AUDI Q7: Audis nye wunder-auto

BILTEST: Lettere, hurtigere, mere økonomisk og proppet med flere assistenssystemer end et gennemsnitsligt rumfartøj. Den nye Audi Q7 ER et automobilt vidunder. At den ligner en Tiger-kampvogn stoppet ned i en lidt for lille Audi-habit, får automobilæstetikeren til at krympe sig. Men forgængeren lignede en halvtrist strandet grindehval, så med det rigtige spin, så er design-glasset vel i og for sig halvfyldt…

Stor, stram, alvorlig og en smule kluntet. Den nye Audi Q7 ligner en stationcar på steroider, men er alligevel mere elegant end forgængeren.

Stor, stram, alvorlig og en smule kluntet. Den nye Audi Q7 ligner en stationcar på steroider, men er alligevel mere elegant end forgængeren.

Den vigtigste nyhed ved den nye Q7, er dens massive vægttab. Den er blevet op til 325 kg lettere end forgængeren (afhængigt af model og motor). Det er vægttab i Astrid Krag-klassen. Alene karosseriet der er lavet i en masse forskellige letvægtsmaterialer – valgt efter hvilken funktion de har – vejer 71 kg mindre. Okay – bilen er blevet lidt over 3 cm kortere og lidt smallere. Men indvendigt er den blevet større, og har stadigvæk potentielt plads til syv personer.

Den er mere kantet end de fleste Audier, og det er den kantede effekt, der giver den kampvognsassociationer. Men nu er design en smagssag.

Den er mere kantet end de fleste Audier, og det er den kantede effekt, der giver den kampvognsassociationer. Men nu er design en smagssag.

Til at starte med introduceres Q7 med en 3 liters V6 benzinmotor på 333 hk og en 3 liters V6 dieselmotor med enten 218 eller 272 hk. Begge med turbo og begge med quattro-firehjulstræk. Prisen starter ved 1.197.900 kr. for basisdieseludgaven, mens den 272 hk udgave koster 1.259.700 kr. og benzinversionen lander på 1.283.500 kr. Fælles for dem alle er en avanceret 8-trins tiptronic-gearkasse fra ZF og mere power og punch end de fleste står og har brug for. benzinudgaven rammer 100 km/t på 6,1 sekunder og kører 13 km/l, mens den kraftigste diesel rammer 100 km/t på 6,3 sekunder og kører 17,5 km/l.

Kabinen er tæt på at være den teknisk mest imponerende på markedet lige nu. Q7 disker op med flere assistentsystemer, end nogen anden bil, og det er imponerende.

Kabinen er tæt på at være den teknisk mest imponerende på markedet lige nu. Q7 disker op med flere assistentsystemer end nogen anden bil, og det er imponerende.

Men det er ikke motorer eller letvægtskonstruktionen, der giver tekniknørder og DTU-studerende en lille bule i buksen. Det er derimod dens tekniske niveau. Audi Q7 disker op med flere assistentsystemer end nogen anden bil jeg nogensinde har prøvet. Den har alle de sædvanlige systemer med vejbaneassistenter og adaptiv fartpilot. Den hæver bare niveauet en tand. Dens automatiske trailerparkeringssystem gør det muligt at bakke med trailer for selv den mest farveblinde og tredimensionelt udfordrede motoriktosse. Dens parkeringssystemer lader den både parallelparkere og køre ind i en bås. Og fordi den er tysk, så bad den mig om at bakke ud og køre ind en ekstra gang, da jeg parkerede i bås, fordi den ikke holdt lige præcist midt mellem de to andre parkerede biler. Når tyskerne gør det, så gør de det sjældent halvt.

Så har den et assistentsystem, der lader den styre og bremse automatisk med op til 65 km/t, hvis du kører i kø-kørsel. Traffic-jam-assist. Det er styret af både kameraer og radar, og holder øje med alt fra forankørende trafik til vejbanestriber, hastighedsændringer og bilerne i de tilstødende vejbaner. Så i princippet kan du sidde med en kop kaffe og din Berlingske på Helsingørmotorvejen i morgenmyldretiden, mens bilen stille og roligt kører mod kontoret i KBH.

Vidvinkellensen driller lidt, men der er vitterligt oceaner af plads bagi en Q7. Også selvom bilen er skrumpet en anelse...

Vidvinkellensen driller lidt, men der er vitterligt oceaner af plads bagi en Q7. Også selvom bilen er skrumpet en anelse udvendigt, så er den faktisk blevet større indvendigt.

Så har Q7 også en effektivitetsassistent, der via GPS anbefaler dig et kørselsmønster baseret på geografien foran. Er der en hastighedsbegrænsning eller rundkørsel under opsejling, så fortæller bilen dig, hvornår du bør slippe speederen, og lade bilen trille, for at spare mest muligt på brændstoffet. Den har også radar på siderne af bagkofangeren, der fanger tværgående trafik, når du bakker ud fra en parkeringsplads. Sidst men ikke mindst så har Q7 også en udstignings-advarsels-assistent, der registrerer bagfrakommende cyklister eller biler, når du åbner døren, så du ikke smækker døren op og bliver kørt ned bagfra, når du skal stige ud af bilen.

Det er altsammen sindsygt imponerende. Udfra et teknisk synspunkt. Min personlige mening er, at kan man ikke bakke med trailer, parkere eller se sig for når man stiger ud af sin bil, så bør man først have en omgang skridtprygl med en våd søndagsberlinger, og dernæst GÅ direkte ned på den lokale politistation og aflevere sit kørekort. Men det er min personlige mening. Mere frisindede typer vil kunne se fordelene, og det er naturligvis vanvittigt imponerende, hvad man kan få en bil til i 2015. Eller rettere<: Hvad Audi kan får en bil til i 2015. For de har på mange måder sat sig i en føreposition lige nu, og det skal blive spændende at teste Mercedes GLE, der er afløseren for M-Klassen i midten af juli måned, for at se, om Mercedes kan matche deres sydtyske konkurrenter på teknikken.

Konklusionen er, at Audi har hævet barren med Q7. De leverer en kraftpræstation på teknik og kvalitetsindtryk. Visuelt er jeg ikke imponeret. Range Rover beviser gang på gang, at stort også kan være elegant. En BMW X5 ser heller ikke værst ud. Men Audi Q7 ser stor ud på en kantet og uelegant facon. Den toner ikke rent SUV-flag, men forsøger lidt at klæde sig ud i en lidt for lille stationcar-habit. Kom nu Audi. Q7 ER stor, så løb med det, og giv os et design, der ikke er flovt over at have klasseledende rummelighed og stadigvæk præsterer små 18 km/l!

P.S. – og så har bilen naturligvis også firehjulsstyring…

 

Tekniske data – Audi Q7 3,0 TDI

Motortype  V6-cylindret TDI dieselturbomotor

Slagvolumen  2.967 cm3

Ydelse  272 hk v. 3.250 o/min

Maks. Drejningsmoment  600 Nm v. 1.500 – 3.000 omdr./min.

Trækprincip  quattro

Gearkasse  8-trins Tiprtonic aut.

Tophastighed  234 km/t

Acceleration 0-100 km/t  6,3 sek.

Brændstofforbrug   17,5 km/l v. blandet kørsel

CO2 emission  149 g/km v. blandet kørsel

Køreklarvægt  2.070 kg

Bagagerumskapacitet  890 liter

Listepris starter ved  1.259.700 kr.

Testlokation: Verbier, Schweiz

2 thoughts on “AUDI Q7: Audis nye wunder-auto

    1. Det er svært at opgøre antallet af assistentsystemer summerisk, for er ESC og ABS stadigvæk at betragte som assistentsysteme?. S-Klassen har radar-justerbar affjedring, mens Q7s trailerassistentsystem er unikt, så det handler også om bilernes format og funktion. Men den er den SUV der lige nu stiller til start med flest gadgets – også flere end den nye Mercedes GLE jeg testede forleden i Østrig.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s