Fiats juniorcharmør ansigtsløftes

TORINO: Fiat 500 er et ikon. Men kan den blive ved at begejstre? Jeg er taget til Torino for at køre den “nye” tredje generation, for at finde et svar.  

  
Den første generation fra 1957 solgte i over 4. mio enheder indtil den blev erstattet af Fiat 127. Anden generation blev lanceret i 2007, og den er siden solgt i over 1,5 mio. eksemplarer. Så den nye har meget at leve op til.

I virkeligheden er det noget kækt at kalde den ny. Fiat siger 40 pct er ændret eller 1.900 enkeltelementer. Det skal nok passe. Men udefra ligner den nu sig selv. De store flader på karosseriet er identiske med den gamle. Kun lygterne er ændret markant. En ændring der imidlertid frelstår relativt markant, ved nærmere eftersyn.

  
I kabinen har den fået en teknologisk og digital overhaling, hvor dens nye uconnect-system giver dig adgang til både Twitter og Facebook on the go – hvis det der med blot at koncentrere sig om kørslen, bliver for ensformigt. Topudstyrsudgaven Loungen har desuden fået en digital TFT instrumentering bag rattet.

På vejene omkring Torino opleves den dog som altid. Charmerende uden at begejstre rent køredynamisk. Men et skal 500 vel heller ikke? Jeg mener, den har aldrig ligesom Mini ladet omgivelserne tro, at den var en kurveknuser. Fiat 500 er cafe-charmør, hvis fornemste rolle er at bringe et livstilssmil på både chaufførens og omgivelsernes ansigter.

  
Testbilen jeg har landet er en 4-cylindret 1,2 liters benzinudgave på 69 hk. En motor der passer til bilens rolle som storby-statement. Drivlinjerne er stort set uændret, så den fås også med en 2-cylindrer 0,9 liter twinairmotor der yder hhv. 60 HK uden turbo og 80 HK med. Til foråret kommer en 105 HK udgave af den lille 0,9 turbo med efternavnet S, der erstatter den nuværende S, som kører videre frem til foråret. I min bog er det kun S-udgaven med 105 HK der retfærdiggør twinairmotorens højlydte lydprofil. For uden power tager motorstøjen mest bare karakter af utidig larm. Og da 500 som sagt ikke er en kurveknuser, så vil jeg vælge den gamle 1,2 liters motor. På papiret kører den 21,4 km/l mens twinairmotoren præsterer 26,3 km/l. Men kørt af den gennemsnitlige chauffør, vil der i virkeligheden ikke være den store forskel, da twinairmotoren skal behandles meget specielt, for at levere de mange km/l.

  
Mens den ene lille by afløser den næste, kører spørgsmålet rundt i mit hoved: Holder Fiat 500 stadigvæk? Visuelt er den mere en statement end en form, og derfor er den heller ikke begyndt at se gammel ud endnu – selvom grundformen er fra 2007. Og med de nye lygter ser den faktisk endnu mere charmerende ud. Okay – 120.000 kr. for en bil der ikke er større end en Volkswagen UP til 90.000 kr. er mange penge. Men bliver du grundglad af at køre UP? Klistrer den et smil på dine læber over de mange fede små designdetaljer? Fortæller den en historie om hvem du er? Nej vel. Det gør Fiat 500, hvis du tager dig tid til at udstyrer den visuelt, så den står lige akkurat som du vil have den. I hvid med cognacfarvet læder, eller lyseblå med hvide sæder. Mulighederne er mange og udtrykkende ditto.

  
Fiat 500 er et ikon, og den er på vej til at skrive sig ind i samme tradition som Land Rover Defender og Porsche 911. Biler hvis design er hævet over en sidste salgsdato, og biler der altid fremkalder et skævt smil. Både hos chaufføren og medtrafikanterne.  Hvis Fiat kan fortsætte le bare at opdatere teknikken og bibeholde designet, så vil 500 også være en fristende sag i udstillingen hos den lokale Fiat-forhandler i 2024, når min ældste søn får kørekort. Så kan han måske starte der indtil han får råd til det utilmative tidløse designikon: Porsche 911…

  

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s