Jaguar: En SUV for meget?

Lige siden Frankfurt har den nye Jaguar F-Pace plaget mig. Nuvel – den ser tæske fed ud. Men jeg kan ikke lade være med at tænke, at den samtidigt er forkert. Forkert for Jaguar og forkert for moderselskabet Jaguar Land Rover. Det begik jeg en klumme omkring for nogen tid siden til Berlingske, som du kan nyde her, og måske give dit besyv med?

En SUV baseret på sportsvognen Jaguar F-Types designsprog. Kan man det?

En SUV baseret på sportsvognen Jaguar F-Types designsprog. Kan man det?

KLUMME: Den er fed. Men den er også helt forkert. Jaguars nye SUV F-Pace er som et jakkesæt fra Helly Hansen, plastikopbevaringsbøtter til køleskabet fra Royal Copenhagen eller fadlagret rødvin fra Carlsberg. Den er bare forkert.

Den kører sikkert fremragende, men skal en engelsk SUV ikke komme fra Range Rover eller Land Rover?

Den kører sikkert fremragende, men skal en engelsk SUV ikke komme fra Range Rover eller Land Rover?

Der er en grund til, at de tre varemærker ligesom Jaguar er stærke. De er fokuserede brands, og vi ved instinktivt, hvad de står for. F-Pace er både elegant, kraftfuld, og en af de biler, jeg glæder mig allermest til at komme bag rattet på, når den engang rammer asfalten i 2016 – fordi jeg er nysgerrig. Men helt grundlæggende mener jeg, den er forkert. Et vildskud, som burde være makuleret efter første skitse. Da Sir William Lyons i årtierne efter Anden Verdenskrig gjorde Jaguar til det varemærke, det er i dag, så gjorde han det ved at lave store, sportslige og luksuriøse sedaner med en lavtflyvende profil til den øvre middelklasse. Et grundkoncept smukt suppleret af en række fabelagtigt betagende sportsvogne som XK120 og E-Type.

Med F-Pace mudrer Jaguar deres krystalklare image. De mudrer billedet af den elegante og klassiske britiske luksusbil. SUV-konceptet er i sin grundsubstans en anelse vulgært. Det lugter lidt af pomfritter og lottomillioner. Range Rover slipper afsted med det, fordi Range Rovers brandsubstans altid har været at lave luksuriøse firehjulstrækkere.

Selv baglygterne er planket fra F-type.

Selv baglygterne er planket fra F-type.

Handelshøjskole-dimittenden ved godt, at det handler om at ramme nye kundegrupper. Men Range Rover og Jaguar er en del af samme koncern, så hvorfor ikke lade Jaguar koncentrere sig om de klassiske luksusbilskøbere og lade Range Rover samle SUV-køberne op med deres omsiggribende SUV-modelprogram? Udvander Jaguar ikke sit brand ved at lave SUVere? Og hvad bliver det næste? En minibus eller minibil? Ja, hvorfor ikke. Hvis man gerne vil bruge et stærkt varemærke til at fange nye kunder, hvor går grænsen så?

Nu skal der nok sidde en nævenyttig skrivebordsekspert (som undertegnede) derude og mumle ‘Jamen, hvad med Audi, BMW og Mercedes, de spreder sig da også over flere biltyper?’. Jo tak – og jeg er hverken imponeret eller overbevist. Som bilentusiast.
Misforstå mig ikke – bilerne er mekanisk fabelagtige. Men imagemæssigt udvander tyskernes kurs mod 50-60 individuelle modeller varemærkerne. I min bog. For var det ikke federe at eje en S-Klasse dengang Mercedesstjernen instinktivt signalerede eksklusivitet og luksus?

Jeg er stor tilhænger af subbrands. Som BMW har Mini til at tage sig af småtteriet og Rolls-Royce til at friste de ultimative luksuskøbere. Okay – BMW har også både MPVer og SUVer på modelpaletten, så de er ikke fejlfri. Men det synes jeg, Jaguar og Range Rover har været indtil nu. De har holdt sig til deres læst, og det giver dem kant og en skarp profil. Deres eksklusivitet og fokuserede image har gjort dem til entusiasternes valg. Køb en Audi, og du køber et svært definerbart tysk luksusprodukt med et højt teknologisk bundniveau. Køb en Jaguar, og du køber dig ind i hele Sir William Lyons historie og filosofi. Du køber en bil, der starter samtaler på en parkeringsplads og giver dig anerkendende blikke fra entusiaster, fordi de forstår, hvad Jaguar handler om. Kald mig bare gammeldags, men jeg foretrækker, at en Ferrari er en sportsvogn og ikke en deodorant, at Helly Hansen er et regnsæt, og at en Carlsberg er brygget på byg og ikke druer.

Hvad mener du?

One thought on “Jaguar: En SUV for meget?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s