TEST: Citroën Berlingo

UDENFORVINDUET er testformatet, hvor du får min mening om en given bilmodel. Kort, kontant og råt for usødet. I denne uge er det Citroën Berlingo, der netop er blevet ansigtsløftet. Forfærdelig og fantastisk på een og samme tid.

Seneste ansigtsløft til moderen af alle familiecontainere har givet den nye lygter, en "fræk" LED-lysstribe og nye motorer.

Seneste ansigtsløft til moderen af alle familiecontainere har givet Berlingo nye lygter, en “fræk” LED-lysstribe og nye motorer.

Model: Citroën Berlingo

Stjerner: 2 ud af 5

Beskrivelse: Citroën er moderen af alle familiecontainere. Da den første generation landede i midten af 1990’erne, redefinerede den familiebilen. Den tog alle de funktionelle og praktiske dyder, og fodrede dem med fornuftssteroider. På tabslisten stod køredynamik og lækkert design. Berlingo var den ultimative og kompromisløse familiecontainer, hvis eneste formål var at levere så meget plads og praktisk anvendelighed, til så få penge som muligt. I 2008 kom den nuværende model. Ikke meget var ændret. Stadigvæk grim, stadigvæk håbløs i en S-kurve og stadigvæk med et rummål som en gennemsnitslig havestue. Den model er nu blevet ansigtsløftet med opgraderede motorer, let ændret lygtekosmetik og nyt infotainmentsystem.

PLUS: Plads – Da Berlingo nærmest er en varevogn med bagsæde, får du ikke mere plads til pengene, end i en Berling. Pris – Priserne starter lige under 180.000 kr. For de penge får du lige så meget plads som i en Volvo V70 eller Skoda Superb Combi. Især hvis du pakker i højden. Skydedøre – det er pissesmart med skydedøre til bagsædet. På den måde kan ungerne altid komme ud uden at leverer Bilka-buler på dørene til bilerne der holder ved siden af.

Du kan køre med høj hat, så langt er der til loftet. Der er masser af smarte rum til alt fra sutteflasker til chokoladekiks og husnøgler. Praktisk er den tæt på pletfri.

Du kan køre med høj hat, så langt er der til loftet. Der er masser af smarte rum til alt fra sutteflasker til chokoladekiks og husnøgler. Praktisk er den tæt på pletfri.

MINUS: Design – Måske du er ligeglad, men den ligner stadigvæk en basketball-støvle på hjul, og det er ALDRIG positivt ment. Støj – Motor- og vindstøj vil givetvis blive overdøvet af børnelarm fra bagsædet, men køre du en tur alene, så slår bilens varevognsanerigennem. ETG-gear – Den findes i en udgave med elektronisk kobling, der skal forvandle bilen til en bil med automatgear. Nuvel, gearet skifter automatisk, men skiftehastighederne er langsommere end en morgensløv dræbersnegl på flugt fra en kande med kogende vand. Undgå det! Køredynamik – undervognen er blød og i en hurtig undvige manøvre er den mere usikker på hjulene, end Bendter på vej hjem efter en bytur.

Jeg ville vælge: En Citroën Berlingo VTi 98 Live til 177.990 kr. Det er den billigste basisudgave i benzinudgaven. Den leverer hele paletten af plads og praktisk anvendelighed, og har jeg sagt Berlingo, har jeg alligevel sagt farvel til komfort og power. Derfor er der ingen grund til at vælge udstyrsudgaver eller større motorer. Eneste ekstraudstyr jeg ville overveje er en ekstra skydedør, så ungerne kan komme endnu hurtigere ud og ind.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s