Audi A4 Allroad i DYB mudder…

BILTEST: Nogle gange skal man gøre noget dumt. Bare for at mærke, at man lever. Livet i Velfærdsdanmark handler  alt for ofte om, at minimere muligheden for, at folk gør noget dumt. Det er ikke som sådan en dårlig måde at drive et samfund på. Men – det er desværre også en smule bedøvende. En sovepude hvorpå danskerne lykkepillefodret kan valse gennem livet på. Uden at slå sig alt for meget.

Sådan ser en hel nyvasket og klargjort Audi A4 Allroad ud - inden man gør noget dumt i den...

Sådan ser en hel nyvasket og klargjort Audi A4 Allroad ud – inden man gør noget dumt i den…

Anyways – inden denne biltest ender i en regulær samfundsrevsning, så lad mig komme til sagen. Det skal handle om Audi A4 Allroad årgang 2015. Den ligner sig selv, men med en 190 istedet for 177 dieselhestekræfter og lidt ny lygtekosmetik, er årgang 2015 alligevel en mildt faceliftet udgave af årgang 2014.

Det jeg hæfter mig ved er dog navnet: Allroad. Det tager jeg som et løfte. Et løfte om, at den kan klare sig på ALLE typer vej. Det er som at stikke en 8-årig et ur hvor der står “waterproof” på skiven. Det første han gør, er at pile ud og fylde håndvasken med vand og smide uret i. Sådan har jeg det faktisk stadigvæk… Men lad denne korte og præcise test begynde. Målet er, at teste den på ALLE slags vej, for at se, om Audi’en holder hvad navnet lover.

MOTORVEJ: Her starter jeg. Det går så vældigt. Den har masser af punch fra den potente dieselmaskine, som dribler kræfterne ned i asfalten via en 7-trins dobbeltkoblings S-tronic gearkasse og Audis klassiske quattro-firehjulstræk. 0-100 km/t er klaret på 7,8 sekunder, og topfarten er 218 km/t. Brændstoføkonomisk er den opgivet til at trille 17,9 km på en liter dieselolie.

Sådan et skilt skal man ikke friste mig med.

Sådan et skilt skal man ikke friste mig med.

A4 Allroad har fået 3,7 cm ekstra frihøjde, for at give den bedre kort på hånden, hvis den kommer offroad. Det får den brug for senere. Men på motorvej der betyder det blot, at man sidder lidt højere og dermed endnu bedre kan overskue trafikken foran. Så på motorvej får den 7 ud af 10.

LANDEVEJ: Her skifte den hurtigt og elegant mellem gearene, og ekspederer kilometer efter kilometer til klassisk høj neutral Audi-standard. Den ekstra frihøjde gør den marginalt mindre sikker på dækkene i en hurtig kurvekombination. På den anden side, så klarer den et overset fartbump tanden bedre end en standard A4 Avant. Skal vi sige 6 ud af 10 – med 0 som en Audi 80 årgang 1991 og 10 som en ny Audi TT.

Jeg er ikke dum. Selvom det kan virke en anelse dumt, det jeg har gang i. så jeg tjekker lige terrænet først.

Jeg er ikke dum. Selvom det kan virke en anelse dumt, det jeg har gang i. så jeg tjekker lige terrænet først.

MUDDERMARKVEJ: Endeligt. Det er nu det bliver dumt. For selvom A4 Allroad har firehjulstræk og en frihøjde på 18 cm. Så er den langtfra nogen offroader. På den anden side. Når Audi selvfedt navngiver vognen Allroad. Så må man gå ud fra, at hvis der er en vej, så kan bilen klare det. Og her er en vej. Eller. Her er to hjulspor, som jeg før har set traktorer klare uden problemer. Sååå…

Med gummistøvler på, går jeg gennem den først vandpyt/bundløse vandhul. Det virker nogenlunde gennemførligt, at køre gennem. Gider ikke trave hele engvejen igennem. Med et slæbetov og et par brædder i bagagerummet (til hvis jeg skulle sidde fast) sætter jeg mig ind bag rattet. Slår ESC fra, sætter gearvælgeren i manuel og sætter i gang i andet gear. Bilen dykker ned i vandhullet, og grebet i underlaget bliver tydeligt mindre. Hjulene pisker mudder og vand op langs siden på bilen. Jeg giver lidt ekstra gas. Den bevare fremdriften. 10 meter senere er første vandhul ekspederet. Sådan. Det her er sjov. Og giver blod på tanden…

Allroad betyder faktisk, at Audi A4 Allroad kan klare sig på alle veje. Måske ikke i regulært terræn. Men er der et hjulspor, så kommer den frem...

Allroad betyder faktisk, at Audi A4 Allroad kan klare sig på alle veje. Måske ikke i regulært terræn. Men er der et hjulspor, så kommer den frem…

Bunden skraber på et par steder, men A4 Allroad æder sig igennem engvejen uden at sidde fast. Frem og tilbage er distancen cirka 1,5 km. Dækmonteringen er standardvinterdæk, og med dens massive moment og intelligente firehjulstræk, er mudder, vand og smat øjensynligt ingen udfordring. Jeg er faktisk imponeret. For jeg havde troet, at jeg ville sidde fast mindst en enkel gang. For det her stykke engvej er hverken vedligeholdt eller udstyret med en synderlig fast bund. I et par klassiske gummirøjser synker sålen konsekvent et par centimeter ned på denne årstid. Og så er det hysterisk underholdende, hvilket er en relativ sjældenhed i en moderne Audi med Quattro-firehjulstræk. De er altid effektive. Men på en fersk og funktionel måde. Som Italiens fodboldsdefensiv. Men med mudderet sprøjtende om ørene, kan det ikke andet end at være sjov. Også i en moderne Audi Quattro. Karakteren bliver 9 ud af 10.

Sådan ser vognen ud, efter en halv time i mudderet. Kan faktisk godt lide det. det giver den en rå kant, som en almindelig sort A4 Avant mangler.

Sådan ser vognen ud, efter en halv time i mudderet. Kan faktisk godt lide det. det giver den en rå kant, som en almindelig sort A4 Avant mangler.

KONKLUSION: Audi A4 Allroad er faktisk andvendelig på ALLE slags vej. Den imponerer mest i mudderet, mens den på asfalt bare gør det så solidt og forventeligt, som en Audi i 7-800.000 kr. klassen bør gøre det.

Sidst men ikke mindst, skylder jeg en undskyldning. Som det jo oftest ender med, når man begiver sig ud i noget dumt. Undskyld til den stakkels klargøringsmand hos Audi i Gladsaxe, der skulle spule bilen ren igen. Hvis det er nogen trøst, så husker jeg ikke jeg har haft det sjovere i en Audi, siden jeg testede den første Audi TT RS på en racerbane i Holland. Og det er faktisk ikke så ofte, at man kan have det decideret sjovt i en bil i veldresserede og foto-fælde-befængte lille Danmark længere. Men det kan man på en markvej i en firehjulstrukken Audi…

FAKTA: Audi A4 Allroad

Motor: 4-cyl. dieselmotor med VTG turbolader 1.968 cm3

Ydelse: 190 hk

Moment: 400 Nm v. 1.750 – 3.000 omdr./min.

Gear: 7 trins S tronic

Topfart: 215 km/t

0-100 km/t: 7,8 sek.

Brændstoføkonomi: 17,9 km/l v. blandet kørsel 149 g/km v. blandet kørsel B

Vægt: 1.730 kg (1.805 kg inkl. fører)

Listepris for denne model: 820.416 kr. inkl. ekstraudstyr

Listepris starter ved 722.057 kr.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s