Suveræn men usælgelig Hyundai

BILTEST: Genesis er et 1,1 mio. kroners  luksus-slagskib af høj klasse. Både teknisk, visuelt og køredynamisk. Men selvom Hyundai læssede tre russiske luksusescortpiger ind på bagsædet, som en del af handelen, og satte prisen ned til 799.000 kr., ville den stadigvæk være usælgelig…

Elegant og coupe-agtig i sit snit. Det er svært at klandrer Hyundai på designfronten...

Elegant og coupe-agtig i sit snit. Det er svært at klandrer Hyundai på designfronten…

Altsammen fordi den er en Hyundai. Og det handler ikke om mærkesnobberi. Det handler helt banalt om omgivelsernes opfattelse af Hyundai-navnet. Det er associeret med suveræne små og praktiske biler som Hyundai i10 og i20. Biler der leverer skæppevis af værdi for pengene, og som efterhånden ikke ser halvt værst ud. Men det er samtidigt biler der koster under 200.000 kr. Det er i det segment, at koreanerne blomstrer. Det er her de slås om titlen som over-hanen i hønsegården.

Jeg er begejstret for Hyundai Genesis. Smuk, velkørende og veludstyret. Men Hyundai-navnet kan endnu ikke bære en model til over 1 mio. kr.

Jeg er begejstret for Hyundai Genesis. Smuk, velkørende og veludstyret. Men Hyundai-navnet kan endnu ikke bære en model til over 1 mio. kr.

Forsøget med at sælge en Hyundai til over 1 million kroner svarer til at forsøge at sælge Champagne under Arla-navnet, eller Mink-pelse i 80.000 kroners-klassen med et H&M mærkat i nakken. Der er ikke noget i vejen med hverken Arla eller H&M, men de associeres bare ikke med luksus. Så i min optik ender bilen på hylden for svært usælgelige vare.

Selv kabinen spiller. Lækre materialer, stilfuldt design og alt det udstyr man finder i tyske luksusbiler som A6 eller BMWs 5-serie.

Selv kabinen spiller. Lækre materialer, stilfuldt design og alt det udstyr man finder i tyske luksusbiler som A6 eller BMWs 5-serie.

Men måske Hyundai Genesis kan være med til at bane vejen for fremtidige generationer af koreanske biler, som vil gøre sig gældende udenfor indhegningen med fornuftige små familiebiler. For bilen fejler ærligt talt ikke noget.

Motoren er en 3,8 liters V6-sugemotor, og selv om den ikke præsterer som en tysk treliters turbobenzinmotor, savner den ikke hverken kraft eller lyd. 315 hestekræfter og 0-100 km/t på 6,8 sekunder er godkendt, og kun forbruget på 8,6 km/l, rammer under målet. Hyundai Genesis er udstyret med et automatisk firehjulstræk, der fordeler kræfterne med op til 100 pct. til enten for- eller bagaksel. I udgangspunktet er den dog baghjulstrukken. Gearet er en klassisk automatgearkasse med otte trin. Det skifter fint under almindelig kørsel, men i Sportsmode går det en anelse for trægt. Men med en køreklarvægt på 2.075 kilo ikke nogen sportsvogn, og Sportmode vil ikke være default-indstillingen, for kommende ejere.

Genesis har luftaffjedring, og undervognen absorberer ujævnhederne fint, samtidigt med at den føles strammere, end hvad vi normalt er vant til fra biler, der først og fremmest er lavet til at levere varen på det amerikanske marked. Det forklarer også, hvorfor den kun fås i denne motorvariant. Ingen diesel og ingen turbobenzin. Det er for old-school til at slå til i Europa, for de europæiske bilkøbere vil have turbodieselmaskiner, når vi taler biler i klasse med Audi A6, Mercedes E-Klasse og BMW 5-serie. Hyundai Genesis er da også først og fremmest tænkt til det amerikanske marked, hvor den har en vis succes. Men Hyundai har hevet den til Europa, først og fremmest for at vise, hvad de kan.

Genesis-logoet er det eneste der pryder fronten. Kun på bagsmækken står der Hyundai. et forsøg på at distancerer produktet en anelse for de praktiske minibiler, men Danmark er næppe klar til en Hyundai til plus 1 mio. kr. Også selvom den hedder Genesis og har et logo, der minder uhyggeligt meget om Aston Martins.

Genesis-logoet er det eneste der pryder fronten. Kun på bagsmækken står der Hyundai. et forsøg på at distancerer produktet en anelse for de praktiske minibiler, men Danmark er næppe klar til en Hyundai til plus 1 mio. kr. Også selvom den hedder Genesis og har et logo, der minder ikke så lidt om Aston Martins.

 

Udstyrslisten på Genesis er da også længere end listen over de valgløfter, som de danske politikere i disse uger givetvis sidder og brygger på ved udsigten til et snarligt folketingsvalg. Den har head-up-display (det kaster navigation og km/t op i synsfeltet på forruden), ni airbags, 17 højttalere og en 900 Watts forstærker, 9,2 tommer touchscreen, afstandsradar til fartpilot og automatisk nødbremse, panoramasoltag, elektrisk lukkefunktion på dørene og meget mere. Den står ikke tilbage for hvad dens tyske konkurrenter leverer, og udførelsen af de enkelte udstyrsstykker er også pletfri.

Bagsæderne er ministerbils-duelige, og udstyr og læderkvalitet sparker Genesis ind i kampen mod de tyske prestigebiler, uden den behøver skamme sig over sit lidt fattige fornavn...

Bagsæderne er ministerbils-duelige, og udstyr og læderkvalitet sparker Genesis ind i kampen mod de tyske prestigebiler, uden den behøver skamme sig over sit lidt fattige fornavn…

Så hvad er konklusionen? At Hyundai har europæriseret en semisuccesfuld amerikaner-udgave i et omfang, så den kan konkurrere med biler som BMW 535i, Audi A6 3,0 TFSI og Mercedes E400. Det er konklusionen objektivt set. I den virkelige verden er den dog usælgelig, fordi Hyundai-navnet endnu ikke kan bære en parkering på direktionspladserne foran glaspalæerne ude i den succesfulde del af erhvervs-danmark.

Det ved Hyundai også godt. Den er først og fremmest tænkt som et signal. Et signal om, at koreaner kan hvad de vil, og om, at de på længere sigt har tænkt sig at komme efter tyskerne. De har evnerne, viljen og ressourcerne, og en bil som Genesis bør fremkalde bekymrede panderynker hos både BMW, Mercedes og Audi. For se hvordan koreanerne har rundbarberet mærker som Fiat og Citroën på deres hjemmebane med mindre og praktiske biler. Næste skridt er prestigeklassen, og det er kun et spørgsmål om hvor længe det tager, at gøre Hyundai-brandet gangbart foran Golfklubben, før de kommer til at æde markedsandele. For på produktsiden er de tæt på at være på par…

Fakte på Hyundai Genesis 3,8 aut. AWD

Pris: 1.099.995 kr.
Mål (længde/bredde/højde): 499/189/148 cm
Bagagerum: 493 liter
Køreklar vægt/last: 2.075/455 kg
Motor: V6, 3.778 cm3, benzin, 24V
Effekt: 315 hk v. 6.000 o/min
Drejningsmoment: 397 Nm v. 4.000
o/min
Transmission: 8-trins aut., firehjulstræk
0-100 km/t: 6,8 sekunder
Tophastighed: 240 km/t
Forbrug/EU-norm: 8,6 km/l
CO2 udledning: 270 g/km

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s