Jaguar i 2016 – På Porsche-jagt…

FREMTID: Jaguar er midt i en historisk modeloffensiv, og det næste mål er det lukrative SUV-marked. Man kan med god ret spørge, hvorfor det britiske adelsmærke med den stolte tradition for hurtige sedaner og forførende sportsvogne pludseligt skal lave højbenede SUVer?

Den kører sikkert fremragende, men skal en engelsk SUV ikke komme fra Range Rover eller Land Rover?

Den kører sikkert fremragende, men skal en engelsk SUV ikke komme fra Range Rover eller Land Rover? Måske – men Jaguar har analyseret markedet, og resultatet er i deres optik, at der er plads til en SUV med et jaguar-logo på snuden.

Englænderne har analyseret markedet og fundet ud af, at det køberne i virkeligheden vil have, er en SUV. Måske ikke i Danmark. Eller i England for den sags skyld. Men i den virkelige verden er det ikke markeder, der kan prale af markedsstigninger på tusindvis af enheder. Væksten på verdensmarkedet skal findes udenfor gamle Europa, og både kineserne og amerikanerne skriger på SUVer. Så kan Jaguars historie have nok så mange fine anekdoter fra Le Mans eller Mille Miglia, men hvis kunderne ikke køber lavtflyvende sportsedaner i et omfang, der tilfredsstiller Jaguars ambitiøse vækstplaner, så er der ingen vej uden om en SUV.

Selv baglygterne er planket fra F-type.

Selv baglygterne er planket fra F-type, og tro det eller lad være – men den ser i min optik besnærende ud.

Så til sommer lancerer de SUVen F-Pace, der skal konkurrere mod Audi Q5 og måske især Porsche Macan. Designet er kraftig inspireret af Jaguar F-Type, og det lyder måske tvungent at presse en SUV ned i et sportsvognsdesign (Porsche Cayenne er eksemplet på, at den øvelse bør foretages varsomt), men Jaguar er sluppet forbløffende heldigt fra øvelsen.

Jeg har både set den og siddet i den, og der levede den op til forventningerne. Til april har jeg fornøjelsen af at skulle testkøre den i Montenegro, og så vender jeg tilbage med en endelig dom over vognen. Teoretisk set, er jeg stadigvæk forbeholden overfor konceptet (Læs min tidligere klumme her: https://kuffertogkoerehandsker.dk/2015/10/15/jaguar-en-suv-for-meget/), men den endelige dom må vente til efter testkørslen.

Jaguar i Danmark har høje forventninger til modellen. Især da de endelige priser blev præsenteret. FPACE starter fra kr. 645.900 kr. og som firmabil fra kr. 474.649 kr. ved erhvervsbeskatning. Det betyder, at Jaguar forventer et salg i samme størrelsesorden som Jaguar XE og Jaguar XF. Med F-Pace på programmet får Jaguar sin femte modellinje i programmet, og selvom model-porteføljen stadigvæk er markant mindre end BMW og Mercedes, så bringer det dem et skridt nærmere en rolle som førsteudfordre til tyskerne. En rolle som briterne fremover må formodes at skulle slås med Volvo og Alfa Romeo om. Men spændende bliver det, og lægger man ørene helt tæt til vandrørerne, er F-Pace ikke den sidste SUV-model fra Jaguar. Men indtil rygterne om en mindre SUV bliver bekræftet, må vi nøjes med at glæde os til F-Pace.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s