TEST: Nissan Leaf bliver nr. 5, men alderen trykker

EL-BILS-STORTEST: Det er fjorten dage med el-biler på kuffertogkoerehandsker.dk. Jeg har kørt syv el-biler, og rangerer dem fra 1 til 7 over 14 dage, med en ny bil på siden hver anden dag. Mercedes B-Klasse blev nr. 7, VW e-Golf nr. 6 og i dag er det nummer 5.

Feltet tæller i tilfældig rækkefølge Tesla S, Nissan Leaf, BMW i3REX, Volkswagen e-Golf, Volkswagen e-UP, Mercedes B200 Electric Drive og Renault Zoe. Det er de syv mest prominente el-biler på markedet, og dem som kunderne rent faktisk vælger

Nissan Leaf var en af de første reelle og realistiske el-biler på markedet. Med en pris på 199.900 kr. uden batteri, og en realistisk rækkevidde på 130-140 km, bringer den sig i spil, som et regulært alternativ for pendlerne med omkring 40 kilometer på arbejde, og et ønske om at kunne gøre et svingeærinde på vej hjem fra job. Forrige sommer havde jeg en Leaf en hel uge, og den kunne klare mine 65 kilometer til arbejde og 65 hjem igen, med det yderste af el-motorens kobberspoler og batteriets kapacitet.

Ja den er ikke nødvendigvis køn, men den løser opgaven den er stillet. Den køre fint, har god plads og koster ikke en bondegård.

Ja den er ikke nødvendigvis køn, men den løser opgaven den er stillet. Den køre fint, har god plads, har rimelig rækkevidde og koster ikke en bondegård.

Det der gør Leaf til et rimeligt hit, er at man tydeligt mærker, hvordan bilen er skabt som el-bil. Fra måden den regenerer bremsekræft på til bilens grundlæggende design. Der er ikke indgået kompromisser i samme omfang som på Golf og B-klassen, og både bilens brugerflade og vægt nyder godt deraf. At man har et karosseri, der aldrig har skullet andet end at huse batteri, el-motor og en familie på 4-5, giver andre muligheder, end et karosseri der i udgangspunktet er identisk med det som en 300 hk firehjulstrukken Golf R triller rundt med. Her tænker jeg særligt på vægtbesparelser og pladsforhold. Leaf har et batteri på 24 kWh som er ca. det samme som Golf. Den vejer 40 kg mindre og har 30 liter mere bagagerumsplads og en længere realistisk rækkevidde under test. Det føles derudover som om, at bilens energi-genindvindelsessystemer er bedre end både Golfs og B-Klassens. Læg dertil at Leaf ikke på samme måde som Mercedes og til dels Golf er unødige rækkeviddeoptimister, og du står tilbage med et produkt, der er mere tillidsvækkende og autentisk.

Nissan Leaf ligner indvendigt ikke nogen anden Nissan. Den lægger sig i selen for at skille sig ud, og det virker forstyrrende på brugervenligheden. Men når man først har gennemskuet funktionsfladen, så er den helt anstændig.

Nissan Leaf ligner indvendigt ikke nogen anden Nissan. Den lægger sig i selen for at skille sig ud, og det virker forstyrrende på brugervenligheden. Men når man først har gennemskuet funktionsfladen, så er den helt anstændig.

På negativsiden er bilens aparte design og dens overkomplicerede brugerflade. Især det sidste kan være et problem. Hvis man kommer fra bare en almindelig Nissan Qashqai og sætter sig bag rattet en Leaf, så føles det som at gå fra en gammel Nissan Sunny til broen på rumskibet Enterprise fra Star Trek universet. Selv gearvælgeren er udført på en ny og anderledes måde, hvor man skal føre en lille halvkugleformet gearknop ned i enten D eller R, for at komme afsted. Det var nok til at forvirre en af mine ellers garvede kollegaer, da han skulle flytte bilen under testen. Jeg er klar over, at sætter man sin signatur på en slutseddel, så vil selv den mest komplicerede brugerflade blive hverdag. Men måske Nissans designere skulle tage en tur i en e-Golf, bare som inspiration til at hive layoutet en kende i en mere konventionek retning. Sidst men ikke mindst er den oplevede kvalitet i kabinen ikke overbevisende. Leaf virker en anelse forældet, og du vil opleve en markant lækrere kabine i f.eks. en ny Nissan Qashqai.

Et funky design der skriger: "Jeg er anderledes", er en af Nissan Leafs signaturkaraktaristika.

Et funky design der skriger: “Jeg er anderledes”, er en af Nissan Leafs signaturkaraktaristika.

Nissan gør det muligt for køberne at vælge mellem to ejerformer. Enten kan de købe bilen og leje batteriet, eller de kan købe bilen med batteri. Prisforskellen er på små 45.000 kr. Fordelen ved at eje er, at du ikke skal betale 699 kr. i månedlig leje og abonnement på et batteri. Men ulempen er, at du selv står med hovedpinen, når batteriet over tiden mister sin pondus. Enhver mobiltelefonejer ved hvordan et batteris ydeeven udvikler sig over tid. Og selvom producenterne yder garanti, så er det rart at vide, at du med leje-løsningen bare kan trille ned og bede om et nyt batteri, når det gamle begynder at halte. Færre bekymringer kort sagt. Til den lidt usikre firstmover i el-bils universet.

Nissan Leaf er ikke længere teknologiledende på el-bilsmarkedet, så selvom den har været populær, så bliver det ikke bedre end en femteplads. Men resten af feltet har en del at takke Leaf for, for uden den aparte Nissan, så havde det set sort ud for el-biler i Danmark.

FAKTA – Nissan Leaf

Pris: fra 199.900 kr. uden batteri (699 kr. i batterileje om måneden) og 243.900 kr. inkl. batteri

Batteristørrelse: 24 kWh

Effekt: 109 hk og 254 Nm

Forbrug: 15 kWh/100 km

Ladetid – 220V/hurtiglader 400V/16A: ca. 10t/ 2t

Rækkevidde teoretisk: 199 km

Rækkevidde realistisk: 120-140 km

0-100 km/t: 11,5 sekunder

Topfart: 144 km/t

Køreklarvægt: 1.540 kg.

Bagagerum: 370 liter.

4 thoughts on “TEST: Nissan Leaf bliver nr. 5, men alderen trykker

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s