Alfa Romeo i 2016 – et skæbneår

FREMTID: Alfa Romeo går en potentiel ny guldalder i møde. Der er en serie nye modeller under opsejling, og moderselskabet Fiat Chrylser Automobiles (FCA) har store ambitioner på det italienske mærkes vegne. Planen er ultimativt set, at løbe om kap med de tyske prestigemærker som BMW, Mercedes og Audi. Men først kravle, så kan vi tale om at gå og måske engang i fremtiden ligefrem løbe og løbe om kap…

Kæk, charmerende og faktisk også rimeligt velkørende. MiTo har det hele, men Alfa overvejer eftersigende helt at droppe modellen.

Kæk, charmerende og faktisk også rimeligt velkørende. MiTo havde det hele, men med tiden er konkurrenter som f.eks. den nye Seat Ibiza Cupra bare bedre klædt på til at lokke køberne med mere power og udstyr til en billigere penge.

For ærligt talt, så er Alfa Romeo her i starten af 2016 i en sørgelig forfatning. Modelprogrammet består af minibilen MiTo og Golf-konkurrenten Giulietta. Begge smukke men overhaldede af den rivende udvikling, der foregår lige nu. De har en altmodisch charme – især i QV-modellerne. Men i forhold til konkurrenterne er de sejlet agterud på pris, præstationer og teknologi. Tag grafikken i displayerne som eksempel. Det ligner noget der er programmeret på en Commodore 64, mens en løsning som Audis nye virtual cockpit, synes lysår ude i fremtiden for de ellers designkompetente italienere. Vi må ikke glemme topmodellen 4C i farten. Den vanvittigt smukke lille centermotorsportsvogn, der har mere personlighed end Gianluca Giannini, men som er så kompromisløs, at den er tæt på umulig at leve med. Alfa har altså tre biler på programmet uden skyggen af volumenpotentiale.

Men Alfa Romeo er ikke ved at give op. Tværtimod er det vi ser nu en slags stilhed-før-stormen. FCA investerer for tiden et tocifret milliardbeløb i udvikling af nye modeller, og frugten af det arbejde kommer vi til at kunne høste allerede i 2016 med introduktionen af Alfa Romeo Giulia. Jeg regner med at komme bag rattet på den internationale pressepræsentation i løbet af foråret, og til sommer lander modellen hos forhandlerne. Topmodellen bliver en Quadrifoglio model med 510 HK og den skulle efter sigende sætte stort set alt i dens liga på plads på Nürburgring. Den kommer til at skulle konkurrere med BMWs 3-serie, Jaguar XE, Mercedes C-Klasse og Audi A4.

Giulia Q med 510 hk - I like

Giulia Q med 510 hk – I like

At italienerne rent faktisk mestrer kunsten at lave gode biler, har jeg aldrig været i tvivl om. Ingeniørfagligheden fejler ingenting. Men de har haft problemer på produktionskvalitet og på ledelsesniveau. Hvis de får løst de to problemer, og vi får noget kontinuitet i modelprogrammerne, så er de kommet langt.

Men Alfa Romeos helt store udfordring som jeg ser det, er i salgsleddet. Da Alfa Romeo sidst blomstrede, var det omkring årtusindskiftet med Alfa Romeo 156 som stjernen i startopstillingen. Dengang gik det an at sælge Alfa Romeo fra hjørnet af en Fiat forretning. Ligesom Audi blev solgt fra hjørnet af en Volkswagenbutik. Men der er sket meget på de seneste 10-15 år. Rigtigt meget. Bare tag til Gladsaxe og besøg Audis megabutik. Vi taler flere tusinde kvadratmeter selvhyldende mærkeunivers i glas og stål, med alt fra charmerende blondiner der tager imod i døren, til en merchandise-forretning med flere varer på hylderne end en gennemsnitslig Dagli Brugs.

Sådan starter en god dag i Italien. Med cappuccino og en klassisk Alfa. Sådan vil jeg føle, når jeg besøger fremtidens Alfa Romeo butikker!

Sådan starter en god dag i Italien. Med cappuccino og en klassisk Alfa. Sådan vil jeg føle, når jeg besøger fremtidens Alfa Romeo butikker!

Måske Alfa Romeo ikke har de økonomiske muskler til at stampe den slags bilhuse op ad jorden i første omgang. Til gengæld har de et kulturelt bagkatalog med mere charme og livsstilspotentiale, end tyskerne nogensinde kan gøre sig forhåbninger om at drømme om. Så hvis Alfa Romeo forstå at skabe nogle små intime specialforretninger med en aura af La Dolce Vita over sig, og ægte espresso og mandelkage ad libitum, så ser jeg både muligheder og potentiale. Får de tilmed leasingselskaberne med på spøgen og en prisstruktur der emmer af ambitiøs ydmyghed, så ser det endnu bedre ud. Men skal de lykkedes, så handler det altså om meget mere end produktet.

Smuk og efter sigende forbandet hurtig. Forventningerne er store og vil givetvis blive indfriet på Giulia. Spørgsmålet er, om resten af Alfa organisationen er klar til succes?

Smuk og efter sigende forbandet hurtig. Forventningerne er store og vil givetvis blive indfriet på Giulia. Spørgsmålet er, om resten af Alfa organisationen er klar til succes?

Derfor er introduktionen af Giulia så forbandet vigtig. Den skal lykkedes, og det skal resten af Alfa Romeo organisationen også. Fra kvalitet og produktion til salg og finansiering. Får de styr på det, så må de gerne komme med både en SUV og en genfødt sportscoupé i de kommende år, for så er det en solid bund at bygge videre på. 2016 bliver i sandheden et skæbneår for Alfa Romeo.

Hvad angår det nuværende modelprogram og 2016, så fortsætter MiTo uantastet af tidens tand, og Giulietta får et facelift til foråret. Alfa Romeo 4C fortsætter i rollen som primadonnaen øverst på kransekagen, og der gør den sig bedst. Uopnåelig og besværlig.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s