Sådan ekspederes Afrikas 4X4-udgave af Nürburgring

OFFROAD: Foran hæver vejen sig 1.332 højdemeter. På toppen ligger grænseposten til Leshoto. Mellem den høj-orange Ford Ranger 3,2 Wildtrack og det lille isolerede bjergland strækker Sani Pass sig. En serie hardcore hårnålesving, der som en smidig slange kravler op igennem Drakensbjergene. Det her bjergpas er en legende. Det er for offroadfans i det sydlige Afrika, hvad Nürburgring er for europæiske fartfanatikere. Den ultimative udfordring.

Den 3,2 liters fem-cylindrede dieselmaskine i Ford Ranger er perfekt afstemt til opgaven som bjergbestiger...

Den 3,2 liters fem-cylindrede dieselmaskine i Ford Ranger er perfekt afstemt til opgaven som bjergbestiger…

Det er halvanden døgn siden jeg hentede bilen i lufthavnen. Som da jeg testede Fords amerikanske F-150 pick-up truck i de amerikanske sydstater sidste år (Se min web-tv test af F-150 her: http://www.b.dk/livsstil/test-amerikanernes-favorit), starter bilen med at være en smule skuffende. Den 3,2 liters dieselmaskine har punch, men ikke så meget punch, og køredynamisk er den ingen oplevelse. Styretøjet føles indirekte og bagenden sejler ved hastigheder på over 120 km/t.

Grusvej så lange øjet rækker. Velkommen til Kwa-Zulu Natals udfordrende b-veje.

Grusvej så lange øjet rækker. Velkommen til Kwa-Zulu Natals udfordrende b-veje.

Men det var på Sydafrikas fremragende motorveje. Det her er ude, hvor selv kragerne har madpakke og reservedæk med. Den sidste bebyggelse ligger små 10 km bagude, og udover et par velnærede vandrere af typen, der som os ikke mener, at naturen opleves bedst bag rattet på en 4X4, så er det småt med liv og civilisation på disse kanter. Det er i det her miljø, at Ford Ranger lever. Det er her, den viser sit sande væsen.

Den første del af passet stiger kun langsomt. Men efter den Sydafrikanske grænsepost bliver det alvor. Vi stempler ud af Sydafrika og bevæger os ind i den del af passet, hvor man kun må køre i biler med firehjulstræk. Den første kilometer er ikke voldsomt stejl. Men vejen er smal, og der er en række vandløb det skal krydses. De er ikke mere end 20-30 cm dybe, men der er en relativ stærk strøm.

Tommelfingerreglen er, at opadgående trafik holder tilbage fra nedadgående. Der er vigepladser med jævne mellemrum, men har ikke voldsomt lyst til at bakke på bjerget. Faldet er flere steder på over 30 meter, og en rulletur i en Ranger står ikke på ønskelisten – heller ikke selvom den har en 5-stjernet Euro-NCAP sikkerhedskarakter.

En lille klat med velafrettet grusunderlag ved den Sydafrikanske grænsepost. Herfra er det Det Vilde Vesten...

En lille klat med velafrettet grusunderlag ved den Sydafrikanske grænsepost. Herfra er det Det Vilde Vesten rent terrænmæssigt…

Det er det sidste stykke mod toppen, som på papiret er den største udfordring. Stigningsgraden er visse steder 1:3. Det betyder, at vejen stiger med 10 meter, når du kører 30 meter. Til vores held har vejret her til morgen artet sig. Så underlaget er tørt og relativt forudsigeligt. Et par steder arbejder firehjulstrækket med at fordele kræfterne mellem hjulene for at få fat i underlaget igen. Men bilen klarer det. Motorens 470 Nm giver bilen tilstrækkeligt med bundtræk til, at jeg ikke behøver sætte den i 4L. Den klare hele passet i 4H – altså med firehjulstræk i højgear.

Efter 40 minutter parkerer jeg ved grænseposten i Leshoto. Får både ind- og ud-rejse stempel i samme hug, da jeg siger til betjenten, at vi bare skal op og have en kop kaffe på pubben, der ligger på toppen. Fint siger han, så behøver I ikke komme ind og få udrejsestemplet. Det får I med det samme, og kan bare køre når det passer jer. Sådan. Velkommen til Afrika.

Min rejsemakker Thomas Wulff på toppen af Sani Pass.

Min rejsemakker Thomas Wulff på toppen af Sani Pass.

Efter en kop kaffe og en sandwich, går turen ned igen. Skal jeg være helt ærlig, var udfordringen mindre end forventet. Det kan jeg til dels takke bilen for. Ford Ranger er som skabt til udfordringer som Sani Pass. Stærk, fint med frihøjde og et raffineret firehjulstræk. Men vejen herop er blevet forbedret så meget over de seneste år, at passet ikke længere udgør den udfordring, det gjorde før i tiden. I hvert fald ikke på en sydafrikansk sensommerdag med godt vejr. Næste gang jeg udfordrer Sani Pass skal det være om vinteren. For der kan falde sne på toppen, og så vil enhver 4X4 være seriøst udfordret.

Med den rette tålmodighed og det rigtige vjer, kan også biler uden 4X4 klare Sani Pass. Et faktum dette billede på pubben på toppen vidner om. Efterlader lidt en følelse af at have gennemført en marathon og så få at vide, at Amin Jensen klarede det fjorten dage før på samme tid...

Med den rette tålmodighed og det rigtige vjer, kan også biler uden 4X4 klare Sani Pass. Et faktum dette billede på pubben på toppen vidner om. Efterlader lidt en følelse af at have gennemført en marathon og så få at vide, at Amin Jensen klarede det fjorten dage før på samme tid…

På vej tilbage mod civilisationen er der tid til at tænke lidt mere over Fords faceliftede Ranger. Udfordringen på passet var ikke hvad jeg havde frygtet. Så bilen kom ikke ud på grænsen. Men Ford Ranger er Europas mest solgte pick-up, og i Sydafrika blev den kun slået på marginalerne i kampen om at blive landets mest solgte bil. Af Toyota Hi-Lux naturligvis. Og det giver bedre og bedre mening, som de sidste 120 kilometer letsindigt vedligeholdt sydafrikansk grusvej ekspederes. For nej – Ford Ranger er ikke en drøm på en nyasfalteret asfaltvej. Men det karaktertræk deler den med hele feltet af pick-ups. Den er bygget til et hård liv på løst underlag. Det er her den lever. I Sydafrika er kravene til en bil markant anderledes end i Danmark. Derfor giver den fremragende mening hernede. I den testede dobbetcab-version har den plads til fem voksne i kabinen, og et læs grus på ladet. Den kan tackle de fleste udfordringer, og her smelter dens succes faktisk sammen med USAs mest solgte bil gennem 34 år – Fords F-150 pickup. I lande som både Sydafrika og USA, der er nybygger-nationer, hvor de nuværende indbyggeres bedsteforældre sloges med vilde dyr og uoverkommeligt terræn, der er valget af en pick-up truck helt oplagt. Det er bilen, der kan alt. Okay – den er ikke 100-meter-mester på asfalt, men den kan slæbe alt fra campinggrej til geder, og gøre det på veje, der ligger langt fra den relativt glatte europæiske babynumse-standard vi har.

Boede jeg i Sydafrika til dagligt, er jeg ikke i tvivl. Ford Ranger ville være mit valg, som bilen der klarer alt. Fra familie til mountainbikes, surfgrej og brædder til den nye terrasse…

 

FAKTABOKS:

Modelnavn: Ford Ranger 3,2 TDCi Dobbelt Cab Wildtrack
Pris: 378.809 kr. inkl moms
Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2012)
Mål (L/B/H): 536/186/185 cm
Køreklarvægt: 2.230 kg
Anhænger u/m bremser: 750/3.500 kg.
Motor: R5, turbodiesel på 3.198 cm3
Effekt: 200 hk v. 3.000 o/min
Moment: 470 Nm v. 1.750 o/min
Transmission: 6-trins aut., firehjulstræk
0-100 km/t: 10,6 sekunder
Topfart: 175 km/t
Forbrug: 11,5 km/l
CO2-udledning: 229 g/km

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s