OPTAKT: Årets Le Mans – “Giganternes kamp”

FRANKRIG: Le Mans 24 timers løbet står for døren. I år med mere på spil end jeg kan erindre. Okay – Tom Kristensen er ikke med, så for os danskere er det måske mindre spændende. Men når vi hopper ud af vores navlepillende nationaldragt, så er det verdens største og anden største bilproducenter der går i ringen, når løbet flages i gang lørdag klokken 15.00. Det gjorde de for så vidt også sidste år, men alting er lige skærpet til årets løb, hvor Nissan også har valgt at blande sig med et semi-seriøst bud på en hurtig vogn. Det er altså mellem Toyota, Audi (ejet af Volkswagen), Porsche (ejet af Volkswagen) og Nissan, at vinderen i verdens hårdeste motorløb skal findes denne weekend.

Toyotas racerbil TSO40 er ikke den hurtigste til årets Le Mans, men den er bundstabil, og det er dens chance.

Toyotas racerbil TSO40 er ikke den hurtigste til årets Le Mans, men den er bundstabil, og det er dens chance.

Toyota holdt akkurat førstepladsen som verdens bedst sælgende bilproducent i 2014 med ca. 10.230.000 millioner solgte biler. Volkswagen har overhalet GM og er verdens næststørste med 10.140.000 millioner solgte biler. Tyskerne er uhyre interesseret i at overhale Toyota, da der er en enorm prestige forbundet med at være klodens største bilproducent. Men det er ikke lykkedes at vippe japanske Toyota af pinden. Måske i 2015. Men tyskerne kan lune sig ved, at de har klapset Toyota de tre foregående år på Le Mans. Men sidste år var de presset af Toyotas biler, der kørte hurtigere men havde teknisk uheld, der forhindrede dem i at tage sejren. Toyota vandt WEC (World Endurance Championship) serien foran Audi – men det er der ingen der husker, for i langdistancerace er det kun Le Mans trofæet der rigtigt tæller.

d Nissan GT-R LM NISMO   W Endurance Championshand Le Mans 24 Hours

Nissan GT-R LM NISMO er årets alternative Le Mans indslag

Toyota stiller med en viderudvikling af den bil de har kørt med siden 2012, Audi har en nyere model med og Porsche har fået langt mere fart i deres model, der var jomfruelig ny sidste år. Toyotas to biler er altså oppe imod seks toptunede tyskere. Nissan stiller med tre biler, men de er helt nyudviklede, så de har givetvis hverken speed eller holdbarhed til at kæmpe med om førstepladsen efter 24 timer.

Audi R18 e-tron quattro #7 (Audi Sport Team Joest), Marcel Fässler, André Lotterer, Benoît Tréluyer

Audi R18 e-tron quattro skal forsvarer Audis vanvittigt flotte Le Mans tradition ved årets Le Mans.

Jeg havde fornøjelsen af at besøge Toyota Motorsports hovedkontor i Køln i Tyskland for en måneds tid siden. Et gigantisk anlæg udviklet til japanernes Formel 1 indsats i 00’erne. En indsats der aldrig gav de resultater, som man havde håbet fra hovedkontoret i Japan. Men Toyota blev klogere og med de erfaringer og fabelagtige udviklingsfaciliteter i ryggen, lancerede de deres angreb på Le Mans trofæet i 2012. I 2013 var bilen hurtig og konkurrencedygtig, mens den i 2014 var hurtigst af alle. 2014 var året, hvor de havde katten i sækken, og blot skulle snøren den for at kunne løfte det trofæ, de så gerne vil have. Særligt fordi Audi måske var ved at være mætte og Porsche ikke rigtigt var i omdrejninger endnu. Men det lykkedes ikke. Og det nager dem. Motorsportsfolk er konkurrencemennesker, og det er tydeligt på Pascal Vasselons kropssprog. Han er chef for Toyotas motorsportsafdeling, og manden der har ansvaret for at Toyota lykkedes. Og han er stadigvæk irriteret over 2014 løbet her et lille år efter.

”Honestly – we should have won last year. Our cars were the fastest. But we were unfortunate and experianced technical problems, which lead to Audis victory. Pole position and third was something we were proud of. But we came to win”.

Det er her kropssproget på den imødekommende franskmand viser ærgrelsen. Han slår ud med armene og en tristesse indfinder sig omkring øjnene. Men det var sidste år. Hvad med i år?

”We were suprised to see how fast especially Porsche were at Silverstone (til årets første løb i WEC-serien) , and how far they have come in a year. So we know we can’t beat them on speed – as we could last year. But hopefully we can avoid technical problemsand our pitcrew is better than ever”.

Kort sagt: Toyota skulle have snuppet sejren sidste år, hvor de var ovenpå på speed. Porsche og Audi har indhentet dem på fart med nyere grundkonstruktioner, så sejrschancen ligger på holdbarhed, brændstofforbrug og verdens skarpeste pitstopstrategi. Er det realistisk? Måske. Det var det Audi vandt på i 2014, så hvem ved.

Fakta er, at Toyota starter som nummer syv og nummer otte på griden. De manglede ca. seks sekunder pr. omgang i forhold til den Porsche, der tog poleposition. Seks sekunder er normalt en evighed i motorsport, men nu er Le Mans banen på små 13,629 kilometer, og så er seks sekunder alligevel ikke alverden.

Porsche 919 er hurtigste bil på Le Mans. Den smadrede banerekorden i kvalifikationen og ligner en vinder på papiret.

Porsche 919 er hurtigste bil på Le Mans. Den smadrede banerekorden i kvalifikationen og ligner en vinder på papiret.

Og hvor står jeg selv henne i denne giganternes kamp? Min sympati er hos Toyota, da de fortjener en sejr efter al det de har givet til Le Mans. De var her i sluthalvfemserne og har præget løbet de seneste fire år. De VIL Le Mans, og den slags dedikation bør belønnes. Men belønningen skulle nok være hentet sidste år. Inderst inde er jeg Porsche-mand, og elsker det sydtyske mærke med deres stærke og gloværdige Le Mans-historie. Og hvad med Audi? Uden Tom Kristensen har de ikke på samme måde min sympati som før. Men Tom er stadigvæk en del af setuppet, og tyskerne har om noget bragt Le Mans tilbage på verdenskortet, efter nogle tarvelige år, hvor Audis eneste konkurrent var et udsultet lokalt Pescarolo-hold, der konstant balancerede på falittens rand. Sidst men ikke mindst er der Nissan, der stille op med en lidt aparte bil med motoren foran i en tid, hvor alle løbsvindende racerbiler har centermotor. De har ikke imponeret i kvalifikationen, hvor de starter langt nede i feltet. De ser ud som om de mangler ca. 20 sekunder pr. omgang i forhold til Porscherne. Det er en evighed selv på Le Mans. Men fedt de prøver noget nyt og anderledes. Det skal de have ros for.

Audi og Porsche er begge ejet af Volkswagen, og tyskerne ville eeeeelske at slå verdens største bilproducent på Le Mans. På den anden side er Le Mans trofæet larmende fraværende i Toyotas trofæskab. Og bør verdens største bilkonkurrent ikke kunne sætte nummer to på plads i verdens hårdeste motorløb? Svaret har vi senest søndag eftermiddag kl. 15. Men allerede lørdag klokken 15 går det løs, og jeg glæder mig til at følge løbet fra tribunen på verdens fedeste motorsportsvenue – Le Mans banen i det nordvestlige Frankrig.

Aston Martin Racing Test Cionte8 March 2015 _F919.jpg www.andrewferraro.com 07799886520 andrew@andrewferraro.com

Aston Martins Le Mans bil står til at vinde Le Mans GT PRO klassen, og en af dem har et rent danskersetup…

P.S. Vi skal selvfølgeligt ikke glemme danskerne, som især slår deres folder i GT PRO-klassen, der er den hurtigste klasse for standardbiler. Men med Jan Magnussens crash i kvalifikationen torsdag aften, er den kamp blevet lidt mindre spændende. Chevrolet opgav simpelthen at få repareret bilen inden løbsstart lørdag, så Jan kommer ikke til start i sin gule Corvette i årets løb. Men både den danske Aston Martin og Michael Christiansen i sin Porsche vil have min opmærksomhed sideløbende med, at de hurtige prototyper udkæmper deres kamp forrest i feltet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s