle om dæk, og hvorfor de er som kvinder. Jeg har for nyligt lavet et par ganske oplysende web-tv indslag til BTs og Berlingskes nyhedssites om emnet, og de guldkorn der serveres der, skal mine trofaste læsere her på kuffertogkoerehandsker.dk jo ikke snydes for.

Sådan skal et dæk se ud, med masser af frisk mønster og dybe riller til at lede vandet væk.

Sådan skal et dæk se ud, med masser af frisk mønster og dybe riller til at lede vandet væk.

Inden rødstrømperne (som jeg ikke formoder, der er voldsomt mange af i min læserskare) kløjs i deres grønne te over at blive sammenlignet med dæk, så er min analogi ment på den mest kærlige og pragmatiske facon tænkelig. For ligesom med kvinder, så skal dækkene på din bil have kærlighed, opmærksomhed, serviceres og holdes i form. Mønsteret skal ligesom dæktrykket tjekkes jævnligt. Hvis ikke du er opmærksom på dine dæk, så kan de ende med at tage livet af dig. Lidt som med kvinder. Først bliver de frustrerede, så bliver de knotne, så ondskabsfulde og til sidst bitre. Cyklussen for dæk er ene anelse anderledes end for kvinder, men et misvedligeholdt forhold til dine dæk kan betyde forskellen på liv og død en råkold frostmorgen med lidt sne på vejen.

Tak til Pirelli - de har også draget mange sammenhænge mellem dæk og kvinder gennem årene...

Tak til Pirelli – de har også draget mange sammenhænge mellem dæk og kvinder gennem årene…

Derfor er DÆK vigtige!

Overordnet set er dækkene vanvittig vigtige. For de er den eneste kontakt din bil har med vejen. Det samlede kontaktareal mellem dæk og vej er på en familiebil ikke meget større end en gennemsnitslig ølbrik. Det er de fire punkter hvorigennem alle bilens bevægelser kontrolleres. Kraftoverførslen, styring og nedbremsning. Så har dækkene ikke ordentligt fat i vejen, så bliver din kontrol mindre og dermed sikkerheden mindre.

 

Regler for dækmønster

Det vigtigste ved dit dæk er derfor dækmønsteret. Det skal ifølge loven være på over 1,6 mm, men jeg anbefaler mindst 3 mm. På dækket sidder ofte en række ”buler” i bunden af rillerne. Hvis dækket er slidt ned på niveau med de buler, så er det nede omkring lovens minimumskrav. Men vil du gerne holde dig på den sikre side, så tag en to-krone og stik ned i mellemrummene. Er det lille hjerte på to-kronen skjult af mønsteret, har du rigeligt mønster. Men kan du se hjertet mens mønten er stukket ned i mønsteret, så skal du til at overveje et sæt nye sutter.

Se mit web-tv indslag om dækmønster her: http://www.b.dk/nationalt/tjek-daekmoenster-afgoerende-for-din-sikkerhed

 

Derfor ser vores dæk ud som de gør

Men hvorfor er det mønster så vigtigt? Det handler alt sammen om dækkets evne til at lede vand væk. Med store og dybe riller i dækket, har dækket mulighed for at gribe fat i en våd vej med mønsteret, mens vandet ledes ind i hulrummene i rillerne. Hvis ikke der er noget mønster, så vil dækket aquaplane. Det betyder, at hele dækket vil ”sejle” ovenpå det tynde lag vand på vejbanen, og slet ikke have nogen reel kontakt med asfalten. Det er farligt, da du så ingen kontakt har med vejen – og dermed kontrol over bilen. Her vil den observante læser måske indvende, at i motorsport bruger man ofte helt glatte dæk uden mønster, og de har vel netop brug for vejgreb? Ja – men de helt glatte dæk (kaldet slicks) bruges KUN i tørvejr. På knastør asfalt giver et glat dæk en større kontaktflade mellem bil og asfalt. Men i samme øjeblik det begynder at regne, så skøjter racerbiler med slicks af banen. Så det er et racerfænomen, der ikke egner sig til hverdagsbiler, hvor man ikke har et pit-team klar til at skifte ens dæk – afhængigt af vejrliget.

Til venstre ses et racerdæk. Et slick. Det er genialt i tørt vejr, da det leverer masser af vejgreb. Men i reng skøjter det. Det er derfor vi har brug for rillerne på dækket til højre. Til at lede vandet væk.

Til venstre ses et racerdæk. Et slick. Det er genialt i tørt vejr, da det leverer masser af vejgreb. Men i reng skøjter det. Det er derfor vi har brug for rillerne på dækket til højre. Til at lede vandet væk.

Sommer og vinterdæk

Men et er dækmønsteret, noget andet er forskellen på sommer og vinterdæk. Her er temperaturen og gummiets ”hårdhed” afgørende. Sommerdæk er generelt hårdere end vinterdæk, fordi en sommervarm asfalt automatisk gør gummiet varmere og blødere, og dermed giver det optimale kompromis mellem vejgreb og slid. For jo blødere et gummivalg, jo højere slid. Om vinteren er vejene iskolde, og derfor skal gummiet være blødere. Det giver et hurtigere slid men et højere greb i vejen. Om vinteren er vejen som oftest også vådere, så vinterdæk vil have en tendens til at have flere og større riller til at lede vand og snesjap væk, så dækket kan komme ned og få fat i asfalten.

 

Det rigtige dæktryk

Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at dit dæk har det rigtige dæktryk. Har det for lidt luft, så står det og buler lidt på vejen. Det giver en sejlende fornemmelse under kørsel og forringet kontrol. Læg dertil at det yder for stor rullemodstand (som når du cykler på en halvflad cykel), og dermed koster dig ekstra brændstof, og du har et godt økonomisk argument for at holde øje med dit dæktryk. Et halvfladt sæt dæk kan hurtigt koste dig et par kilometer pr. liter brændstof, og det er immervæk sjovere at kører 16 km/l i stedet for 14 km/l.

Sådan ser et halvfladt dæk ud. Det giver dårlig kontrol og al for megen rullemodstand på vejen - med ringe brændstoføkonomi til følge. Så husk at tjek dit dæktryk en gang om måneden.

Sådan ser et halvfladt dæk ud. Det giver dårlig kontrol og al for megen rullemodstand på vejen – med ringe brændstoføkonomi til følge. Så husk at tjek dit dæktryk en gang om måneden.

Du kan også have for højt dæktryk (Selvom det er sjældent, da dæk ofte siver laaaaangsomt fladere over åre). Med for højt dæktryk kommer dækket til at ”løfte” sig fra vejbanen. Dermed bliver kontaktfladen med vejen mindre, og din kontrol med bilen derfor også mindre. Så både på grund af sikkerhed og brændstoføkonomi, er dit dæktryk vigtigt.

Se mit web-tv indslag om dæktryk her: http://www.b.dk/livsstil/tjek-forkert-daektryk-koster-penge-og-menneskeliv

“Så husk det nu. Tjek dit dækmønster og dit dæktryk mindst en gang om måneden. De skal have lidt kærlighed, ellers bliver de farlige. Ligsom kvinder…”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s