Ford i 2016 – Firehjulstræk og supersportsvogn

FREMTID: 2016 står i stylternes tegn hos Ford. De introducerer i løbet af foråret den lille SUV Ecosport og den fuldfede BMW X5 konkurrent Ford Edge. Den første er netop blevet faceliftet, men jeg testede den i 2014 og var ikke begejstret, og tvivler ærligt talt på, at den er blevet meget bedre. Edge ser derimod lovende ud, og vil ligesom Ford Mustang leverer en vare, som der ikke er mange konkurrenter til Europa, da hverken Opel eller de franske familiebilsproducenter har en stor SUV. Nærmeste konkurrent er vel Volkswgen Touareg, men Ford Edge bliver formodentlig billigere.

Derudover kommer pick-uppen Ranger også i en ansigtsløftet udgave, som jeg har testet i Sydafrika, og er over middel begejstret for. I får hele historien en af de nærmeste dage her på bloggen.

Den nye Ford Ranger efter turen over Sydafrikas vildeste offroadpas: Sani Pass mellem Sydafrika og Leshoto.

Den nye Ford Ranger efter turen over Sydafrikas vildeste offroadpas: Sani Pass mellem Sydafrika og Leshoto.

Udover de regulære firehjulstrækkere vil Ford også diske op med lidt luksuslækkerier. Ford har i årevis tabt de velbjergede Mondeo-kunder til tyske prestigebilsmærker. For har man haft tre Ford Mondeo Titanium i streg, så kan man ikke kravle højere op i luksustræet hos Ford, og det tvinger kunderne over til Audi, BMW eller Mercedes. Men med introduktionen af Vignale-navnet sidste år har Ford tilføjet et hidtil uset luksusniveau for biler med Ford-logo i kølergrillen. Indtil nu er det kun Mondeo, der kan fås i Vignale-udgaver. Men både S-Max og formodentligt også Edge introduceres til efteråret i luksusudgaver under Vignale-navnet, der borger for ekstra tykt læder og udstyrsdetaljer.

Luksus-Mondeo parkeret foran Ytas Saltsjöbad. Lækkert+lækkert=luksus.

Luksus-Mondeo parkeret foran Ytas Saltsjöbad. Lækkert+lækkert=luksus.

I det sportslige hjørne kommer Focus RS inden påske og Ford GT til efteråret. Den første har også firehjulstræk. Men hvor det hos SUV’erne handler om fremkommelighed, handler det i tilfældet RS om vejgreb. Jeg har ikke selv prøvet bilen endnu, men de af mine kollegaer, der har været bag rattet i RS, giver udtryk for at den både er hurtig, sjov og leverer oceaner af vejgreb. Det første og det sidste har hurtige firehjulstrukne super-GTIer som Mercedes AMG A45 og Golf R leveret i årevis, men autentisk og uspoleret underholdning har det knebet med. Det skulle RS kunne.

Fors nye supersportsvogn, der skal dyste på Le Mans til sommer.

Fors nye supersportsvogn, der skal dyste på Le Mans til sommer.

Ford GT er Fords genkomst i superbilsklassen. Den har en 3,5 liters V6 turbomotor på +600 hk. Den er udviklet til at konkurrere på Le Mans, og Ford stiller op med fire biler til det legendariske 24 timers løb til juni. Målet er at vinde GT-klassen og gentage sejrstriumfen fra 1966, hvor Ford vippede Ferrari af Le Mans tronen med Ford GT 40. Den nye Ford GT lander i en gadeversion sidst på året, men kun i et begrænset antal solgt til udvalgte kunder. Hvis der er én bil jeg godt gad at teste i 2016 er det den. Men den bliver stort set umulig at komme i nærheden af for en dansk motorskribent, men jeg har i den grad tænkt mig at gøre forsøget…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s