Toyota skuffer STORT

FACELIFTS: Toyota løfter i næste uge sløret for en “ny” Avensis og en “ny” Auris på den store biludstilling i Geneve. Men med mindre de hiver nogle seriøse kaniner op af hatten, så vil jeg godt stå ved, at jeg er dybt skuffet, baseret på hvad vi har fået at vide indtil nu! For mens europæerne og koreanerne tonser afsted med nye, små og højeffektive 3-cylindrede benzinmotorer, så fortsætter Toyota med deres udemærkede by-venlige hybrid drivlinjer – mens de både på benzin- og diesel-fronten er solidt sat af feltet, og sidder langt bagude og sveder, som en fuldfed sprinter på Alpe-etape i Tour de France.

Men der hvor min kæde virekligt hoppe af, er på deres design. Kedelige, usammenhængende og uelegante. En dom jeg bakkes op i nederst i dette blogindlæg, af den anderkendte danske bildesigner Jesper Rosetzsky Hermann, der har tegnet for både BMW, Mini og Zenvo, og i dag driver bloggen shutline.dk

Der er tale om et sparsomt facelift, hybridudgaven fortsætter uændret, og lur mig om de ikke også fortsætter med deres ikke imponerende benzinmotorer uden turbo. Læg dertil et selvdestruktivt kedeligt og rodet design, og der er ikke meget "guld" over den nye Auris (som betyder guld...)

Der er tale om et sparsomt facelift. Hybridudgaven fortsætter uændret, og lur mig om de ikke også fortsætter med deres ikke imponerende benzinmotorer uden turbo. Læg dertil et selvdestruktivt kedeligt og rodet design, og der er ikke meget “guld” over den nye Auris (som betyder guld…)

Hvis vi starter med Auris. Den har aldrig levet op til sin forgængere Corollas succes, og man aner en snert af nemesis over navngivningen. Auris betyder guld, men der er ikke meget guld over modellens præstationer i Danmark indtil nu. Den første kom i 2006, og levede en tilværelse mere anonym end Hobros tredjemålmand i Superligaen. Den blev solgt til de stabile Toyotakunder, der skiftede deres Corolla ud uden nogen sinde at sætte deres fødder i en af konkurrenternes bilhuse. Havde de gjort det, ville de have oplevet biler med lavere priser, mere udstyr og bedre køreegenskaber. Men hvis der er noget Toyota er decideret fremragende til, så er det at yde en professionel service til deres stamkunder, og det høster de mange salg på.

Sagt på en anden måde: Mange af Toyotas kunder er så tilfredse med deres biler og måden de bliver behandlet på, at de aldrig kunne finde på at vælge et andet mærke. Det er dybt imponerende, at japanerne kan holde så højt et serviceniveau, og uden tvivl en af forklaringerne på, at deres salg er så stabilt. For guderne skal vide, at det er hverken bilernes design, pris eller tekniske niveau, der blæser potentielle kunder bagover. Hvis vi ser bort fra hybridversionerne, hvor Toyota ligger teknologisk  i front.

Både stationcar og hatchback bliver ansigtsløftet. Fra en rodet og trist nuance til en anden...

Både stationcar og hatchback bliver ansigtsløftet. Fra én rodet og trist nuance til en anden. Skulle jeg vælge blev det dog en stationcar i hybridudgaven. Resten af modelprogrammet frister ikke – med mindre Toyota har et es i ærmet på Geneveudstillingen.

Den nuværende Auris kom i 2012, og det var uden hverken downsizede turbobenzinmotorer eller en lille dieselmaskine med ambitioner om at ramme +25 km/l. Den mest sparsommelige dieseludgave med 124 hk kører 22,7 km/l. Det er stort set det samme, som en 500 kg tungere Audi A6 Ultra Avant med 190 hk… Ikke imponerende. Hybridudgaven er opgivet til 27,7 km/l, og det er ærligt talt den eneste variant i motorprogrammet, der kan aftvinge en vis teknologisk respekt. Og der er ikke meget der tyder på, at noget kommer til at ændre sig voldsomt, i forbindelse med faceliftet. Hvis vi er rigtigt heldige, så får de plads til den 1,6 liters dieselmaskine de har købt hos BMW, og så får vi måske en dieselvariant, der triller +25 km/l. Men hybridudgaven fortsætter givetvis uændret, og nogen 3-cylindret lille turbobenzinmotor som f.eks. Fords, Opels, VWs eller Peugets/Citroëns, skal vi nok ikke forvente os…

Mange forskellige materialer, et rodet design og et digitalur fra Commodore 64 æraen (til højre for infotainmentskærmen) er hvad den ansigstløftede Auris kan svinge sig op til.

Mange forskellige materialer, et rodet design og et digitalur fra Commodore 64 æraen (til højre for infotainmentskærmen) er hvad den ansigstløftede Auris kan svinge sig op til. Trist og skuffende.

Men der hvor Auris virkeligt halter, er på æstetikken. Både udvendigt og indvendigt er designet rodet og uelegant. Og det er ikke blevet bedre med faceliftet. Tværtimod er Micky-Mouse-næsen blevet endnu mere markant, og indvendigt brillerer Toyota stadigvæk med et 80’er digitalur der har både en H- og en M-knap til indstilling af timer og minutter. Så bliver det ikke mere Casio-på-den-kiksede-måde-agtigt. Hvorfor ikke gå helt retro og genindføre kassettebåndafspilleren? Der skal nok være Toyota-kunder med en Shu-bi-du-a samling på bånd, de kan støve af. Kom nu ind i kampen Toyota! Far er ikke sur, far er bare skuffet.

Den nuværende tredje generation af Toyota Avensis er fra 2009, og på trods af løbende opdateringer, så havde vi håbet på en helt ny i 2015, og ikke et fattigt facelift.

Den nuværende tredje generation af Toyota Avensis er fra 2009, og på trods af løbende opdateringer, så havde vi håbet på en helt ny i 2015, og ikke et fattigt facelift. 

Det bliver ikke voldsomt bedre, når jeg kigger på den “nye” Avensis. “”-tegnene hentyder naturligvis til, at selvom Toyota kalder dem nye, så er hverken Auris eller Avensis nye. Der er tale om facelifts. Det giver mening i tilfældet Auris, da modellen blot er fra 2012. Men den nuværende tredje generation af Avensis har vi haft siden 2009, og den skriger i den grad på en gennemarbejdet og ny afløser, der kan kæmpe på lige fod med den nye Mondeo, den nye Passat og den faceliftede Peugeot 508, der alle tre har hævet barren i den store mellemklasse betragteligt. I stedet får vi et facelift, der ikke rykker synderligt på den visuelle front, og udover let opdaterede benzin- og diesel-motorer, formodentlig heller ikke sætte nye standarder på den front.

Den får givetvis en hybriddrivlinje, og det vil klæde den. Men den vil formodentlig stadigvæk fremstå forældet i en direkte duel med VW Passat GTE, der stiller med nyeste plug-in-hybrid teknologi i en helt nykonstrueret bil. Mit gæt er, at det er samme drivlinje som i Aursi hybrid, med 136 hk. Avensis er tanden større end Auris, så skal vi gætte på et forbrug på omkring 24-25 km/l? Fornuftigt – men kun opnåeligt ved megen bykørsel.

Ret skal være ret. Først på Geneveudstillingen kender vi de reelle fakta på de to faceliftede biler. Måske Toyota overrasker med en lille teknisk revolution. Hvis det sker, så lover jeg, at tage alle de grimme ting jeg har ytret om deres teknologiske niveau på konventionelle drivlinjer i mig igen. Men på designfronten, der står jeg fast. Der er Toyotas mellemklassebiler simpelthen for uambitiøse. De ligner noget tegnet af en arbejdsløs containerkonstruktør som afslutningsprojekt på et dagpengefinansieret 14-dags kursus i industrielt design…

Den nye Avensis ligner det der sker, når en bildesigner slår automatpiloten til, og får en formiddag til at facelifte en stor mellemklassebil, der i forvejen ikke var nogen visuelt åbenbaring.

Den nye Avensis ligner det der sker, når en bildesigner slår automatpiloten til, og får en formiddag til at facelifte en stor mellemklassebil, der i forvejen ikke var nogen visuelt åbenbaring.

Men nu er det let nok for mig at være smagsdommer. Jeg skal ikke påberåbe mig, at leverer den ultimative og objektive sandhed. Tværtom. Jeg er subjektiv så sveden driver. Derfor har jeg taget fat bildesginer Jesper Rosetzsky Hermann (fra www.shutline.dk), der blandt andet har arbejdet for BMW, Mini og designet supersportsvognen Zenvo (der måske ikke kører fremragende, men ser fabelagtig ud), og spurgt ham, hvad han mener om faceliftet – udfra en mere faglig designbetragtning. Spørgsmålet lød kort og godt: Nye Toyota Avensis og Auris – Hot eller Not.

Her er hans svar:

NOT!

Auris:
Tilforladelig på siden, tangerende til det kedelige. Det ser mærkeligt rodet ud at skuldelinjen består af 2 linjer SÅ tæt på hinanden som langsomt skilles mod forskærmen. Kurven rundt om skærmkassen kører i en mærkelig kurve hen mod frontkofangeren…i det hele taget ser fladerne fra delelinjen på forskærmen og frem mod kofangeren rigtig skidt ud og ligner at bilen har fået en bule.
Fronten er et samsurium af moderne skarpe linjer og bløde former i en tilfældig pærevælling, der i midten prydes af den spidse klovnenæse i form af logoet. Hvor bilen på siden ligner en bil fra starten af årtusindskiftet, ligner fronten den samme bil der er blevet udsat for et facelift fra en sci-fi film. Problemet er, at det står i stærk kontrast til resten af bilens konservative fremtoning og dermed virker helt malplaceret og rodet. Der sker simpelthen ALT for meget på fronten.
Avensis:
Med undtagelse af formen på skærmkassen, så se ovenfor;-)

 

Sådan. Det er bildesignerens syn på de to gange japansk ansigtsløftning. Og hvis ikke Toyota har en gedigen teknisk drivlinje-overraskelse med i tasken på Geneve, så er der kun en oplagt konklusion at drage på de “nye” Auris- og Avensis-modeller: Dyb skuffelse…

One thought on “Toyota skuffer STORT

  1. jeg synes sgu den nye auris ser ganske godt, vinder i længden over tid. Du virker negativ over for mærket. den er da pænere end en Golf,..

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s