DRØMMEGARAGEN: Fedeste Corvette nogensinde?

DRØMMEGARAGEN: Klassisk drengedrømsspørgsmål: Hvilken Corvette er den fedeste nogensinde? Jeg besøgte Corvette-fabrikken i Bowling Green, Kentucky i går, og der var alle syv generationer udstillet. Fra originalen fra 1953 til seneste C7. Modellerne har efter bedste lavpraktiske amerikanske maner fået et C for Corvette (yup – den er opkaldt efter krigs-skibs-typen) og et tal for hvilken generation der er tale om. Her en kort gennemgang, og lad mig så høre, hvilken en DU synes er fedest!

51-års Chevrolet Corvette historie i et billede. Her originalen fra 1953 og seneste C7 fra 2014.

51-års Chevrolet Corvette historie i et billede. Her originalen fra 1953 og seneste C7 fra 2014.

Corvette C1 – (1953 til 1962)

Sådan skal en 60'er bil se ud - med et mælkehvidt slik op ad siden...

Sådan skal en 60’er bil se ud – med et mælkehvidt slik op ad siden…

Originalen – der faktisk ændrede voldsomt karakter undervejs. Har testet en årgang 1958 engang, og var begejstret. Læs historien her.

Corvette C2 (1963 til 1967)

Corvette C2 er mere stram og stringent i sit design - med den karakteristiske to-delte bagrude.

Corvette C2 er mere stram og stringent i sit design – med den karakteristiske to-delte bagrude.

Med anden generation af Corvette fik den tag på. Kender den mest som bilen der var umulig at styre i Gran Turismo. Fandtes også som cabriolet, men Coupe-udgaven er markant mere badass!

Corvette C3 (1967 til 1981)

En Corvette C3 fra 1971 med mere kurvede linjer end Marilyn Monroe.

En Corvette C3 fra 1971 med mere kurvede linjer end Marilyn Monroe.

Den her ved jeg ikke med. Den er rå og voluminøs. Men er den ikke for buttet? Samtidigt tog oliekriserne noget af bilens grunt ud af den, med nye miljølove og alle mulige og umulige begrænsninger. Men den var en regulær overlever, og fik cirka 15 år i manegen. Det er fanden freakme imponerende.

Corvette C4 (1984 til 1996)

Corvette C4 er ren 80'er og bør kun køres med store skulderpuder i habitjakken og hyttesko.

Corvette C4 er ren 80’er og bør kun køres med store skulderpuder i habitjakken og hyttesko.

Corvette-navnet fik en kort pause i start-firserne, men med C4 tog Chevrolet et syv-mileskridt ind i Regans 80’ere. En rigtig yuppi-øse med digital-speedometer og et design så syleskarpt, at man kunne skære sig på det. Det er den her Corvette, jeg er vokset op med at kigge på. Det er den her Corvette som evigt uheldige “Steve” fra Beverly Hills 90210 slog sine folde i. Jeg er vild med den, selvom den er halvusmagelig her i 2015.

Corvette C5 (1996-2004)

Lavere, bredere og mere muskuløs - med C5 blev Corvette rigtig moderne.

Lavere, bredere og mere muskuløs – med C5 blev Corvette rigtig moderne.

Corvette C5 var endnu et kvantespring for Corvette. Den blev lavere og mere muskuløs. Motoren kom længere tilbage i karossen, og aldrig havde en Corvette haft så skarpe køreegenskaber. Den havde stadigvæk stiv bagaksel og var sammenlignet med Ferrari og Porsche ren antikvitet. I teorien. Men den satte europæerne på plads på Le Mans, kostede  kostede kun det halve og satte dem ofte til vækst på en lige vej. Og efter at have touret USA i 12 dage, så tro mig: De har rigtigt mange liiiiiige veje…

Corvette C6 (2004 til 2014)

En Corvette C6 fra 2005 æder en kurve. Den er god nok. Det var den rigtig god til.

En Corvette C6 fra 2005 æder en kurve. Den er god nok. Det var den rigtig god til.

C6’eren er den som danske Jan Magnussen har fejret snesevis af Le Mans og sportsvogns succeser i. Cool as ice – men ikke længere den nyeste af de nye. Og som altid – i samme øjeblik en afløser rammer bilbladenes glitterede sider, så ser den nuværende model ældgammel ud.

Corvette C7 (2014 – nu)

Skarpere og mere moderne end nogensinde...

Skarpere og mere moderne end nogensinde…

Med C7 har Corvette stort set lukket hullet til europæerne på det tekniske plan. Og den er stadigvæk markant billigere. Designet er så skarpt, at selv C4’eren ser blød ud.

Men hvilken Corvette er mest Cool? Smid dit bud i kommentarfeltet…

Magnussens racer-vette er den fedeste...

Magnussens racer-vette er den fedeste…

P.S. – naturligvis er den fedeste Corvette den som Jan Magnussen dribler rundt på Le Mans. Men hvis vi ser bort fra det og koncentrerer os om gadebilerne…

 

3 thoughts on “DRØMMEGARAGEN: Fedeste Corvette nogensinde?

  1. Hej
    Gode billeder men er skuffet at den største “kultbil” ikke er vist og det er modellen fra 1958-1960 med dobb. forlygter og det fede grin med 9 tænder(har selv ejet een)

  2. C2 1963 Split Window slår alt.
    Forresten stoppede produktionen af C3 ikke i 1981, men 1982! (1968-1982 = 15 år).

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s