TEST – VW Golf er objektivt set fejlfri, men…

UDENFORVINDUET er testformatet, hvor du får min mening om en given bilmodel. Kort, kontant og råt for usødet. Her er det Volkswagen Golf, der stadigvæk efter 40 år sætter standarden i sin klasse. Både teknologisk og funktionelt.

Stjerner: 5 ud af 6

Hovedkonkurrenter: Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 308 og Audi A3

Beskrivelse: Volkswagen har produceret monsterhittet Golf siden 1974, og den nuværende model er syvende generation. Den blev introduceret i 2012 på Volkswagens banebrydende MQB-platform. Med fare for at lyde en smule teknisk, så er MQB-platformens største styrke dens fleksibilitet. Den kan inkorporere en række forskellige drivlinjer, og den kan justeres relativt simpelt både i længden og bredden. Læg dertil, at den er markant billigere at producerer end platformen fra Golf VI, og den er enhver bilproducents våde masseproduktions-drøm.

Den skærer svingene med samme kliniske præcision, som en hjertekirurg med 30 års erfaring.

Golf R med 300 HK og 4X4 er topmodellen i Golf-programmet. Den skærer svingene med samme kliniske præcision, som en hjertekirurg med 30 års erfaring.

På grund af den fleksible platform fås Golf med hele fem forskellige typer drivlinje: Benzin, diesel, ren el, hybrid og gas. Læg dertil, at MQB-platformen også er forberedt til brint, og den sætter flueben i samtlige bokse. I Danmark kan du gå lige ind i en Volkswagen forretning, og bestille de fire første drivlinjeformater. Kun el-udgaven e-Golf er jeg lidt lunken overfor, fordi der findes el-biler på markedet i samme størrelse med skarpere pris og længere rækkevidde. Benzin, diesel og hybridudgaverne er dog blandt markedets bedste.

Volkswagen e-Golf ligner en helt almindelig Golf. Det er dens styrke, men samtidigt dens svaghed. For el-biler baseret på eksisterende bildesigns, er tvunget til at indgå kompromisser rene el-biler ikke gør, og det mærkes som oftest på rækkevidden.

Volkswagen e-Golf ligner en helt almindelig Golf. Det er dens styrke, men samtidigt dens svaghed. For el-biler baseret på eksisterende bildesigns, er tvunget til at indgå kompromisser rene el-biler ikke gør, og det mærkes som oftest på rækkevidden.

Indenfor de traditionelle drivlinjer – benzin og diesel, kan kun Ford og Peugeot tilnærmelsesvis matche tyskernes motorudvalg. Fra en lille tre-cylindret 115 hk benzinmotor (mindste motor er en 1,2 benzin på 85 hk) til en 2,0 liters turbomotor på 300 hk – både hjemmeplejen og Porscheentusiasten kan få deres behov dækket i en Golf, og Golf R med de 300 hk og firehjulstræk er en af de mest effektive super-GTI’er, jeg nogensinde har prøvet. På dieselsiden er ingen af de nuværende Golf-motorer berørt af dieselgate, og her svinger kræfterne fra 90 hk til 184 hk i Golf GTD-udgaven. Bluemotionudgaven med 110 dieselhestekræfter er opgivet til 29,4 km/l, så også pendlerne er tilgodeset i Golf-modelprogrammet.

Den fortjener GT-bogstaverne den nye GTE. Jeg er begejstret.

Den fortjener GT-bogstaverne Golf GTE. Jeg er begejstret.

Hybridudgaven Volkswagen Golf GTD er med sine 204 hk fra en turbobenzinmotor og en el-motor en virkelig spændende størrelse, der præsterer næsten som en GTI, men med et forbrug så lavt som den 85 hk Golf. Er man fristet det mindste, er den en prøvetur værd. Den er samtidigt en opladningshybrid, og kan køre +30 km på ren el.

Golfs eneste svaghed er samtidigt dens styrke. Designet er nemlig en anelse kedeligt. En anelse kønsløst. Den fremstår, som om at den har mere travl med at please end med at begejstre. Men det betyder samtidigt, at det er de færreste der vil føle sig frastødt af en Golf, og det er givetvis forklaringen på, at den år efter år er Europas mest solgte bil.

PLUS:

Udvalg – der findes ikke nogen bilkøber, der ikke kan finde en Golf til netop sine behov.

Teknologi – fra motorteknologi til infortainment, findes finessen i Golf-klassen, så findes den også i Golf. Kun Opel Astras massage i bagsæderne, kan den ikke matche…

MINUS:

Design – Helt personligt mener jeg, at Golf simpelthen er for kedelig og uambitiøs visuelt. Men hvad vil man helst? Tækkes kræsne motorskribenter, eller bevare pladsen som markedets mest populære model. Jeg forstår kort sagt Volkswagens bevægegrunde, men derfor ville jeg stadigvæk heller se tapetklistre blive mikset end at have en plakat af en ny Golf på mit arbejdsværelse.

Pris – tyskerne vil sige, at kvalitet koster. Sammenligner du en mellemudstyret Golf med en Astra eller Focus med samme power og udstyrsniveau, er Golf’en stadigvæk dyrere. Efter dieselgate skandalen er spørgsmålet, om man får den ekstra brand-value og højere gensalgsværdi for pengene, som historisk har retfærdiggjort merprisen.

Jeg ville vælge: 

En 1,0 TSI Bluemotion Style med fem døre og manuel gearkasse til 260.000 kr. Den lille turbobenzinmotor er fremragende og al rigelig, og med en DK-pakke oveni handlen, så er udstyrsniveauet passende for klassen. Er du pendler skal du vælge diesel, men jeg tror mere på benzinudgavernes gensalgsværdi de kommende år.

One thought on “TEST – VW Golf er objektivt set fejlfri, men…

  1. Fin beskrivelse af det kære golffænomen, men få dog en eller anden til at læse korrektur – stavegeden er da stukket af!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s