BMW i 2016 – måske en ny 5’er?

BMW FREMTID: Så er jeg nået til BMW i min årsgenemgang for 2016, og her har vi en del spændende sager i vente, i året hvor den sydtyske bilproducent fylder 100 år. Overordnet set går det fremragende for BMW. Som Audi sætter de nye salgs- og omsætningsrekorder, så det er en virksomhed med selvtilliden i orden, der rammer 2016.

BMW's nye junior M-model får 360 hk. Ja tak!

BMW’s nye junior M-model får 360 hk. Den kommer til at hedde M2 og bliver årets første store nyhed fra BMW.

Det største og vigtigste spørgsmålstegn i 2016 handler om den ny 5-serie. Mercedes har lige lanceret deres nye E-Klasse i Detroit, Volvo lancerer deres nye S90 og den nuværende 5-serie er ingen vårhare længere. Den skriger på noget af den teknologi, vi netop har set i den nye 7-serie. Så jeg gætter på en helt ny BMW 5-serie sidst på året. Om BMW når det i 2016 er uvidst, men jeg håber og tror det. Og det ville pynte at fabrikkens topsællert bliver lanceret i forbindelse med 100 års festivitasen.

Jeg gætter også på en helt ny BMW X2 – en Coupé-udgave af X1, men den er også ubekræftet.

Den ser godt ud på en vestjydsk strand. Men BMW X4 giver fundamentalt set ingen mening, hvis du spørger mig... Ikke desto mindre er der en X2 på vej, og den er god nok.

Den ser godt ud på en vestjysk strand. Men BMW X4 giver fundamentalt set ingen mening, hvis du spørger mig… Ikke desto skulle der være en mindre X2 på vej.

Helt sikkert er det dog, at vi får en BMW M2 Coupé med 360 HK til april. Den får en rækkesekser med dobbeltturbo. Kombineret med BMWs klassiske baghjulstræk, skulle der være garanti for kilometervis af køreglæde. BMW lancerer også X4 i en M-performanceudgave med samme motor som M2 omend den i den højbende SUV-Coupé yder fem hk mindre. Den kommer til Danmark,  er først og fremmest tænkt til det amerikanske marked. De er nemlig helt tossede med SUV-coupeer derovre – forstå det, hvem der kan.

Derudover kommer hybridudgaver af både 2-serien og 3-serien i handlen til foråret. Begge med el-motoren integreret i den traditionelle drivlinje – men 2-serien med forhjulstræk og 3-serien med baghjulstræk. De hedder iøvrigt eDrive til efternavn, og er begge opladningshybrider. Altså plug-in-hybrids, der kan lades fra en stikkontakt, og har en rækkevidde på +30 km på ren el-drift.

I8 er min drømmebil nr. 1 lige nu. Ved det godt, det er en fesen plug-in hybrid. Men seriøst, hvis det her er fremtiden, så er jeg måske også motorjournalist efter aflivningen af V12'eren, V8'eren og selv BMWs rækkesekser...

I8 er min drømmebil nr. 1 lige nu. Ved det godt, det er en fesen plug-in hybrid. Men seriøst, hvis det her er fremtiden, så er jeg måske også motorjournalist efter aflivningen af V12’eren, V8’eren og selv BMWs rækkesekser… Måske vi får flere af disse hybrid- eller el-bils-bæster fra BMW i år? 

Sidst men ikke mindst er der el-bilerne og hybriderne i i-serien. Vi har fået både i3 og i8, men BMW har taget patent på en hel serie af i-betegnelser. Mit bud er, at vi snart ser en Tesla Model S konkurrent – givetvis af 5-serie dimensioner. Den kunne meget vel komme til at hedde i5, men vi ser den nok kun som koncept i 2017.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s