Hackere overtager kontrol med bil i fart – HJÆLP!

TECH: Mercedes er svært stolte. Det samme gælder Audi. Og Google har også hipsterarmene strakt over hovedet. De er allesammen kommet så langt med de selvkørende biler, at det nærmest kun er kundernes nøl, der står mellem os og en verden, hvor bilerne selv kører, og vi bare sidder og læser avis eller sover bag rattet. Flot gutter. Meget imponerende. Men jeg er helst fri. Og nu skal I høre hvorfor.

Jeep Cherokee 2014

Det var bag rattet på en Jeep Cherokee som denne, at journalisten fra Wired blev hacket og mistede kontrollen over bilen. Jeep siger det kun gælder amerikanske modeller, men det er formodentligt blot et spørgsmål om teknik, tid og hackernes vedholdenhed.

I sidste uge kom det frem, at et par hackere var lykkedes med at hacke en bil i fart. Det var et planlagt eksperiment, hvor en journalist fra teknologimagasinet Wired kørte på motorvejen med 110 km/t, da hackerne – der sad i et hus femten kilometer derfra – delvist overtog kontrollen med bilen. De startede med at fyre op for aircondition-anlægget. Så skruede de op for lyden på radioen (Kanye West) for derefter at gå amok med både sprinklervæske og vinduesviskere. Derefter holdt det op med at være sjov, for da overtog de kontrollen med speeder og bremse. Ingen kom til skade men beskrivelsen af hele eksperimentet, er gjort af samme stof som gyser-manuskripter. Læs hele historien her. Skræmmende sager der giver lyst til at råbe HJÆLP. For problemet er reelt og det er lige nu lorten rammer fanen – som man så elegant siger i Amerika.

For alle moderne biler har to ting tilfælles med den hackede Jeep Cherokee.

1. De er alle konstrueret, så det er elektronik fremfor mekanik, der får teknikken til at fungerer. Alt fra elektriske bremseforstærkere til elektrisk servostyring og elektriske motorstyring. Har man kontrol med elektronikken, har man altså kontrol med bilen.

2. De har for de flestes vedkommende adgang til internettet, for at leverer satellitradio, nødhjælpstjenester eller navigationshjælp. Kan man komme in i bilen via nettet, kan man også komme i lag med elektronikken.

Kombiner netadgang med en brugerflade der er helt digital, og du får en situation der svarer lidt til den min 7-årige dreng havde forleden, da han satte sin spirende fascination for bryster sammen med Googles søgefunktion. Alt går – om man så må sige – op i en højere enhed, og mulighederne synes uendelige.

Men til forskel for de relative uskyldige søgninger på Linses bryster, som der kom ud af min søns heureka-øjeblik, så ser det straks noget mere bekymrende ud, med de dersens selvkørende biler. For selvkørende biler benytter sig nemlig af mange af de teknikker, som også Jeep’en og mange nye biler gør. Ved at gøre alle funktionerne elektriske, kan man både få bilen til at parkere selv, bremse selv og tænde lyset selv. Smart når bilen arbejder i den gode sags tjeneste. Men hvad når to bumsede teenagedrenge bryder ind i bilens styresystem, og tror de spiller GTA5 med min familiebil?

Selvom GTA universet ser svært fascinerende ud, så har jeg ikke lyst til selv at blive en deltager, ved at lade en teenagedreng overtage kontrollen med MIN bil!

Selvom GTA universet ser svært fascinerende ud, så har jeg ikke lyst til selv at blive en deltager, ved at lade en teenagedreng overtage kontrollen med MIN bil!

Problemet er, at lige meget hvor megen sikkerhed du installerer i bilerne, så sidder der altid en superhacker derude, der er tanden smartere. Det er ligsom i cykelsporten. Ligemeget hvormeget du kontrollerer og tester rytterne, så er der altid en der kender en læge, som er et mulehår foran kontrolinstanserne. Perspektivet er kort sagt, at alle moderne biler med internetadgang via bilen eller via din mobile bluetooth-opkobling er i potentiel fare for at blive hacket.

Så hvordan løser vi problemet med hackning af biler? Jeg ved det ærligt talt ikke. Jeres bud er så godt som mit. Men indtil der er nogen der leverer en overbevisende løsning, så fortsætter jeg med at lade min familie befragte i en Nissan Micra fra 2001, hvor kun radioen har kontakt med omverdenen via FM-båndet, og der stadigvæk løber et kabel fra håndbremsen til de bagerste bremsekloder.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s