Porsche ændrer navn og motor

HISTORISKVINGESUS: Porsche er et firma, der er kendt for at holde traditioner i hævd. Et firma der dyrker de opskrifter, der virker. Se blot på Porsche 911, der stort set ser ud, som da den blev lanceret i 1964. Okay – den vejer ikke længere kun 1.080 kg, og den er også blevet markant større, men ser vi på grundessensen, så er modellen, der er over 50 år gammel, tro mod originalen.

Der er sket meget på 50 år – og så alligevel ikke. Porsche 911 er umiskendeligt en Porsche 911.

Der er sket meget på 50 år – og så alligevel ikke. Porsche 911 er umiskendeligt en Porsche 911.

Men nu er der en mindre revolution under opsejling. For selv Porsche kan ikke agere bolværk mod downsizing-bølgen, hvor trenden er mindre motorer med turbo. Vi har netop set det på Porsche 911 modellen, og nu rammer bølgen også de små Boxster og Cayman-modeller.

Jeg døbte i løbet af 2015 Porsche Cayman som verdens bedste sportsvogn (se video her: https://kuffertogkoerehandsker.dk/2015/06/22/video-verdens-bedste-sportsvogn/), og det mener jeg stadigvæk. Derfor var det med bæven og rysten, jeg læste nyheden om Porsches planer. De vil erstatte de fuldstændigt fabelagtige sekscylindre sugemotorer, med nye firecylindrede turbomotorer.

Fire cylindre i en Porsche! “Nu stopper festen” tænkte jeg. Ikke familiebilsmotorer i verdens bedste sportsvogn! Det er ikke fordi små motorer nødvendigvis er dårlige. Men en firecylindret turbomotor er hvad vi finder i en Golf GTI. Der gør den det fremragende, men en Porsche skal være mere end anstændig. Den skal være unik. Lyden af seks boxercylindre og den lynhurtige respons fra en sugemotor, bliver uhyggelig svær at erstatte.

En Porsche Cayman bliver over 100.000 kr. billigere. HURRA - øhhhh - bortset fra, at stort set ingen længere køber en Cayman. De flexleases, og dermed er afgiften i forvejen barberet ned til et minimum.

En Porsche Cayman er selv i basisudgaven med sin 2,7 liters sugemotor i min optik verdens fedeste sportsvogn.

Men Porsche gør ikke noget uoverlagt. De tænker over tingene. Lægger en plan og marinerer den i historiske anekdoter og betegnelser, og vupti, fra bæven og rysten er jeg gået til spændt forventning.

For samtidigt med at de lancerede nyheden om de mindre motorer med turbo, har de støvet den gamle 718  betegnelse af. Det var en af de første seriøse motorsportslegender fra Zuffenhausen. Den vandt både et par Europæiske Hill Climb mesterskaber, Targa Florio og en klassesejr på Le Mans. Den blev produceret fra 1957 til 1962, og tjek billedet: Jeg er tilbøjelig til at synes, at det er en af de fedeste Porscher nogensinde!

En Porsche 718 RS61 – den ultimatative inkarnation af 718 modellen. Den er ubeskrivelig besnærende!

En Porsche 718 RS61 – den ultimatative inkarnation af 718 modellen. Den er ubeskrivelig besnærende!

Med det navn, kan det næsten ikke gå galt. Porsches plan for de mindste modeller er, at gøre dem teknisk endnu mere identiske, så motorerne nu yder det samme i henholdsvis Boxster og Cayman, og så kommer de til at hedde 718 Cayman og 718 Boxster.

Coupé-udgaven af den mindste Porsche kommer til at hedder 718 Cayman, og roadsteren 718 Boxster.

Coupé-udgaven af den mindste Porsche kommer til at hedder 718 Cayman, og roadsteren 718 Boxster.

Men tilbage til motorerne, der i virkeligheden er den største nyhed. For selvom jeg indledningsvis tænkte “Åh nej”, så tror jeg det kan blive godt. Den originale 718 havde en firecylindret 1,5 liters motor, og den lød stadigvæk fabelagtig. Nu er den raspende Porsche-lyd fra luftkølingen ikke længere en del af Porsches charmearsenal, men Porsche lydingeniører har tidligere tryllet. Så på trods af turbotæmning er jeg overbevist om, at den nok skal lyde karakterfuld og fristende. Det mest spændende bliver hvordan motoren vil tage omdrejninger, og hvor hurtig speederresponsen bliver.

718 havde en 1,5 liters 4-cylindret motor, og det gik jo meget godt med flere Europæiske Hill Climb mesterskaber på CV'et.

718 havde en 1,5 liters 4-cylindret motor, og det gik jo meget godt med flere Europæiske Hill Climb mesterskaber på CV’et.

Men Porsche har behersket turboteknikken i generationer, og hvis den nye 911 og den seneste generation 911 Turbo kan bruges som pejlemærke, er verdens bedste sportsvogn i gode hænder. Også selvom den får mindre motorer og turbo. For navnet 718 viser, at Porsche har respekt for historien. Respekt for det de har opnået. Både Boxster og Cayman er allerede spirende legender i Porsches historiske garage, og dem bliver der værnet om. Så meget skal være gået galt i Sydtyskland, hvis ikke 718-udgaverne af Porsches mindste modeller bliver endnu bedre, end dem de erstatter.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s