Tak Clarkson – din umulige provokatør

CLARKSON-GATE: Jeg skylder Jeremy Clarkson rigtigt meget. Var det ikke for ham, så tror jeg ikke, at det var blevet mig og motorjournalistikken. Fra jeg mødte ham i TV første gang i 90’erne, til jeg begyndte at læse hans klummer i Top Gear Magasinet, så var jeg solgt. Solgt til hans provokerende stil, hans mesterlige omgang med analogier og hans passion. Men først og fremmest solgt til hans humor. Ingen anden motorjournalist har som ham formået, at gøre hvad der ret beset er et forbrugerjournalistisk hjørne af virkeligheden (motorjournalistikken) til rendyrket og vellykket underholdning. Han lever for at slå et grin af sine læsere og seere, og den drift kender jeg fra mig selv. Hvis ikke jeg trækker et smil, når jeg har været forbi tastaturet, så har jeg ikke gjort det godt nok. Saglighed er ikke nok for mig. Kombinationen af humor, passion og autentisk bilbegejstring, har i kraft af Jeremy Clarkson og Top Gear bragt motorjournalistikken fra at være en støvet og fagjournalistiske legeplads for nørdede skribenter og læsere, til at være noget som husmødre uden skyggen af automobilinteresse, kunne lade sig underholde af.

Det er den stil der nu står til at koste ham jobbet hos BBC, efter han endnu engang er gået over stregen. Men ligegyldigt om han stopper eller ej, så skylder alle automobilnørder manden en stor tak. (Læs om hans skandaler her)

Jeremy Clarkson har siden starten af nullerne, sparket motorjournalistikken ud i hjørner af virkeligheden, hvor den aldrig har været før. (PR FOTO)

Jeremy Clarkson har siden starten af nullerne, sparket motorjournalistikken ud i hjørner af virkeligheden, hvor den aldrig har været før. (PR FOTO)

Her deles vandende dog. De ægte bilnørder. Dem der kender tændingsrækkefølgen på cylindrene på en hvilken som helst Alfa Romeo fra 70’erne. De mener i hobetal, at det i den grad har skadet fagets troværdighed, at en brølabe som Clarkson har gjort motorjournalistikken til en platform for afleveringen af fornærmelser og overfladiske bilanmeldelser. Jeg mener (og jeg er altså også bilnørd), at faget har brug for al den opmærksomhed det kan få, hvis ikke vi skal ende som astronomi, ornitologi eller arkæologi. Fascinerende sysler for entusiaster, men uden skyggen af appeal udenfor entusiastmiljøerne, hvor mænd der bor hjemme hos deres mødre, mødes i underbelyste kældre, og diskuterer jættestuer eller rødbrystede klippekrager.

Måske fagligheden ikke er i verdensklasse hos Clarkson, og måske han også i en del tilfælde har vist sig særdeles inkonsistent i sine meninger om både biler og bilproducenter. Men anmeldergebetet er ikke en eksakt videnskab (er der i øvrigt nogen, der gider formidle det til de tyske bilmedier?). Det handler om følelser og meninger. Og meningerne kan ingen tage fra Clarkson. De er baseret på hans (eller i virkeligheden Clarkson-figurens) verdensopfattelse, og den er gearet til at slå en morsomhed af enhver situation. Jeg knuselsker hans stil og provokerende omgang med biler, kulturer og klicherer, og det er der noget der tyder på, at også andre gør. Ellers ville Top Gear ikke have over 350 millioner seere på verdensplan. Uden ham ville motorjournalistikken være på vej i graven som koncept i massemedierne. Det er jeg overbevist om. I mit daglige virke på Berlingske laver vi et ugentligt tillæg som biler, og udover boligtillægget, så er det det eneste fagjournalistiske tillæg, der er tilbage på Berlingeren. I gamle dage (læs 1990’erne) var der tillæg om alt fra Data til Videnskab, men de er døde et efter et.

Takket være Top Gear er motorjournalistikken blevet folkeeje. Og selvom både Hammond og may er fremragende værter, så er Clarkson hjernen bag det moderne Top Gear format.

Takket være Top Gear er motorjournalistikken blevet folkeeje. Og selvom både Hammond og may er fremragende værter, så er Clarkson hjernen bag det moderne Top Gear format.

Skal motorjournalistikken overleve, så skal vi have alle med. Også dem der ikke får en lille våd plet i underbuksen over nyheden om en ny Golf. Derfor har vi brug for typer som Clarkson. Folk der når bredt ud. Folk der rammer folkedybet. Derfor elsker jeg også den underskov af bloggere, der i disse år skyder frem med motorjournalistik som delvis hjemmebane. Måske de ikke er bilnørder og kan huske volumen på en Golf GTI turbomotor fra hoften (1.984 cm3). Men de interesserer sig for stoffet, og bringer det ud til nye målgrupper, som heller ikke kan motorvolumen udenad. Om det er modebloggere, kvindebloggere eller brianbloggere. Skriv, skriv og skriv for helvede! Jo flere vi er, der deler vores bil-entusiasme på en passioneret og autentisk facon, jo flere nye bilentusiaster skaber vi. Vi skal skrive om biler, men i en bredere kontekst end bare bilerne isoleret set.

Skal der også være plads til motorjournalistikken i fremtiden udenfor de underbelyste kældre, så skal stoffet vægtes som 80 pct. underholdning og 20 pct. fagjournalistik. Det er Clarksons og Top Gears arv til mig og mit fagområde. Det er derfor jeg elsker at skrive om biler, og elsker ideen om, at mine læsere måske ikke i udgangspunktet er bilnørder, men læser historierne alligevel, fordi de er godt underholdt undervejs. Så hvis det viser sig, at Clarkson og Top Gear har løbet over skærmen for sidste gang, så er det den arv fænomenerne efterlader. Og den arv jeg vil forsøge at løfte videre, sammen med andre humoristiske og passionerede motorskribenter. Tak Clarkson, fordi du med Top Gear har gjort min passion til allemandseje. Jeg skylder at fortsætte hvor du måske tvinges til at slippe.

 

P.S. Bare rolig. Skulle Clarkson ende med at blive fyret fra BBC, så betyder det ikke, at vi har hørt det sidste til ham. TV-stationer og aviser vil stå i kø for at hyre ham, og lade ham fortsætte hvor han slipper på Top Gear. Med at provokere, underholde og begejstrer…

One thought on “Tak Clarkson – din umulige provokatør

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s