Geneve: Årets største hits – fra stikpillen til muskelbundtet

AUTOSHOW: Den er hysterisk godt fundet på. Fords reklame uden på udstillingshallerne. Med teksten LaFORD og et billede af Fords nye supersportsvogn GT, kan den ikke opfattes som andet end en direkte stikpille til Ferrari og deres LaFerrari.

ÅRETS STIKPILLE: Med teksten "LaFORD" kan reklamen ikke opfattes som andet end en drillende kommentar til Ferraris selvsmagende navngivedede LaFerrari. Ford GT bliver med + 600 hk et spændende bekendtskab!

ÅRETS STIKPILLE: Med teksten “LaFORD” kan reklamen ikke opfattes som andet end en drillende kommentar til Ferraris selvsmagende navngivedede LaFerrari. Ford GT bliver med + 600 hk et spændende bekendtskab!

En stikpille afleveret året inden Ford fejrer 50 året for deres første sejr over netop Ferrari på Le Mans i 1966. Med en Ford GT40. Plakaten er en smældende hvid handske på Ferraris kind, og som jeg ser det, kan det kun afgøres på racerbanen. Jeg krydser fingrer for en direkte duel mellem den nye Ford GT med en 3,5 liters V6 turbomotor på +600 hk og den nye Ferrari 488GTB med en 3,9 liters V8 turbomotor på 670 hk på Le Mans i 2016. Nå – men det var årets stikpille.

ÅRETS PUBLIKUMSMAGNET: Den nye 488GTB trak konstant en kødrand af publikum.

ÅRETS PUBLIKUMSMAGNET: Den nye 488GTB trak konstant en kødrand af publikum.

ÅRETS PUBLIKUMSMAGNET: Det er ovennævnte Ferrari. Afløseren til 458 hedder 488GTB, har en turboladet 3,9 liters centermotor på 670 hk. 0-100 km/t er ekspederet på ca. 3 sekunder, og speedometernålen passerer 200 km/t 8,3 sekunder efter start!

ÅRETS OVERRASKELSE: Bentleys konceptbil var ikke annonceret på forhånd, og den havde oceaner af konservativ attitude.

ÅRETS OVERRASKELSE: Bentleys konceptbil var ikke annonceret på forhånd, og den havde oceaner af konservativ attitude.

ÅRETS OVERRASKELSE: Bentley EXP10 Speed 6 er kun et koncept. Men ifølge Bentley kan en positiv modtagelse blandt publikum, godt skubbe den i retning af produktion. Den illustrerer  samtidigt den designprofil, som Bentley arbejder hen imod. Bilen er en to-personers Grand Tourer i modsætning til Continental GT der også har et bagsæde. Bentley siger ikke noget konkret om drivlinjen, men vil dog gerne afslører, at den har hybrid-potentiale. Vi synes den ser fænomenal ud som den står i grøn med håndsyet læderkabine.

ÅRETS DANSKERBIL: Opel Karl giver Opel en bil til under 100.000 kr.

ÅRETS DANSKERBIL: Opel Karl giver Opel en bil til under 100.000 kr.

ÅRETS DANSKERBIL: Opel Karl er en mikrobil, der skal konkurrere med PEugeot 108 og VW Up. Med en startpris på ca. 90.000 kr., giver den endeligt Opel et våben i mikrobilsklassen, hvor de har været larmende fraværende de seneste år. Den er fem-dørs, får en 1,0 liters tre-cylindret benzinmotor uden turbo med 75 hk, og indtroduceres i Danmark til sommer.

ÅRETS MÆRKVÆRDIGHED: Volvo S60 Cross Country - en højbenet sedan - oohhhh but why?

ÅRETS MÆRKVÆRDIGHED: Volvo S60 Cross Country – en højbenet sedan – oohhhh but why?

ÅRETS MÆRKVÆRDIGHED: Volvo viste denne S60 Cross Country. Altså en hævet og offroadegnet sedan? Hvem der nogensinde har haft brug for sådan en er et godt spørgsmål. Og så alligevel ikke, for amerikanerne elsker de hævede biler, og de skal nok også hoppe på S60 Cross Country, når den lanceres sidst i 2015. Jeg finder den bare mest af alt mærkværdig…

ÅRETS KONCEPT: Hvis en ny Micra kommer til at ligne konceptbilen Sway, så er jeg igen glad Nissan-fan!

ÅRETS KONCEPT: Hvis en ny Micra kommer til at ligne konceptbilen Sway, så er jeg igen glad Nissan-fan!

ÅRETS KONCEPTBIL: Japanske Nissan har i Europa mest gjort sig bemærket med crossovermodellen Qashqai på det seneste. Men med konceptbilen Sway signalerer de, at de vil tilbage i minibilsklassen, hvor Micra i mange år var en stor spiller. Den nuværende Micra ligger mærkeligt placeret i grænselandet mellem mikro- og mikrobiler, og er med sine tydelige asiatiske karaktertræk (bygget i Thailand), en fattig erstatning for sin fremragende forgænger. Sway vil bliver på størrelse med Volkswagen Polo, Renault Clio og Peugeot 208, og dermed en reel minibil, og kan Nissan bevare bilens eksplosive design, så vil en kommende Micra kunne leverer en masse af den livstislappeal, som den tidligere. Indtil nu er Sway blot et designkoncept, der tidligst materialiserer sig som en ny minibil fra Nissan i 2017.

ÅRETS BONDEMANDSMOBIL: Mitsubishi lancerer en ny L200 med masser af landmandsappeal!

ÅRETS BONDEMANDSMOBIL: Mitsubishi lancerer en ny L200 med masser af landmandsappeal!

ÅRETS BONDEMANDSMOBIL: Den nye L200 fra Mitusbishi er stivere, mere økonomisk og mere praktisk end forgængeren. Den skal nok gøre en masse skovfogeder og landmænd glade, og det giver den titlen som årets bondemandsmobil!

ÅRETS JEG-KAN-IKKE-VENTE-BIL: 385 hk og manuelt gear - jeg KAN ikke vente!

ÅRETS JEG-KAN-IKKE-VENTE-BIL: 385 hk og manuelt gear – jeg KAN ikke vente!

ÅRETS JEG-KAN-IKKE-VENTE-BIL: Den nye Porsche Cayman GT4 bliver den hidtil mest hardcore Cayman. Med en 3,8 liters sekscylindret boksermotor fra Porsche 911 og manuelt gear, bliver den en gudsbenådet køremaskine. Jeg glæder mig helt vildt til at prøve den!!!

ÅRETS FORVANDLINGSNUMMER: Citroën DS bliver slet og ret til DS - her med den faceliftede DS5.

ÅRETS FORVANDLINGSNUMMER: Citroën DS bliver slet og ret til DS – her med den faceliftede DS5.

ÅRETS FORVANDLINGSNUMMER: DS-mærket har smidt fornavnet Citroën, og skal nu stå på egne ben. Det gør de med et facelift af topmodellen DS5, der har fået optimeret motorprogrammet til EURO6 standarder, og fået den nye DS Signaturfront med boomerangformede forlygter og en let ændret grill. I samme forbindelse har også DS4 og DS3 smidt alle Citroën-vinklerne, og dermed klar til en fremtid som BMW- og Audi-jagtende franske alternativer, til de sædvanlige tyske prestigebiler.

ÅRETS MUSKELBUNDT: Audi RS3 med 367 hk sætter ny hk-rekord i lille mellemklasse...

ÅRETS MUSKELBUNDT: Audi RS3 med 367 hk sætter ny hk-rekord i lille mellemklasse…

ÅRETS MUSKELBUNDT: Audi forkæler publikum med en RS3 der med 367 hk sætter nye standarder i klassen for super-GTI’er. Mercedes A45 AMG med 345 hk har haft kronen i klassen, men med Audis fabelagtige 2,5 liters rækkefemmer under hjelmen, hæver Audi barren i klassen, og sætter både Mercedes, BMW M235i, Golf R og også den kommende Ford Focus RS til dørs på rå power. 0-100 km/t er ekspederet på 4,3 sekunder, og topfarten er i udgaven uden elektronisk hastighedsbegrænser opgivet til 280 km/t. Introduktionen er medio 2015, mens prisen endnu ikke lægger fast.

Det var et udsnit af bilerne på årets første store biludstilling i Geneve. Hvis du vil læse mere, så tjek min historie på bilen.dk: http://bilen.dk/bilnyheder/2015/03/geneve-danskerbiler-i-lange-baner/

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s