TEST: Top Gears brugte Ford Mustang

CALIFORNIEN. Bilen er den første Ford Mustang, der løb af samlebåndet sidste år. Det er bilen som det engelske bilmagasin Top Gear kørte igennem samtlige af USAs stater på et par uger sidste forår. De kørte små 12.000 miles i bilen, og den har kun kørt 1.000 miles siden. Nu er den min i et par timer. 

Får nøglerne i Monterey syd fro San Fransisco og sætter kursen sydpå. Bilen er en Mustang 5,0 GT med GT performance package og sportssæder. Den minder derfor meget om den europæiske Mustang, der er sat strammere op end den almindelige amerikanske udgave.

Med alle statsflagene på siden fra de stater Top Gear var igennem. Små 12.000 miles på et par uger.

Med alle statsflagene på siden fra de stater Top Gear var igennem. Små 12.000 miles på et par uger.

Solen er netop brudt igennem skyerne. Bølgerne fra Stillehavet banker løs på klipperne nedenfor vejen. Holder på gruset langs den legendariske Highway 1 mellem San Fransisco og Los Angeles. Udsigten er fabelagtig. Men den kommer i anden række. Et hurtigt speederryk sender omdrejningstælleren mod det røde felt. Sliper koblingen og lader Mustangen tegne to lange streger i gruset, før jeg drejer ud på asfalten og kører videre mod Big Sur. Klassisk amerikansk roadtrip start på et stykke klassisk amerikansk roadtrip asfalt. En kliche? Måske. Men det føles pissefedt.

Kan ikke lade være. To minutter efter billedet er taget får vognen en spand havre og tegner to laaaaange streger i gruset.

Kan ikke lade være. To minutter efter billedet er taget får vognen en spand havre og tegner to laaaaange streger i gruset.

Med kliche-genopførelsen ude af systemet, kan det handle om bilen. Det der gør bilen interessant er ikke så meget det faktum, at Top Gear har kørt i den. Det er mere det faktum, at det her er den allerførste bil, der trillede af samlebåndet. Læg dertil at den har levet et liv, hvor den udelukkende har fået tæv af journalister. Den er altså det tætteste vi kommer på at opleve en Mustang, der er kørt ordentligt til.

Highway 1 er legendarisk. Den krammer sig ind til kysten hele vejen langs Stillehavet og byder på lige dele fabelagtig udsigt og fede sving.

Highway 1 er legendarisk. Den krammer sig ind til kysten hele vejen langs Stillehavet og byder på lige dele fabelagtig udsigt og fede sving.

Den kan ikke løbe fra sit hårde liv. Bilen har den fuldstændigt fantastiske 6-trins manuelle gearkasse. Den er stadigvæk stram, men har lidt bøvl med andetgearet. Jeg er givetvis ikke den første, der har følt behov for at starte med sprøjtende hjulspin, for derefter at kaste bilen brutalt i andet gear og lade den lange næse søge mod horisonten så hurtigt som muligt.

Den føles akkurat lige så rå og utilpasset som i Europa. Mustang er en gadedreng. Den elsker hjulspin og ballade. Den er antitesen til den soignerede og velopdragne tyske coupé. Biler som Audi A5, BMW 4-serie og Mercedes C-Klasse coupé. Biler der lammetæver Mustang på interiørkvalitet og luksusfornemmelser, men som koster det dobbelte, hvis du skal have en version, der bringer et smil tilnærmelses så bredt på dine læber, som det du får bag rattet på en Mustang V8 GT.

Et flag per stat. Den her bil har set alt det USA har at byde på - fra ørkener til sne i Alaska.

Et flag per stat. Den her bil har set alt det USA har at byde på – fra ørkener til sne i Alaska.

Et lille klistremærke på højre bagrude afslører, at bilen har været i hænderne på et par gale briter. Der står “Keep calm and SPEED on” – en omskrivning af det klassiske “Keep calm and carry on”, som englænderne prædikede under de tyske bombardementer af London under Anden Verdenskrig.

Selvom bilen har fået tæsk, fremstår den stadigvæk frisk. Den er en fornøjelse at kaste ud og ind af svingene. Efter at have passeret Big Sur vender jeg snuden tilbage mod Monterey. Holder ind på en tank for at skyde et billede mere. Der holder en Chevrolet Camaro og tanker. Det er Camaro og Dodges Challenger, der er muskelbilskonkurrenter i USA. I Europa har Mustang ikke nogen naturlig konkurrent. Der findes ikke +400 muskelbiler med baghjulstræk til under 1. mio. kr., der kan kaldes en konkurrent til Ford Mustang GT.

I selskab med en af bilens rigtige konkurrenter. Chevrolets muskelbil Camaro.

I selskab med en af bilens rigtige konkurrenter. Chevrolets muskelbil Camaro.

Må finde lejlighed til at prøve det to andre på et tidspunkt. Men det bliver ikke på denne USA tur. Har en date med et SAS-fly til København fra San Fransisco i morgen. Men selvom jeg kun når et par timer i bilen, er det rigeligt til at drømme sig en til en roadtrip som den Top Gear tog på sidste år i Mustangen. Hvis du har lyst, kan du læse hele Top Gear historien her: http://www.topgear.com/car-news/usa/road-trip-new-ford-mustang-vs-states-first-leg

Mustang er en simpel bil. Og dens simplicitet charmerer. Den er et stykke værktøj, der er skræddersyet til den amerikanske drøm om frihed og den uendelige roadtrip. Okay – gearkassen er presset efter den britiske serievoldtægt, og koblingen kunne også godt bruge en overhaling. Men skal vi gætte på, at det er markant billigere, end hvis en syv-trins dobbeltkobling begynder at drille? Den er relativt simpelt bygget, og derfor billig at købe og billig at reparere. Prisen i USA er på 44.000 dollars for testbilen. Det er lige under 300.000 kr. – afhængigt af dollarkursen.

Kører igennem byen Carmel inden jeg når Monterey igen. Det var i Carmel Clint Eastwood engang var borgmester. På mange måder minder Mustang om den ordknappe skuespiller og instruktør. Rå, kantet og uden så meget pis.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s