Fed familie-Volvo til under 50.000 kr.!

DRØMMEGARAGEN: Man får vanvittigt meget Volvo til under 50.000 kr., og så er de billige i kaskoforsikring! Så her er tre familievenlige Volvoer – alle ansporet af min lillebroders barn nummer to og min egen kærlighed til det svenske mærke…

Volvo V60 D4 til ca. 550.000 kr. Fabelagtig bil, men vent til den er brugt, for der findes et hav af feeeede Volvo'er derude, som du kan få for en slik...

Volvo V60 D4 til ca. 550.000 kr. Fabelagtig bil, men vent til den er brugt, for der findes et hav af feeeede Volvo’er derude, som du kan få for en slik…

Gammel kærlighed hverken ruster eller dør. Når det handler om bilern, er det første ikke altid sandt. Men det er påstand nummer to. Jeg har kørt i en ny Volvo V60 D4 Aut. i den forløbne uge, og den var fabelagtig. Der er noget ved Volvo-biler, der stiller alle mine kræsne automobilkriterier tilfreds. Lækkert design: tjek, høj funktionalitet: tjek, power i rigelige mængder: tjek, underholdende køreegenskaber: … øhhh … ikke helt, men hvis vi tager familie-huen på, så er det ikke så afgørende lige her. Så alt i alt en god testuge. Men mere om den ved en senere lejlighed.

For min lillebror er blevet far. For anden gang. Han er også flyttet til Sorø. Alt i alt er han plukkemoden til et liv som privatbilist. Selvom han ikke deler min automobilpassion, så kan sult lære enhver at spinde. Eller … ja i ved hvad jeg mener. Han har brug for et automobil til når familie, barnevogne, pusletasker og løbecykler skal opleve verden udenfor byskiltet i Sorø.

Jeg leverede troskyldigt en bruttoliste af brugte biler til under 50.000 kr., han skulle kigge nærmere på. Ford Focus stationcar, Renault Megane stationcar, Seat Altea og Peugeot 308 SW – bare for at nævne nogle stykker.

Men så gik jeg selv på jagt på nettet, og landede som så ofte før med at søge på gamle brugte Volvoer. Da jeg selv blev far for første gang i 2006, skiftede jeg min tre-dørs Nissan Sunny ud med en Volvo 850 T5 sedan. Den var super praktisk, hurtig og en fryd for øjet. Og så var den billig. Det var en enejers bil som i 1995 havde kostet 593.000 kr. Jeg købte den 11 år senere for 75.000 kr., og min far overtog den efter mig. Den kører stadigvæk – selvom den har rundet ca. 350.000 km. Den har alt i udstyr – fra lædersæder over fyr til el-ruder og A/C. Det bedste af det hele var dog forsikringspræmien. Da Volvos T5 versioner aldrig har været T. Hansen – folkets foretrukne racerslæde, så er forsikringerne forbløffende lave – taget de 225 hk i betragtning. Og samme logik gør sig gældende for det meste af Volvos-modelrække. For Volvo-ejere er historisk set rimeligt konservativt anlagte størrelser, der kører pænt og derfor ikke leverer ammunition til diverse skadestatistikker. Så forsikringsselskaberne kigger på mærkets lave skadefrekvens, og kategoriserer dig sammen med alle de andre fornuftige Volvo-ejere, og det kommer der en lav forsikringspræmie ud af.

Sidst men ikke mindst, så er der den detalje, at danskerne for tiden er uhyggeligt forskrækkede for at betale ejerafgift og betale ofr brændstof. Derfor jagter de brugte minibiler i hobetal. Så prisen på en 10 år gammel Ford Fiesta er stort set den samme, som for en 10 år gammel Mondeo. Men der er ingen tvivl om, at Mondeo’en er en bedre bil. Både når det handler om sikkerhed, komfort og kvalitet. Da min lillebroder ikke skal køre alverden, er brændstoføkonomien af sekundær betydning. Og ejerafgiften? Den er naturligvis markant højere på en 15 år gammel Volvo 850 end på en 15 år gammel Skoda Fabia stationcar. Men hvilken bil leverer mest sikkerhed og komfort? Og hvad holder bedst? En bil der har kostet 500.000 kr. fra ny eller en der har kostet 140.000 kr. Set i det lys er de ekstra 3-4000 kr. om året i ejerafgift givet rigtigt godt ud, for brugtpriserne på de to biler er forbløffende tæt, fordi alle de andre tosser er piv-bange for at købe store biler.

Så min lillebror skal naturligvis have en Volvo. Og han er ikke interesseret i at bruge mere end 50.000 kr., for så behøver han heller ikke bekymre sig om at tegne en kaskoforsikring. Det oplagte valg ville være en V70 fra omkring år 2000, og den får også min varmeste anbefaling. Men der findes også andre Volvoer derude, og udover V70 er jeg kommet frem til følgende bruttoliste:

Okay - den er lidt tørstig. Men den har 4X4 og min bror bor nede af en mudret markvej, og til 39.000 kr. er den et fremragende køb!. (Modelfoto)

Okay – den er lidt tørstig. Men den har 4X4 og min bror bor nede af en mudret markvej, og til 39.000 kr. er den et fremragende køb!. (Modelfoto)

DEN FEDE: Volvo XC70 2,5T – årgang 1999 – 287.000 km – Pris: 39.000 kr.

Jeg har altid været helt tossede med Volvos Cross Country modeller (dem der hedder XC). Med ekstra frihøje og permanent firehjulstræk, har de haft en aura af alsejrende fremkommelighed over sig. Og jeg har faktisk haft sådan en XC70 igennem en mudret svensk skov, og blev imponeret over, hvor meget den i virkeligheden kan. Sådan en 2,5T med 193 hk kører givetvis ikke meget over 8 km/l, men hvis ikke kørselsbehovet er på mere end ca. 7.000 km om året, så er det ikke noget stort problem. Den har lædersæder så babygylp er lige til at tørre af og et bagagerum, der æder alt hvad den nyslåede børnefamilie kan kaste ind i det. Denne her model har automatgear, og det anbefaler jeg sjældent i ældre biler, da de æder for meget motorkraft. Men med babytransport som hovedformål er det måske meget rart ikke at skulle tænke på gearskift, når der skal langes frugtstænger og drikkeyoghurter om på bagsædet under kørslen. Kilometertallet er højt, men den fem-cylindrede rækkemotor er kendt for at kunne køre 500.000 km uden større problemer – hvis den er blevet serviceret ordentligt. Og med et lavt kørselsforbrug, kommer min bror næppe til at kører mere end 50.000 km i den resten af dens levetid…

Se bilen her: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/xc70/25-t-awd/2319900

V40 er ikke lige så raffineret og luksuriøs som V70, men den er billigere og stadigvæk en Volvo. Den er det fornuftige og lidt kedelige valg af mine tre muligheder. (MODELFOTO)

V40 er ikke lige så raffineret og luksuriøs som V70, men den er billigere og stadigvæk en Volvo. Den er det fornuftige og lidt kedelige valg af mine tre muligheder. (MODELFOTO)

DEN FORNUFTIGE: Volvo V40 1,8 Classic – årgang 2003 – 166.000 km – Pris 38.900 kr.

Det her er det fornuftige valg. Den er billigere både i forbrug og ejerafgift end en V70. Men den er også mindre, mindre sikker og mindre luksuriøs. Og så må man undvære både lædersæder og automatgear. På den anden side, så er det en “Classic”, og når en Volvo får efternavnet Classic, så er det fordi, den er en af de sidste årgange af en model. Det betyder, at bilerne er veludstyrede og støvsuget for de børnesygdomme, der til tider plager første årgange af en helt ny model. Det samme gælder V40 Classic.

Se bilen her: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v40/18-classic/2375869

En klassisk Volvo Classic. En 940 stationcar. Gennemtestet teknik, stilrent skandinavisk design  og mere plads en i en mellemstor varevogn... (Modelfoto)

En klassisk Volvo Classic. En 940 stationcar. Gennemtestet teknik, stilrent skandinavisk design og mere plads en i en mellemstor varevogn… (Modelfoto)

DEN BILLIGE: Volvo 940 2,3 Classic – 252.000 km – årgang 1994 – Pris 14.800 kr.

Her er igen en Classic-model. Teknikken er solid og gennemtestet (940 er baseret på 700-serien, der blev lanceret tilbage i starten af 80’erne), designet klassisk og reservedelene billige og tilgængelige. Og så er den baghjulstrukken, hvilket i min optik ALTID er en rosværdig kvalitet:-) Det er en forhandlerbil, og med den sikkerhed der ligger i det, og så er 14.800 kr. tæt på ingenting. Den Christiania-cykel min bror lige har købt, har med garanti været dyrere.  Med 116 hk har den ikke meget power, og den kører med garanti ikke over 10 km/l. Men den leverer oceaner af brugervenlighed, funktionalitet og Volvo-dyder, og på sikkerhedsfronten ville jeg stadigvæk hellere køre galt i den her bil end i en minibil fra 2010…

Se bilen her: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/940/23-classic-stcar/2231341

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s