TEST: Gør-det-selv bombe fra Suzuki

BILTEST: Jeg kan godt lide Suzuki. Altså bilmærket. Der er ikke så meget forlorent livstils-snobberi over dem og deres biler. De er som Netto på hjul. Det handler om værdi for pengene. Du får hvad du betaler for, og det du får, lover sjældent noget, som det ikke kan holde.

Tag deres nye mikrobil Suzuki Celerio som et eksempel. Den koster fra 89.900 kr., med et fornuftigt udstyrsniveau. Den har mere plads og udstyr end en Volkswagen Up til samme pris, men mindre prestigeværdi. Så prisen er der ikke noget i vejen med.

Praktisk, fornuftig og uden snobeffekt - Suzuki Celerio er klassisk Suzuki!

Praktisk, fornuftig og uden snobeffekt – Suzuki Celerio er klassisk Suzuki!

Som det folkelige bilmærke Suzuki er, så ved de også hvilke problemer folk ude i ligusterdanmark går og slås med. Og da de ikke kan gøre noget ved hverken boligrenten eller børnenes iPad-forbrug, så har de fundet deres område at bidrage på. De tager simpelthen skraldet. Eller – de hjælper dig med skraldet. For i forbindelse med lanceringen af Celerio, smed de en trailer og træk med i et pakketilbud til 100.000 kr. Sådan. Så kunne du trille direkte fra forhandleren hjem og fylder en ordentlig hilsen til de lokale Blå Mænd i traileren, og tøffe op til affaldsstationen. Celerio må trække 400 kg på krogen, og traileren er dimensioneret, så du kun kommer over, hvis du læsser den med sand.

Hele trailer-tilbuddet eksemplificerer en forståelse for folkedybet og ens eget mærke, som mange andre producenter kunne lære noget af. Her handler det ikke om smarte soltage eller kromgrille (selvom Suzuki også kan levere den slags). Det handler om et halvtrist hverdagsbehov, som Suzuki dækker med deres trailerløsning. Det er som med deres biler. De løser en opgave billigt og effektivt, men vil du have oplevelser og laaaange misundelige blikke, så må du henvende dig andetssteds.

Det er ikke klassens mest sexede eller sikre bil. Men den matcher de bedste af konkurrenterne på pris, udstyr og plads.

Det er ikke klassens mest sexede eller sikre bil. Men den matcher de bedste af konkurrenterne på pris, udstyr og plads.

Og resten af pakken? Celerio er godkendt. Den er ikke nogen oplevelse, men den løser opgaven som mikrobil fint og flot. Med fem-døre og rimelig bagsædeplads, kan selv teenagebørnene holde til en tur på en lille times tid på bagsædet.

Især motorens brændstofforbrug imponerer. Basismodellen har en mindre raffineret 1,0 liters motor, der går 23,3 km/l. Men smider man 10.000 kr. ekstra (altså 99.900), så får man Dualjetmotoren som testbilen er udstyret med, der er opgivet til 27,8 km/l på papiret. Over ca. 400 kilometers testkørsel – heraf en del med trailer – præsterede den næsten 23 km/l, og det er godt gået, når fokus har været på alt andet end økonomikørsel.

Nej – Celerio er hverken sexet eller nogen køredynamisk oplevelse. Men den holder hvad den lover, og leverer flere praktiske løsninger end mange af konkurrenterne. Så elsk den ikke for dens smukke ydre, men for dens gennemført praktiske væsen og snusfornuftige tilgang til livet som automobil til den gennemsnitslige bil-indifferente dansker…

 

FAKTA PÅ TESTBIL

Model: Suzuki Celerio 1,0 Dueljet
Pris: 99.990
Sikkerhed Euro NCAP: 3 stjerner (2014) (Den danske udgave er udstyret til 4 stjerner)
Mål (længde/bredde/højde): 360/160/153 cm
Bagagerum: 254 liter
Køreklar vægt/last: 880/380 kg
Påhæng m/u bremser: 400/400 kg
Motor: R3 på 998 cm3
Effekt: 68 hk v. 6.000 o/min
Drejningsmoment: 93 Nm v. 3500 o/min
Transmission: 5-trins man.
0-100 km/t: 13 sekunder
Tophastighed: 155 km/t
Forbrug/EU-norm: 27,8 km/l
CO2 udledning: 84 g/km
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 3/3/12 år

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s