Citroën i 2016 – Originaliteten og vanviddet er vendt hjem

CITROËNs FREMTID: Det franske mærke endte som Danmark syvende mest solgte i året der gik, og med en helt ny C3 på hylderne i løbet af 2016, ser året ikke tosset ud for Citroën. Men det er den genfødte Mehari, der trækker den største dosis forventningens glæde til bilåret 2016 hos de affektionerede Citroën-entusiaster. Det er den der viser, at Citroën stadig er rejsende i lige dele vanvid og originalitet.

e-Meheri er en spøjs lille el-bil, med +100 km rækkevidde og lav pris. Den lanceres i Frankrig medio 2016.

e-Meheri er en spøjs lille el-bil, med +150 km rækkevidde og lav pris. Den lanceres i Frankrig medio 2016.

Den hedder e-Meheri, og er en lille el-bil. Men den er samtidig en skæv størrelse – med både cabrioletambitioner og offroad-DNA fra den oprindelige Meheri. Til at begynde med lanceres den kun i Frankrig. Men den kunne pynte i Danmark, som en el-bil der ikke forsøgte at ligne noget foldet i vegansk tofu. Den har karakter og charme, og det elsker jeg.

Til efteråret har Citroën bekræftet, at de lancerer en ny C3. Mit bud er, at den præsenteres på Paris Motor Show i september, og rammer forhandler i november. For sent til rigtigt at kunne påvirke salget, men med brandudsalgspriser på den nuværende C3, skal Citroën nok holde trafik i udstillingslokalerne frem til da. Det mest spændende ved C3 bliver designet. Kan Citroën holder modet oppe og fortsætte den kække stil fra C4 Cactus og e-Meheri, eller springer de i målet og bliver forsigtige? Jeg tror og håber det første – læs hvorfor længere nede.

På resten af modelpaletten fortsætter C4 Cactus uantastet, og der er heller intet nyt om en ny C5. Midt på året lanceres en minibus med navnet Spacetourer, der deler platform med varevognen Jumpy der også lanceres i en ny version. Men det er hvad vi ved og forventer. Citroën C1 skal nok også fortsætte med at sælge på en cocktail af lav pris og højt udstyrsniveau. Bilen er så langt fra imponerende, men den holder fast i en sikker plads i top 20 over landets mest solgte biler måned efter måned, og det vil den givetvis blive ved med.

 

Den gamle 2CV var anderledes og flippet. Men den var også simpel, billig og intuitiv. De værdier deler den nye C4 Cactus med 2CV, den er simpel, intuitiv og fås fra under 170.000 kr. (Billedet er ikke i korrekt skala - 4C Cactus er markant større)

Den gamle 2CV var anderledes og flippet. Men den var også simpel, billig og intuitiv. De værdier deler den nye C4 Cactus med 2CV. Den er simpel, intuitiv og billig. Kvaliteter som Citroën vil og skal dyrke de kommende år. (Billedet er ikke i korrekt skala – C4 Cactus er markant større)

 

Det kunne få nogle til at blive bekymret på franskmændenes vegne. Hvor er alle crossovermodellerne, eller en ny C4, der for alvor kan vise Golf, hvor skabet skal stå?

Men jeg er ikke bekymret. For jeg fornemmer, at Citroën er ved at finde hjem. Ved at finde tilbage til de kunder, der elsker innovation og anderledes løsninger. Folk der lever med en lille fejlbarlighed, hvis bare resten af produktet begejstrer. Den træge Citroën C5 er det bedste eksempel på hvad der sker, når en bilproducent glemmer sine rødder og forsøger at lege tysk bilproducent. Den er et studie i alibi-bils-design, hvor det vigtigste øjensynligt har været, at skræmme så få væk, som overhovedet muligt. Men det er automobilt leverpostej. Det er ligegyldigt. Med mindre man vitterligt og uden sammenligning laver markedet bedste og mest fejlfri produkt. Så skal man nok sælge biler. Men ejerne vil ikke elske bilen for dens sjæl, og sjæl er hvad Citroën traditionelt har excelleret i.

Sådan ser en bil ud, hvis designerne får nok med rødvin og frie tøjler til at lade konventioner være konventioner. Et 80'er ikon med klassikerpotentiale.

Sådan ser en bil ud, hvis designerne får nok med rødvin og frie tøjler til at lade konventioner være konventioner. Et 80’er ikon med klassikerpotentiale, og en bil med mere sjæl end nutidens soul-artister.

Ser vi historisk på det, så har Citroën blomstret og vokset mest i de perioder, hvor de havde selvtilliden og modet til at være anderledes og innovative. Modet til at være franske. Det gælder lige fra 2CV og DS-modellerne til firsernes kantede BX’ere. Med udskilningen af DS-mærket og lanceringen af C4 Cactus, lader Citroën til at kunne være på vej ind i en ny guldalder. Ind i en fase, hvor de igen har modet. Om de tør tage skridtet fuldt ud, med en outreret C3, bliver derfor sindsygt spændende. Som passioneret bilmand med blik for de skæve eksistenser, gør det Citroën til et af de mærker, jeg finder allermest fascinerende lige nu på den globale bilscene.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s