NR.7 – Mercedes dumper

EL-BILS-STORTEST: Det bliver fjorten dage med el-biler på kuffertogkoerehandsker.dk. Jeg har kørt syv el-biler, og rangerer dem fra 1 til 7 over de næste 14 dage, med en ny bil på siden hver anden dag. I dag er det den ringeste af dem alle – nemlig nummer 7.

Mercedes første bud på en el-bil lader en del tilbage at ønske, og som det skal vise sig henover testen af de seks resterendebiler i denne el-bils-testserie, så klare de biler, der ikke oprindeligt er designet som el-biler sig dårligere end de tilpassede som B-Klassen.

Mercedes første bud på en el-bil lader en del tilbage at ønske, og som det skal vise sig henover testen af de seks resterendebiler i denne el-bils-testserie, så klare de biler, der ikke oprindeligt er designet som el-biler sig dårligere end de tilpassede som B-Klassen.

Feltet tæller i tilfældig rækkefølge Tesla S, Nissan Leaf, BMW i3REX, Volkswagen e-Golf, Volkswagen e-UP, Mercedes B200 Electric Drive og Renault Zoe. Det er de syv mest prominente el-biler på markedet, og dem som kunderne rent faktisk vælger.

I det her felt falder Mercedes B-Klasse Electric Drive igennem af to simple årsager. For det første, så æder den sin potentielle rækkevidde hurtigere end Garfield guffer lasagne. Du kan starte med at rækkeviddemåleren fortæller dig, at du har 115 km. Fire kilometer senere vil den være nede på 103 km. Den slags utilregnelighed er vand på møllen med rækkeviddeparanoia (frygten for ikke at nå frem). ALLE el-biler står sig bedst ved ikke at være rækkeviddeoptimist, og her falder B-klasse Electric Drive igennem, da den lige meget hvor forsigtigt jeg kører, konsekvent nedskriver rækkevidden hurtigere, end jeg kan fortære kilometerne målt i tilbagelagt asfalt. Det var den primære årsag. Og her vil Mercedes indvende, at jeg ikke har nulstillet måleknappen, så den indstiller sig på min kørestil. Men med mindre føreren før mig har skubbet bilen, så kan man ikke kører mere nænsomt, end jeg gjorde, og det hjalp lige fedt.

Kabinen oser af Mercedes-overskud, og er en af de lækreste i testen. Klassik, brugervenlig og i kvalitetsmaterialer.

Kabinen oser af Mercedes-overskud, og er en af de lækreste i testen. Klassik, brugervenlig og i kvalitetsmaterialer.

Den sekundære er køreoplevelsen. En af el-bilernes stærke sider, er deres friske acceleration. Men den er larmende fraværende i testbilen. Den tager fat som en morgensløv malkeko der modvilligt er på vej ind i malkekarussellen. Pedalen skal tvinges i bund, som holdt du på gridden en løbssøndag i Formel 1, hvis du vil frisk i gang, og det koster meget batteri. Ved almindelig speederomgang accelerer den som den dieseldrevet Jeep Wrangler med en automatgearkasse fra 70’erne. Altså laaaaangsomt.

Farven blå signalerer el-bil, og alle testbilerne har blå designelementer. B-Klassen har blå sidespejle og kølergrill.

Farven blå signalerer el-bil, og alle testbilerne har blå designelementer. B-Klassen har blå sidespejle og kølergrill.

Resten er bilen er imidlertid ikke halvt værst. Kvalitetsoplevelsen er ovebevisende, og det samme er pladsforholdende. Køredynamikken – hvis vi ser bort fra den langsomme acceleration – er fornuftig for en halvhøj MPV. Batterierne i bunden holder tyngdepunktet lavt, og det gør B-Klasse Electric Drive til en af de bedste MPV’er i en hurtig s-kurve.

Batteriets størrelse er på 28 kWh og bilen teoretiske forbrug er på 16,6 kWh/100 km. Hvis batteriet var større ville bilen blive dyrere og tungere og forbruget ville stige, så om Mercedes kunne have indgået et andet kompromis end det de gjorde, skal jeg lade være usagt. Men faktum er, at selvom 319.900 kr. er billigt for en Mercedes B-Klasse, så er rækkevidde og køreoplevelse bare for kompromisfulde oplevelser, til at Electric Drive kan tjene til meget andet end et PR-stunt fra Mercedes-Benz. Eller budbil i byen for et budfirma uden alt for meget at lave…

FAKTA – Mercedes B-Klasse Electric Drive

Pris: 319.900 kr.

Batteristørrelse: 28 kWh

Effekt: 156 hk

Forbrug: 16,6 kWh/100 km

Ladetid – 220V/hurtiglader 400V/16A: 9t/2 t 40 min.

Rækkevidde teoretisk: 200 km

Rækkevidde reel: ca. 110 km.

4 thoughts on “NR.7 – Mercedes dumper

  1. Testen af Mercedes B Electric (B250e) er meget misvisende. Den accelerer da lynhurtigt med 0-100 på 7,9 sek. Alle de andre biler i testen i samme prisklasse er langsommere – bortset fra BMW i3 REX, der er lige så hurtig. Det er til gengæld ikke en ren elbil, men lad nu det ligge…

    Det er i øvrigt ikke så mærkeligt, at MB’en er hurtig, for motoren er den samme kraftkarl, der ligger i en Tesla S. Det samme er batteriet, der ganske vist er mindre end i Tesla men samtidigt større end de andre elbiler i testen. Det er nemlig brutto på 36kWt og ikke på 28, som det fejlagtigt fremgår af artiklen. De 28kWt er derimod den energimængde, som man netto kan lade batteriet med. Trykker man Range Plus-knappen ind, kan man derimod lade op til 33kWt på. De andre producenter oplyser typisk kun bruttoværdien og snyder dermed på vægten.

    Jeg har ikke kun kørt en kort test men har nu kørt 16.000 km på godt et halvt år, og det er min konsekvente erfaring, at den har en rækkevidde på ca. 130-180 km på en opladning. Hvor lang man kommer afhænger af hastighed, kørestil og temperatur.

    Endeligt skal man være opmærksom på, at MB’en lader med 11kW på AC. Det betyder, at man hele tiden kan sjatlade og have et fyldt batteri. Det er kun Renault Zoe, der kan lade hurtigere i samme prisklasse. Men den har så andre ulemper som mindre batteri/rækkevidde osv.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s