AUDI TT: Den (for)Perfekte Sportsvogn

BILTEST: Den er usandsynlig hurtig. Også hurtigere, end de 230 hk lader antyde. Både når det går ligeud og vejen bugter sig. Dens hurtighed er ovenikøbet let tilgængelig. Man skal ikke have nattesyn som Thorkild Thyrring eller chaufførtalenter som Prins Joachim, for at ekspedere en snoet landevej i høj fart. Den har S-tronic dobbeltkoblingsgear og quattro firehjulstræk, så gearskiftene klare den selv og vejgrebet er sikret i et næsten ubegribeligt omfang.

Tredje generation af Audi TT bevare den kompakte grundform, men stregerne er skarpere og mere kantede.

Tredje generation af Audi TT bevare den kompakte grundform, men stregerne er skarpere og mere kantede.

Det lyder jo fantastisk. Og det er det også. Men jeg kan ikke lade være med at savne en smule kant. Noget X-factor. Noget farligt. Noget der gør bilen vedkommende. Den er som den perfekte butler – den gør alt hvad du beder den om pronto og til UG. Men den giver ikke modspil eller underholdning. Det er naturligvis sjovt at accelere til 100 km/t på 5,3 sekunder, og det er også sjovt at nyde sound actuatoren smide rallylyd ind i kabinen, når Select Drive systemet er sat i Dynamic. Men det bliver ikke ved med at være sjovt, bare at fyre bilen af fra 0 km/t. Og når man ved, at lyden er kunstigt genereret, så mister det også lidt sin charme. Jeg mener – man finder kun Meg Ryans kunstige orgasme i filmen “Da Harry mødte Sally” ophidsende de første par gange. Dernæst vil man egentlig helst bare have den ægte vare. Og den 2 liters TFSi turbomaskine på 230 hk i Audi TT, lyder ikke rigtigt af noget fra naturens side.

Du ser straks det er en Audi TT. Tredje generation har bare fået en endnu større sekskant af en kølergrill og lidt smallere og mere aggressive lygter.

Du ser straks det er en Audi TT. Tredje generation har bare fået en endnu større sekskant af en kølergrill og lidt smallere og mere aggressive lygter.

Inde i kabinen er den nye Audi TT dog suveræn. Som I-EN-LIGA-FOR-SIG. Designet er i ren verdensklasse. Rent, simpelt og elegant. Audi har virkeligt lagt sig i selen for at minimere antallet af knapper, og det er lykkedes. Kun Tesla S stiller med færre knapper end Audi TT. Knapperne til klimaanlægget er integreret i luftdysserne, og udover startknappen sidder der derfor kun en enkelt stribe elegante knapper på midterkonsollen. Det er et visuelt studie i less-is-more, og kabinen er så stilren og simpel, at den får en gennemsnitslig konkurrent-kabine til at ligne et omklædningsrum for en coke-dopet karnevaltrup midt under en våd efterfest. Min indre bil-æstet elsker TT-kabinen.

Knapperne til klimaanlægget er integreret i luftdysserne. Det er genialt minimalisme, som kun tyskerne kan gøre det.

Knapperne til klimaanlægget er integreret i luftdysserne. Det er genialt minimalisme, som kun tyskerne kan gøre det.

Men det bedste ved kabinen er speedometerbrønden bag rattet. Jeg er en anelse gammeldags anlagt, når det kommer til instrumentering. Jeg foretrækker til hver en tid et par gode gamle analoge ure over en digitalskærm. Men hvis den digitale løsning er så suveræn og velgennemført, som i Audi TT, så løber jeg tør for analoge argumenter. Hele brønden er en stor skærm. Standardindstillingen er med et stort speedometer til højre og en omdrejningstæller til venstre. I midten er menuerne til radio, telefon, bilindstilling og navigation. Altsammen i underspillet og elegant design. Hvis du vil have et større kort, så kan du trykke på “view”-knappen på rettet, og så bliver omdrejningstæller og speedometer markant mindre, og du har et kortoverblik som en feltherre før et slag. Kombineret med google-maps, så har du et så suverænt overblik over navigationsdelen, som jeg aldrig har oplevet det før. Både fordi grafik og opløsning er høj, men også fordi det sidder lige i dit synsfelt, når du kører. Det er en ubetinget fornøjelse at bruge, og kører man på geografisk udebane, så er risikoen for at køre forkert mindre end nogensinde. Godt gået Audi!

Suveræn opløsning og grafik kombineret med overlegen intuitiv brugerflade, gør Audi TTs digitalinstrumentering bag rattet, til noget af det bedste bilindustrien kan byde på i 2015. Hvis ikke det bedste!

Suveræn opløsning og grafik kombineret med overlegen intuitiv brugerflade, gør Audi TTs digitalinstrumentering bag rattet, til noget af det bedste bilindustrien kan byde på i 2015. Hvis ikke det bedste!

Så hvor efterlader alt dette Audi TT? Jeg kørte for nyligt i en Peugeot RCZ-R henover en forlænget weekend. Den er som Audi TT er en kompakt 2+2 coupe. Der er ingen tvivl om, at Audi TT er en hurtigere og mere effektiv vogn, hvis de skulle dyste på en bane. Selvom Peugeoten har 270 hk, så har den kun forhjulstræk til at leverer musklerne ned i asfalten med. Det teknologiske totalindtryk og Audiens overlegne kabine, gør, at den objektivt set lammetæver Peugeoten i de fleste af spillets facetter. Men på charme og jeg-vil-og-må-have faktor, der er stadigvæk noget fersk og upersonligt velpoleret over Audien, der i min bog ender med at være en anelse ucharmerende.Ville den gøre mig glad, hvis jeg gik ud til den hver morgen i min indkørsel? Jeg ved det ærligt talt ikke. Men jeg tror Peugeot RCZ-R, ville gøre mig gladere. Eller en Subaru BRZ. Og i det lys mislykkedes Audi TT en anelse i mit univers, fordi sportsvogne skal være emotionelle og fyrige. Ikke korrekte og velopdragne.

Den har et kæmpestort og velfungerende bagagerum, og det er i det hele taget svært at sætte en finger på Audi TT.

Den har et kæmpestort og velfungerende bagagerum, og det er i det hele taget svært at sætte en finger på Audi TT.

Det er naturligvis dybt subjektivt, og der skal nok komme nogen anstigende og påstå, at jeg grundlæggende ikke bryder mig om Audi. Men det passer ikke. Hvis jeg skal anbefale en prestigevogn i mellemklassen til den ikke-passionerede bilkøber, så står Audi A5 Sportback stadigvæk øverst på min liste. Men skal det være en underholdende vogn til bilnørden, så ender jeg sjældent med at anbefale Audi.

Kabinen er bilens højdepunkt. Smuk, elegant og vanvittigt velfungerende.

Kabinen er bilens højdepunkt. Smuk, elegant og vanvittigt velfungerende.

Det leder mig frem til en anekdote. Jeg var til lanceringen af Audi RS4 for et par år siden. Endnu en suveræn effektiv og hysterisk hurtig Audi. Henover middagen efter testkørslen falder jeg i snak med en Audi-ingeniør. Han spurgte mig, hvad jeg mente om vognen. Jeg svarede, at jeg var imponeret over hvor hurtig og effektiv den var. Selv en 18-årig blondine med et nytrykt kørekort, ville kunne køre den hurtig på en tilfældig racerbane. Uden at slå sig selv ihjel vel at mærke. Han smilte tilfreds. Bilen var perfekt. Men så indvendte jeg, at jeg ikke var så sikker på, at det var den slags effektivitet køberne til så potente performancebiler søgte. Hans blik gik fra tilfreds til undrende. Jeg uddybede. Hvis man som passioneret bilnørd køber en bil med over 400 hk, så vil du gerne have, at den byder dig op til dans. Udfordrer og underholder dig. Han hørte hvad jeg sagde, men forstod det ikke. I hans øre lød det som om, at jeg ville have ham til at konstruere end dårligere bil. En bil med mindre vejgreb og uden polerede manerer. Men hvorfor? Nu havde han skabt automobil perfektion, og så sad jeg og ævlede om, at jeg ville have automobil imperfektion? Jeg indså hurtigt, at ville jeg undgå at blive stemplet som komplet stupid i mandens øjne, så skulle vi drible i en anden retning. Så vi endte med at tale om hvor brændstoføkonomisk den store V8’er var blevet, og så blev han glad igen. Hvilket bare understregede, at han i mit univers ikke helt havde fanget, hvad en performancebil først og fremmest skal lykkedes med. Den skal ikke være høflig, økonomisk eller perfekt. Den skal blæse dig bagover og gøre dig slask plask i trussen, og det gør den først og fremmest ved at udfordre dig. Tale til dine instinkter. Ikke til din fornuft.

Audi TT er oversået med elegante visuelle detaljer, som f.eks. dette racerinspirerede benzindæksel.

Audi TT er oversået med elegante visuelle detaljer, som f.eks. dette racerinspirerede benzindæksel.

Min pointe fra RS4’erne går igen i min endelige vurdering af Audi TT. For den er simpelthen for perfekt til at være elskværdig. Kan I huske 80’er filmen “Coming to America”, hvor Eddie Murphy spiller en afrikansk prins, der rejser til New York for at finde den ægte kærlighed? Hans forældre har nemlig fundet ham en gudesmuk og servil afrikansk prinsesse, der konsekvent svare “hvor højt”, hvis han beder hende om at hoppe. Men han vil ikke have perfektion. Han vil have modspil. Han vil have noget, der tænder hans ild. Hans passion. Det finder han på en burgerrestaurant i Queens, og alle der har set den film, ville vælge den selvsikre New Yorker som Eddie ender med at vælge – fremfor den afrikanske prinsesse. Og udfra samme betragtning, ender jeg med at vende tommeltotten nedad til den objektivt set vanvittigt velfungerende Audi TT. Den tænder mig simpelthen ikke. Stod jeg med 800.000 kr., og skulle vælge en 2+2 coupe, så ville jeg sporenstregs købe en BMW M235i. Den er langt fra så visuel besnærende som Audi TT. Men den er billigere, har 100 hk mere, baghjulstræk, en naturlig rå 6-cylindret motorlyd og en personlighed så sprælsk, at den får TT til at ligne en introvert plastikmaniquin fra H&M…

Tekniske data – Audi TT

Motortype  4-cylindret TFSI motor

Slagvolumen  1.984 cm3

Ydelse  230 hk

Maks. Drejningsmoment  370 Nm v. 1.600 – 4.300 omdr./min.

Trækprincip  quattro

Gearkasse  6 trins S-tronic dobbeltkobling

Tophastighed  250 km/t

Acceleration 0-100 km/t  5,3 sek.

Brændstofforbrug  15,6 km/l v. blandet kørsel

CO2 emission  149 g/km v. blandet kørsel

Energibogstav  B

Egenvægt  1.335 kg (1.410 kg inkl. fører)

Bagagerumskapacitet  305

Listepris starter ved  813.000 kr.

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s