Tyske automobile fejlskud

AUTOMOBIL-ÆRLIGHED: Jeg er ramt på selvforståelsen. En læser skrev fornyeligt, at jeg var imod Audi og ekstremt BMW-positiv. Av – den gjorde nas. Nuvel – måske der har været et par kropsnære spydigheder i Audis retning på det seneste. Men det hænger ikke sammen med, at det er Audi. Det hænger sammen med, at de ikke laver baghjulstrukne biler, og det er nu engang den slags, som jeg holder allermest af. Men jeg kan også elsker Audier. Som f.eks. Audi S1, som jeg udnævnte til hele Volkswagens-familiens bedste GTI sidste år, i denne artikel: http://b.bilen.dk/biltests/2014/04/jagten-paa-den-aegte-volkswagen-gti/, hvor den giver både Octavia RS, Audi S3 og Golf GTI tørt på. Og Audi A5 er på min all-time-top-3 over smukke coupeer fra 00’erne.

Audi S1 er Volkswagen-gruppens absolut mest underholdende GTI, og den der kommer nærmest originalen Golf GTI i rendyrket vildskab.

Audi S1 er Volkswagen-gruppens absolut mest underholdende GTI, og den der kommer nærmest originalen Golf GTI i rendyrket vildskab.

Men tilbage til selvforståelsen. For hvornår har jeg egentligt været kritisk overfor BMW sidst?Eller Mercedes for den sags skyld? Til alt held ligger det ikke så langt tilbage, og efter en rundtur i arkiverne, har jeg fundet solide fejlskud – set gennem de automobil-kritiske Dreboldtske anmelderbriller – fra alle de tyske prestigemærker i 2014. Så her er en lille tour de force udi nye tyske automobile fejlskud.

Det største automobile antiklimaks i 2014 var Mercedes CLA 45 AMG. En råt udseende raket med 345 hk og de legendariske AMG bogstaver til efternavn. Som en feltherre med efternavnet Napoleon eller en fodboldspiller med efternavnet Laudrup, sendte den forventninger helt op under skyerne. Men jeg skal love for, at jeg blev skuffet. Ikke fordi den ikke var hurtig. Den er nemlig sindsygt hurtig. Den er bare larmende kedelig, og overhovedet ikke AMG-navnet værdig. I min optik. Læs her hvorfor: https://kuffertogkoerehandsker.dk/2014/07/15/mercedes-amg-savner-chuck-norris-effekten/. Det lander den en førsteplads på listen over nye germanske fejlskud.

Den ser rå ud den lille Mercedes CLA 45 AMG, men den var en kæmpe skuffelse. MEst fordi den ikke forsøgte at slå mig ihjel, og det skal en AMG!

Den ser rå ud den lille Mercedes CLA 45 AMG, men den var en kæmpe skuffelse. Mest fordi den ikke forsøgte at slå mig ihjel, og det skal en AMG!

Tæt bagefter kommer BMW X4. En bil jeg slet og ret ikke forstår. Den er ikke videre køn og markant mindre praktisk end en BMW X3, og så koster den en god sjat mere. “Jamen – den er både en coupe og en SUV på een gang!” vil tilhængerne indvende. Jo tak – men det er to biltyper, der er udtænkt til to vidt forskellige formål! Hvorfor skulle jeg nogensinde ønske dem blandet sammen i een og samme bil? Du spiser jo heller ikke vaniljecreme til din entrecote-bøf vel? Selvom både vaniljecreme og en god fedtmarmoreret entrecote står øverst på listen over spiser, min gane føler sig mest forkælet ved at blive præsenteret for.  Nuvel – den kører godt – akkurat som CLA 45 AMG, men den skuffer bare i sin grundsubstans. Læs hele historien her: http://folkebladetlemvig.bilen.dk/biltests/2014/10/fremragende-og-uforstaaelig/

Den ser godt ud på en vestjydsk strand. Men BMW X4 giver fundamentalt set ingen mening, hvis du spørger mig...

Den ser godt ud på en vestjydsk strand. Men BMW X4 giver fundamentalt set ingen mening, hvis du spørger mig…

Så ja – jeg kan være kritisk, når jeg går til Audi. Men det kan jeg så også, når jeg går til de andre tyske prestigemærker. Så skulle den være lukket.

Er jeg svær at stille tilfreds som nogen hævder? Næ – det mener jeg faktisk ikke. Men jeg har en mening om biler, og den stemmer ikke altid overens med bilproducenternes selvforståelse. Eller omverdenens læsning af modellerne. Men jeg er meningsdanner og ikke et stempelkontor for bilproducenternes PR-afdelinger. Har jeg altid ret? Ikke hvis man forefægter, at der findes en objektiv sandhed om biler derude. Men det tror jeg ikke på. Jeg tror på den subjektive mening baseret på en oplevelse, et sæt grundpræmisser og en række objektive fakta.

Kræfter, pris og præstationer er objektive fakta. Dem kan vi ikke diskutere. Min oplevelse af bilen, er mere subjektiv, så den kan vi godt diskuterer Den er baseret på objektive fakta som f.eks. tyngdepunktets placering, men har været gennem mine sanser først, og bliver derfor formidlet, som jeg oplever den. Jeg kan ikke hævde, at en bil er langsom, hvis den har sat banerekord på Nordsløjfen. Men jeg kan hævde, at den opleves langsom bag rattet. Sidst men ikke mindst, så er der grundpræmisserne. Det standpunkt udfra hvilket jeg står og beskuer automobiluniverset. Det er her, at subjektiviteten bliver stærkest. Men det er også her, jeg lægger mig i selen, for at forklare min læser, hvorfra jeg anskuer automobiluniverset.

Jeg hader f.eks. alibi-biler. Biler der ikke vil andet, end gøre alle glade. Ikke begejstre, men bare ikke skræmme nogen væk. Der står jeg. Det gør f.eks. Toyota Avensis naturlig handicappet, når jeg møder den, fordi den er selvudslettende neutral i sin streg. Uden nogen klar ambition om andet, end at gøre tidligere Avensis ejere glade. Det gør ikke Avensis til en dårlig bil. Slet ikke blandt nuværende Avensisejere. Men i min designbegejstrede personlige optik, gør det den røvkedelig. Det er min grundpræmis, og den kan man ikke diskutere, da det er sådan jeg anskuer biler. Men så længe jeg husker, at gøre min læser opmærksom på det, så kan læseren selv beslutte, om han er enig eller ej. Jeg forefægter ikke at levere den ultimative sandhed, jeg siger bare, at set igennem mine automobilanmeldermonokel, der ser verden sådan ud. Og i den verden, er Toyota Avensis bare kedelig.

Og det leder os igen tilbage til Audi. De laver enten forhjuls- eller firehjulstrukne biler, og jeg har som et af mine grundpræmisser, at jeg bedre kan lide at blive skubbet end hevet. Derfor er jeg konsekvent mere begejstret for baghjulstrækkere end forhjulstrækkere. Gør det Audi til dårlige biler? Bestemt ikke, men i mit univers er de bare en anelse handicappet i forhold til en baghjulstrukken konkurrent, fordi det er det drivlinjeformat, jeg sætter mest pris på. Men hvis min læser er uenig, og er en hund for forhjulstrækkere, så ved han også – efter at have læst mine historier, at selvom jeg personligt udråber en baghjulstrækker til en vinder i en duel, så vil det være forhjulstrækkeren, der er hans vinder.

Den nye Mercedes GLA i kamp mod BMW X1 og Audi Q3. Tre MEGET forskellige klassekammerater.

Den nye Mercedes GLA i kamp mod BMW X1 og Audi Q3. Tre MEGET forskellige klassekammerater, hvor Q3 ender som min favorit…

Som du nok aner, så kunne jeg blive ved. Det vil jeg undlade. Afslutningsvis vil jeg dog give endnu et eksempel på, at Audi aldrig er diskvalificeret, når jeg går til stålet som bilanmelder. I denne her test (http://b.bilen.dk/biltests/2014/08/tre-vidt-forskellige-germanere/), lammetæver Audi’en faktisk sine konkurrenter fra Mercedes og BMW…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s