FØRSTE DK TEST: Jaguar XE imponerer

FØRSTEGANGSINDTRYK: De spiller AC/DC med dæmpet volumen i presselokalet i lufthavnen. “Highway To Hell” med ordene – “No stop sign, no limit…”. Og det er inden jeg overhovedet har fået nøglen til den nye Jaguar XE. De er friske. PR-folkene fra Jaguar.

Jaguar XE på vej ud på Navarra racerbanen i Nordspanien.

Jaguar XE på vej ud på Navarra racerbanen i Nordspanien.

Snupper en 240 hk turbobenziner. Den har Fords to-liters turbomaskine, der også ligger i Ford Focus ST. Men i løbet af det næste år, er Jaguar klar med deres egne to-liters benzinturbomotorer. I forbindelse med lanceringen af XE introducerer Jaguar deres første 100 pct. egenproducerede Ingenium-diesel-motorer på 1.999 cm3. Den kommer i to versioner -en 163 hk med 380 Nm og et forbrug på 26 km/l og en 180 hk med 450 Nm. De er klar fra start når bilen lander i midten af juni, og jeg kørte dem begge i Spanien. Både med den 6-trins manuel gearkasse og med en 8-trins ZF automatgearkasse. Og jeg kan klart anbefale den sidste løsning. Billigste Jaguar XE ved introduktionen bliver netop den 163 hk med manuelt gear i udstyrsversionen Pure til 549.000 kr. Det er en skarp pris. Og med et beskatningsgrundlag på 427.000 kr., ligger den også godt til på firmabilsmarkedet.

Men tilbage til benzinudgaven. Den er overbevisende. Hurtig og ferm på de snoede bjergveje. Jaguar XE er lavet med køreoplevelsen som ledestjerne. Jaguar taler om den oplevelse føreren skal have de første 50 meter bag rattet. Af motor, speeder, undervogn og styretøj. Oplevelsen er stram, fokuseret og med lynhurtig respons.

JAguar XE på banen. Topmodellen har samme kompressorfodrede tre-liters V6 motor som F-Type med 340 hk, og den gør det imponerende godt!

Jaguar XE på banen. Topmodellen har samme kompressorfodrede tre-liters V6 motor som F-Type med 340 hk, og den gør det imponerende godt!

Det er den 240 hk to-liters turbo, som den klassiske køreglade danske Jaguar-entusiast skal fokuserer på. Den leverer den intenste køreoplevelse, som Jaguar gerne vil leverer, med Jaguar XE. Men skal det være rigtigt vildt, så skal det være topmodellen med 340 hk. Den har samme kompressorfodrede 3 liters V6-motor som Jaguar F-Type. 0-100 km/t er ekspederet på 5,1 sekunder, og topfarten er 250 km/t. XE er naturligvis baghjulstrukket – som en Jaguar skal og bør være, og Jaguar har endnu ikke offentliggjort planer om en AWD udgave. Men mon ikke?

Kabinen er intim og førerorienteret. Pladsen er ikke overvældende, men det øget blot intensiteten.

Kabinen er intim og førerorienteret. Pladsen er ikke overvældende, men det øget blot intensiteten.

Anyways – kørte 8 runder på Circuito de Navarra i topmodellen, og den fungerer overbevisende. Fordi bilen er så let (75 pct. af karossen er i aluminium), så har Jaguar selv kunne definerer vægtfordelingen i bilen, og tyngdepunktet er lavt. Rigtigt lavt. Noget af det første man bemærker bag rattet, er i virkeligheden, hvor lavt man sidder. Men den er suveræn i alle spillets facetter. Umiddelbart vurderet er den også skarpere rent køredynamisk end konkurrenter som Mercedes C-Klasse, Audi A4 og BMW 3-serie. En BMW 4-serie er nok et match.

Det var et hurtigt førstegangsindtryk. Du kan læse meget mere om den nye Jaguar XE en af de kommende søndage, i Berlingskes biltillæg, hvor hele historien fra Spanien lander i spalterne. Men soundtracket matchede bilen meget godt. “No stop signs, no limit…”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s