SEAT: Den spanske rodebutik med potentiale

ANALYSE: Har lige været i Spanien og køre den nye Seat Leon ST Cupra. En 280 hk forhjulstrukken stationcar til ca. 455.000 kr. Spændene vogn med den undertone af vanvid, der i de seneste 10 år har gjort Seat til leverandør af temperamentsfulde asfaltsraketter i klassen for vilde vogne med 150 til 250 heste. Men i samme periode har de haft succes med design-MPV’en Altea og moderat succes med microbilen Mii. Det efterlader mig en anelse forvirret. For hvad er Seat for et mærke, og hvilken rolle skal de spille? Både generelt, men også internt i Volkswagenfamiline, hvor Seat sammen med Skoda, Audi og Volkswagen udgør volumenmærkerne.

Hvor Både Audi, Skoda og Volkswagen producerer over een million biler årligt, har Seat først i 2014 brudt gennem 400.000-barrieren. Og det på trods af, at de med et udgangspunkt som Skoda i mange år har haft adgang til samme teknologi og knowhow som tjekkerne. For 10-15 år siden talte man i Volkswagen gruppen om, at Audi skulle være prestigemærket, Volkswagen det brede mærke med masseappel, Skoda det konservative og lidt billige alternativ, mens Seat skulle være det temperamentsfulde sydeuropæiske indspark a’la Alfa Romeo.

Konceptbilen Seat Tango satte spytkirtlerne i gang hos alle os, der med netop dette koncept, kunne se konturerne af Seat som et sexet sydeuropæisk alternativ til Alfa Romeo.

Konceptbilen Seat Tango fra 2001 satte spytkirtlerne i gang hos alle os, der med netop dette koncept kunne se konturerne af Seat som et sexet sydeuropæisk alternativ til Alfa Romeo.

Og det startede godt. Konceptbilen Seat Tango lignede netop det latineuropæiske charmeprojekt, der kunne sparke Seats stjerne højt op på himmelen over producenter af emotionelle og attrårværdige automobiler. Den var på størrelse med en Audi TT, men med et design, der fik tyskeren til at se tvær, stram og teutonisk-konservativ ud.

Designsproget var som Tango, men Altea var en MPV. Ikke nødvendigvis en biltype. man bygger et sexet bilmærke på.

Designsproget var som Tango, men Altea var en MPV. Ikke nødvendigvis en biltype. man bygger et sexet bilmærke på.

Men den kom aldrig i produktion. Den viste os et nyt Seat-design-sprog, og med det lancerede Seat først Altea og dernæst anden generation af Seat Leon. Begge rigtigt smukke biler og de løftede også spaniernes salg. Men uden et sexet fyrtårn som Tango, skulle de selv spille rollerne som sexsymboler. Resultatet blev nogle friske FR- og Cupra-versioner der leverede Golf GTI præstationer med Golf GTI teknik, men til færre penge.

Men os bilnørder sad tilbage og kløede os selv i nakken. Var det hvad Volkswagen-toppen mente, da de søsatte projektet om sydeuropæiske sporty biler? Jeg har altid været stor fan af Seat Altea, men man bygger ikke et sportsligt bilbrand op omkring en MPV. Alfa Romeo har aldrig spillet familieflytterkortet, og BMW er først nu kommet ind i den liden sexede kamp, med deres 2-serie Active Tourer.

Hvad der præcis ligger til grund for de overvejelser, der sendte Altea på markedet, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det kan ikke have været med det primære formål, at gøre Seat mere sexet. Med mindre man abonnerer på det mandesyn, at familiefædre med spædbørn i bæreseler er sexede. Det forekommer mig dog at være et luftkastel undfanget af feminister, for det kan godt være, at de vil have bløde mænd i hverdagen, der både henter børn, laver mad og vasker tøj. Men så snart lyset dæmpes, så drømmer de om en bad boy, og bad boys kører ikke Seat Altea. Heller ikke om der står FR på siden, og den har 184 hk…

Seat Leon landede i anden generation i 2005 med dette også kraftigt Tango-inspirerede design. Den leverede Golf-teknik i et skarpere design, men kunderne gik aldrig helt amok over den.

Seat Leon landede i anden generation i 2005 i  dette – også kraftigt Tango-inspirerede – design. Den leverede Golf-teknik i et skarpere design, men kunderne gik aldrig helt amok over den.

Anyways. Det var et sidespor. Seat reddede lidt af strategien, da de lancerede Leon i anden generation. Den så markant mere sportslig ud end den Golf den delte teknik med, og med en rå Cupra-version, var den også klædt på til opgaven med at løfte Seat frem som et sporty og temperamentsfuldt bilmærke.

WTF! Hvis man vil skabe et sexet bilmærke, så lancerer man sgu da ikke en MPV, der ser ud som om den er udstyret med en JAVA-skoletaske fra 80'erne!

WTF! Hvis man vil skabe et sexet bilmærke, så lancerer man sgu da ikke en MPV, der ser ud som om den er udstyret med en JEVA-skoletaske fra 80’erne!

Men så hoppede kæden af for Seat igen. For samtidigt med at de lancerede den sexede Leon, så besluttede de, at tredje generation af den lidt større sedan Toledo, skulle være en Altea med en uklædelig og kikset JEVA skoletakse hægtet bagpå. Altså endnu en MPV!

Resultatet var et modelprogram, der ca. fem år efter lanceringen af strategien, der skulle gøre Seat sexet, bød på følgende modeller: En halvtrist men billig Polo-baseret Seat Ibiza, en rimeligt vellykket Seat Leon, en elegant MPV i form af Altea, en bagsvær og halvkikset MPV i form af Toledo og en regulær syv-personers MPV med navnet Alhambra (som i øvrigt var baseret på samme vogn som datidens Ford Galaxy og VW Sharan). Skulle det lokke elskere af BMW og Alfa Romeo ind i butikkerne? I så fald, så lykkedes det ikke, og Seat fortsatte i rollen som Volkswagengruppens uduelige og underskudsgivende spanske sidekick, der kunne se til, mens Skoda sikkert havde kurs mod at sælge 1 million biler årligt.

Seat Mii er søstermodel til Volkswagen Up. Men den er kun marginalt billigere, og så vælge de fleste en Up istedet.

Seat Mii er søstermodel til Volkswagen Up. Men den er kun marginalt billigere, og så vælge de fleste en Up istedet.

I 2011 var Toledo til alt held sendt på pension, og med Seat Mii og en ny Seat Leon så det lysere ud for Seat. Samtidigt var Ibizafamilien blevet opgraderet, og bød på både en stationcar og en Cupra-udgave. Gode sager altså. Men Mii bidrog ikke just til det sportslige image. En mikrobil med tyske aner og en 75 hk motor. Nej vel?

Den nye Leon er en af de skarpeste mellemklassebiler rent visuelt i nyere tid, hvis du spørger mig. Den taber bare på et lidt tarveligt og nærigt interiør - i forhold til både Golf og Ocatvia...

Den nye Leon er en af de skarpeste mellemklassebiler rent visuelt i nyere tid, hvis du spørger mig. Den taber bare på et lidt tarveligt og nærigt interiør – i forhold til både Golf og Ocatvia…

Den nye Leon sad dog lige i skabet. Havde fornøjelsen af at køre Leon på den internationale pressepræsentation i slutningen af 2012, og det kom der denne artikel ud af: http://www.b.dk/tech/undskyld-men-leon-er-fristende

Jeg var begejstret. Den så godt ud, kørte fremragende og havde markant mere attitude end sine mellemklassesøskende fra Volkswagenfamilien. Var Seat endeligt lykkedes med at skabe det sydlandske og sportlige ben i VW-gruppen?

Nej. For det blev kun til nærved og næsten. For Seat blev ved med at være et skridt bagud på materialekvalitet i kabinen i forhold til både Skoda Octavia og Volkswagen Golf, og det giver ikke mening, at det sportslige brand fremstår mere discountagtigt end det folkelige (Volkswagen) eller det konservative og lidt billigere (Skoda).

 

Seats modelprogram, som vi møder det i dag i en Seatbutik. Fra venstre: Seat Leon (lækker), Seat Ibiza (Fin men halvgammel), Seat Mii (har det svært mod VW Up), Seat Altea (sendt på pension), Seat Alhambra (dyr 7 personer MPV) og Seat Toledo (en nærig østeuropæisk discountbil der deler teknik med Skoda Rapid og ikke gør noget som helst godt for Seats ambitioner om at lave lækre og sportslige biler)

Seats modelprogram, som vi møder det i dag i en Seatbutik. Fra venstre: Seat Leon (lækker), Seat Ibiza (Fin men halvgammel), Seat Mii (har det svært mod VW Up), Seat Altea (sendt på pension), Seat Alhambra (dyr 7 personer MPV) og Seat Toledo (en nærig østeuropæisk discountbil der deler teknik med Skoda Rapid og ikke gør noget som helst godt for Seats ambitioner om at lave lækre og sportslige biler)

Faktum er, at Seat i dag står med et modelprogram, hvor bilerne egentligt er relativt godt skåret rent visuelt. Og de savner ikke power-udgaver, der leverer sportslige præstationer i både mini og mellemklassen. Både Leon og Ibiza familien er fuldt udbygget, men de fremstår bare tanden mindre indbydende indvendigt end Golf/Polo og Skoda Octavia/Fabia, og det handicapper den markant, at de lugter lidt af discount.

Hvad bliver næste skridt? Sportsvognen som Seat så brændende mangler, hvis de vil slå et image som andet end producent af halvbillige performancebiler fast, den har vi ikke hørt noget til i årevis. De har som bekendt lige lanceret Leon ST Cupra, og den er vanvittig hurtig. Men den forekommer stadigvæk nærig i kabinen. Sammenlignet med f.eks. Golf GTI. Altea er sendt på pension, så det er slut med MPV’er, hvis vi ser bort fra den marginale Alhambra. I sig selv en mærkværdig beslutning, da det trods alt var lykkedes Seat at opbygge en vis kundekreds til charmerende designet MPV’er. Istedet tales der nu om en SUV/Crossover? Hvordan det skal bidrage til at fremelske de sporty image, vi blev lovet for små 15 år siden, skal jeg være usagt.

Konklusion? Joh altså. Her er hvad jeg mener. Seat har fanget kunsten at lave smukke og kraftfulde familiebiler som deres Cupra- og FR-modeller. Men de bliver nød til at bringe deres materiale og kvalitetsniveau op på niveau med Skoda, før de rigtigt kan høste frugterne af deres jagt på en højere brand-value.  Og så drop den SUV, og giv os istedet en spansk udgave af Audi TT. En nyfortolkning af konceptbilen Tango. Så er der håb for, at Seat endeligt lykkedes. For selvom udviklingen er vendt, og der er udsigt til sorte tal i 2015, så producerer de statigvæk ikke 500.000 biler, og det er for lidt på den lange bane, hvis Volkswagen skal blive ved med at holde hånden under deres spanske datterselskab. En spansk Audi TT vil ikke bidrage voldsomt til produktionstallene. Men den kan bygge mærkeværdi, og så skal Seat bare se at få lavet en fed afløser til Altea og Ibiza, så skal de sammen Leon-familien nok høste de salgs og prestigefrugter, som en spansk TT vil kunne levere.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s