Audis genistreger forlænger forbrændingsmotorens levetid

Volkswagen har fået mange prygl på det seneste. De fleste retfærdige. De har fusket, og det er uacceptabelt. Især i Tyskland, hvor man går op i det der med at have orden i sagerne. Men hos datterselskabet Audi har de gang i nogle spændende projekter, der er tæt på at få mig til at tilgive moderselskabets dieselfiflerier. De arbejder helhjertet og seriøst på at lave diesel, gas og benzin ud af affald og CO2. Det lyder næsten for godt til at være sandt, for lykkedes de, vil det betyde, at forbrændingsmotoren stadigvæk har fremtiden foran sig istedet for bag sig. Og alle os der ufrivilligt leverer et tandsmil, hver gang vi hører en V8-motor brøle, bliver helt varme om hjertet.

Stor, stram, alvorlig og en smule kluntet. Den nye Audi Q7 ligner en stationcar på steroider, men er alligevel mere elegant end forgængeren.

Stor, stram, alvorlig og en smule kluntet. Den nye Audi Q7 ligner en stationcar på steroider, men er alligevel mere elegant end forgængeren. Og står det til Audi, vil den kunne køre på kunstigt fremstillet benzin i fremtiden, så vi kan undgå at handle med Mellemøstens middelalderlige olie-kleptokratier…

Det begik jeg denne klumme over for et par uger siden i Berlingske. God Læselyst…

Leave it to ze germans…

KLUMME Jeg ved det godt. Overskriften klinger skingert for tiden. Men ser vi bort fra Volkswagens diesel-svipser, så vis mig et industrielt problem, som ikke har haft godt af en hjælpende tysk hånd?

Tag rumraketterne som et eksempel. Var det ikke for den nazistisk anløbne raketforsker Wernher von Braun, som amerikanerne belejligt fik ekspederet over Atlanten i efterdønningerne af Anden Verdenskrig og installeret i et raketlaboratorium, så ville amerikanerne aldrig have kunnet løbe om kap med russerne, da rumkapløbet gik amok i 1950erne. Både briterne, russerne og amerikanerne havde gennemskuet, hvordan man fik et metalrør til at flyve afsindigt hurtigt. Også længe inden de fik hjælp af tyskerne. Men at få raketten til at navigere præcist efter affyringen, krævede prøjsisk snilde og perfektion. Visse historikere har hævdet, at tyskerne faktisk tabte Anden Verdenskrig på perfektion. Trillede en kampvogn ad samlebåndet med en mislyd fra gearkassen, blev den rullet tilbage. Den slags skulle være i orden. Russerne derimod havde gennemskuet, at en kampvogn ikke overlevede meget mere end et par timer ved fronten, og så var det ikke afgørende, om der var knas med gearkassen.

Nu hvor tyskerne – og særligt den politiske elite – har lært at kanalisere deres kreative og perfektionistiske energier i en mere fredelig retning, er det netop dem, der skal redde os fra forbrændingsmotorens totale udryddelse. Alternativet elbilen fungerer som transportmiddel på samme måde som melboller fungerer som mad. De løser en basisopgave, men uden på nogen måde at begejstre. Her er Tesla delvist fritaget, da jeg erkender, at det kildrer i maven, når man rammer 100 km/t på ca. tre sekunder. Men der mangler noget. Noget helt essentielt. Der mangler lyden.

I sidste uge tilbragte jeg en dag i selskab med nogle af Audis fremmeligste ingeniører. De fortalte, hvilken retning Audi har tænkt sig at dirigere deres ‘Vorsprung durch technik’. Batterier og elmotorer er en del af løsningen på fremtidens transportudfordringer. Men ikke alene. Hybridbiler med både en el- og en forbrændingsmotor løser opgaven bedre. Men fordi al den afbrænding af olie i forbrændingsmotorerne sviner, så har tyskerne gang i en perlerække af projekter, hvor de fremstiller både benzin, gas, brint og diesel uden at bruge en dråbe råolie.

audi e-diesel

Jeg skal spare jer de tekniske detaljer. Dels fordi jeg ikke forstår de finere nuancer i de kemiske formler, og dels fordi de ikke er afgørende for min pointe. Pointen er, at Audi har gang i nogle fascinerende projekter, hvor de blandt andet indfanger CO2 fra atmosfæren, og benytter det i produktion af kunstigt fremstillede brændstoffer. På den måde kan man opnå CO2-neutral forbrænding i en forbrændingsmotor. Problemet er, at det koster mere energi at fremstille brændstoffet, end det leverer ved afbrænding. Det lyder som en dårlig forretning. Men ikke nødvendigvis. Kan vi bruge vind-, bølge-, vand- eller atomenergi til at fremstille brændstoffet, så ser energiregnestykket bedre ud. Nuvel – der vil stadig blive udledt CO2, når forbrændingsmotorerne buldrer. Men den CO2 indfanger tyskerne igen, og bruger i fremstillingen af ny brændstof.

Genialt? Det tror jeg nok. Man kan altid regne med tyske ingeniører, og de giver bilentusiaster som mig håb om mange års larmende, højoktan automobilporno fremover. Som sagt – just leave it to ze germans…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s