Honda i 2016 – Supersportsvognen lander

FREMTID: Honda har haft et travlt år med lancering af både HR-V og en ny Jazz, derfor ser 2016 markant mere stille ud. Og så alligevel ikke. Honda er et af de mærker, der ikke har de voldsomme nyheder på programmet i 2016. Men de har dog een enkel, som trumfer det meste af, hvad konkurrenterne kan diske op med.

Den originale Honda NSX er en legende. Find en i god stand, og du er sikret en habil pensionsopsparing på den lange bane, for den bliver kun mere værd...

Den originale Honda NSX er en legende. Find en i god stand, og du er sikret en habil pensionsopsparing på den lange bane, for den bliver kun mere værd…

Den hedder NSX, og er den længe ventede arvetager til den oprindelige Honda NSX, der i 1990’erne lærte italienerne et par ny tricks til hvordan en superbil skulle skrues sammen så den: 1. havde suveræne køreegenskaber og 2. kunne holde til at blive brugt i et opfang, så selv en Porsche 911 virkede en smule primadonna-agtig.

Den nye NSX lander i slutningen af 2016.

Den nye NSX lander i slutningen af 2016.

Den nye NSX har en 3,5 liters V6 motor med turbo, der yder 500 hk. Derudover har den to individuelle el-motorer ved forhjulene, så den totale systemydelse nærmer sig de 600 hk. Det er lige under Ferrari 488 og Lamborghini Huracan. Men japanerne mener, at de med deres hybridsystem kan leverer kræfter mere optimalt end italienerne, til de hjul der har brug for dem, og det skulle give køreegenskaber lige så skelsættende, som da den første NSX landede.

Vi kender ikke præstationerne endnu, men med en kampvægt på +1.700 kg, er det på måden den leverer kræfterne på – mere end det er mængden, at den skal imponerer. Men japanerne har nu rodet med den siden vi så det første koncept i 2012, så skal vi gætte på, at de er ved at have styr på det? (Og ikke et ord om Formel 1 og hybridteknik fra Hondas hånd…)

Den ser rå ud den nye Honda NSX.

Den ser rå ud den nye Honda NSX.

Prisen kender vi ikke endnu, men forvent en pris på danske plader på +4 mio. kr., når den lander sidst på året – i det omfang den danske importør overhovedet får fingre i et par biler fra produktionsstart.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s