TEST: Ford Mustang leverer tilgængelig V8-sjov til chokpris

BILTEST: Det pisser ned. Munchen virker deprimerende. Kun synet af den gule Ford Mustang med tallene 5.0 på siden, hjælper lidt på humøret. Det er V8-udgaven af den nye Ford Mustang. En 421 hk brølabe af en muskelbil, men udført med en elegance og tæft for europæisk smag, som ikke er set før i Mustangens 51-årige historie. Testbilen er en fastback, der er amerikansk for coupe. To store fordøre og et bagsæde, der er acceptabelt for voksne på kortere ture. Men fuck bagsædet. Det her handler om V8-brøl, hvis den her testdag nogensinde skal blive god.

Den nye Ford Mustang fastholder en serie af klassiske Mustang-designelementer, men er alligevel blødere, mere organisk og helt sin egen.

Den nye Ford Mustang fastholder en serie af klassiske Mustang-designelementer, men er alligevel blødere, mere organisk og helt sin egen.

På vej ud af parkeringspladsen slår den med halen. To gange. Og det er ikke fordi jeg kører vildt. Vejen er våd og bilen kåd. Så simpelt er det. ESC-systemet er indstillet til en amerikansk tilgang til livet, hvor den enkelt forventes at tage ansvar. Ikke som i den gennemsnitslige europæiske bil, der er udviklet efter socialdemokratisk forbillede, hvor man ikke overlader for meget ansvar til den enkelte, og derfor skovler masser af passivt sikkerhedsudstyr i bilerne. Ford Mustang har hverken vejbaneassist (som bipper hvis du krydser hvide linjer uden at blinke) eller nødstop hvis en fodgænger træder ud foran bilen. Den er kort sagt lavet til folk, der forventes at kunne køre bil, og som forventes at være opmærksom om kørselen, mens de er bag rattet. Det kan jeg faktisk godt lide! Det er på tide, at bilproducenterne holder op med at lege curlingforældre og tro, at alting bliver bedre, hvis bare vi overlader det til teknikken. Tag ansvar motherfuckers! (undskyld mit sprogbrug, men Mustang gør automatisk end attitude tanden mere utilrettet…)

Som forfra således også bagfra. Mustang ligner en Mustang. Den store pony og de lodrette røde stribe til baglygterne skriger klassisk Ford Mustang.

Som forfra således også bagfra. Mustang ligner en Mustang. Den store pony og de lodrette røde stribe til baglygterne skriger klassisk Ford Mustang.

Motoren brøler. Ikke hysterisk eller grundvredt som en Mercedes AMG V8er, som skræmmer lysebrun bæ ud i babyernes bleer, når den lukker op en hverdagsformiddag foran ammecafeerne på Østerbro. Eller sådan ser mødrene i hvert fald ud. Den 5 liters Ford V8er lyder som en V8er lyder helt naturligt. Tror ikke at Ford har ofret synderligt med ressourcer på at få motoren eller udstødningen fiflet efter af særlige lydingeniører som Porsche eller Mercedes gør det. Lyden er som lyden er, råt for usødet. Og det er ikke så ringe endda. Udover den fine lyd er den omdrejningsvillig og svare på mindste vink. Eneste minus er tørsten. Den snupper en liter benzin for hver 7,4 km du tilbagelægger. Det er ikke voldsomt imponerende i 2015. Men hvis du vil redde verden via dit bilvalg, så er det nok ikke i dammen for skriggule V8-sportsvogne du fisker.

Det regner ikke på billedet, men stort set hele testturen var på våde veje, så det er svært endeligt at vurdere den 421 hk stærke V8-versions evne til at stå fast på asfalten. Men den er mere frigjort end europæiske biler, når det kommer til ESC-systemer og andre sikkerhedssystemer, og det er på en eller anden måde også i bilens rebelske ånd. Jeg kan lide det, men man skal have respekt for det.

Det regner ikke på billedet, men stort set hele testturen var på våde veje, så det er svært endeligt at vurdere den 421 hk stærke V8-versions evne til at stå fast på asfalten. Men den er mere frigjort end europæiske biler, når det kommer til ESC-systemer og andre sikkerhedssystemer, og det er på en eller anden måde også i bilens rebelske ånd. Jeg kan lide det, men man skal have respekt for det.

Hele testturen står regnen ned over Sydtyskland, så det er svært at bliver militant præcis i min vurdering af bilens køreegenskaber. Men ESC-systemet er afslappet nok til, at man kan slå med halen, uden at sætte bilen i Sport+ eller Race-indstillingen. Styretøjet føles ikke så præcist og skarpt som i en Focus ST. Men det er skarpt nok til at give fin respons. Den seks-trins manuelle gearkasse er i min optik bilens største køredynamiske opgivelse. Den er stram og præcis, og fordi motoren har masser af moment, så gør det ikke noget, at den er højt gearet. Jeg elsker en bil, hvor du kan ramme 100 km/t i andet gear, og som samtidigt kan blive i femte gear fra 40 km/t til 200 km/t, hvis det er det du vil.

Måske den er liiiige skrap nok i gul med sorte fælge. På den anden side. Ford Mustang er en "badass" bil, og så må man i min bog gerne gå "all in" på attituden.

Måske den er liiiige skrap nok i gul med sorte fælge. På den anden side. Ford Mustang er en “badass” bil, og så må man i min bog gerne gå “all in” på attituden.

Eneste oplagte minus er materialekvaliteten i kabinen. Du finder mere hård plast her end i en Tigerbutik under januar-udsalget. Men hvis ikke man kan leve med den hårde plast, så skal man pile ovet hos Audi og købe en europæisk sportsvogn som Audi TT. Den er nemlig lækker. Men den har ikke Mustangens power, attitude og gode plads. Eller pris. Det skriggule V8-lyn, som rammer 100 km/t på 4,8 sekunder koster 719.000 kr. (Ford har justeret prisen 15.000 kr. op siden de meldte dem ud i januar, fordi dollarkursen er ændret) Og nej – det er ikke på gule plader. Det er fandensmaskmig billigt for 418 V8-ponyer. For 615.000 kr. får du basismodellen med halv motor – altså en 2,3 liters turboladet rækkefire med 317 hk. Den kører 12,5 km/l, og er på alle måder det fornuftige valg. Den har jeg ikke testet endnu, men glæder mig til at prøve den. Men på den der lidt høflige facon, for ærligt talt, så skal en Mustang ved have en V8-motor, skal den ikke?

Designet af kabinen er råt og velfungerende. Men materialekvaliteten er ikke meget højere, end i en basis Ford Focus. Men det er tilgivet, for Mustang handler ikke om at imponerer på lækre materialer eller raffinerede infotainmentsystemer. Ford Mustang handler om at male sorte gummistreger på asfalten, og ellers være kold som hindbær-is overfor snobeffekt, og den opgave løser Mustang. Både indvendigt, udvendigt og på asfalten.

Designet af kabinen er råt og velfungerende. Men materialekvaliteten er ikke meget højere, end i en basis Ford Focus. Men det er tilgivet, for Mustang handler ikke om at imponerer på lækre materialer eller raffinerede infotainmentsystemer. Ford Mustang handler om at male sorte gummistreger på asfalten, og ellers være kold som hindbær-is overfor snobeffekt, og den opgave løser Mustang. Både indvendigt, udvendigt og på asfalten.

Mustang er hverken den mest raffinerede eller velopdragne sportsvogn på markedet. Men den ser blændende godt ud, og kører bedre end nogensinde. Dens drengestreger lever jeg med. En Mustang skal være lidt utilrettet, og derfor er dens smiden med bagenden i min bog mere et tegn på legesyge, end på manglende raffinement. Den er rå og upoleret, og så er den simpel. Det er forklaringen på, at den “kun” koster 719.000 kr. (prøv at gætte hvad en BMW eller Porsche med +400 hk og plads til fire personer koster…). Og det er forklaringen på, at den er forbandet svær ikke at falde for.

Ville jeg selv købe den? Måske. Men mest for at bevise en pointe der går på, at biler der er undfanget som legekammerater er sjovere end biler der er undfanget som barnepiger. Og Mustang er en legekammerat, jeg tror er svær at blive træt af.

FAKTA – Ford Mustang 5,0 V8

Pris: Fra 719.000 kr. (Ca. 40.000 kr. ekstra for et seks trins automatgear. Men lad være, den manuelle gearkasse er himmelsk!)

Motor: V8 på 4.951 cm3

Ydelse: 418 hk v. 6.500 o/min

Moment: 530 Nm v. 4.250 o/min.

Forbrug: 7,4 km/l

Mål (L/H/B): 478/138/192cm

0-100 km/t på 4,8 sekunder

Topfart: 250 km/t

 

One thought on “TEST: Ford Mustang leverer tilgængelig V8-sjov til chokpris

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s