BILTEST: Toyota Avensis med Audi-dyder

UDENFORVINDUET er testformatet, hvor du får min mening om en given bilmodel. Kort, kontant og råt for usødet. Her er det Toyota Avensis, der stadigvæk har et forbløffende godt greb i kunderne. Forklaringen er: Ingen overraskelser, ingen store armbevægelser og et højt bundniveau. Altså lidt som en Audi men med rodet design og markant lavere pris.

Stjerner: 3 ud af 6

Hovedkonkurrenter: VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia

Beskrivelse: Lige siden Toyota Avensis afløste Toyota Carina E tilbage i 2001, har den formået at holde fanen højt i det meget konkurrenceprægede firmabilssegment. Siden dengang har både Nissan og Honda kastet håndklædet i segmentet, og helt droppet de store klassiske firmabiler i D-segmenter. Sidste år blev Avensis faceliftet, men selvom den blev modelopdateret halvvejs i året (hvilket normalt betyder et salgs-slip), så blev den med 1.784 solgte modeller årets 37. mest solgte bil. Det lyder måske ikke af meget. Men det var mere end både Ford Mondeo og Opel Insignia. Kun Volkswagen Passat formåede at slå Avensis i feltet af D-segment biler til menigmand på salgslisterne i 2015. Det gør Avensis til et interessant studieobjekt for en bilnørd.

Avensis er definitionen på gedigent håndværk uden kant. Den fungerer fremragende men vækker ikke et gram af automobilspassion.

Avensis er definitionen på gedigent håndværk uden kant. Den fungerer fremragende men vækker ikke et gram af automobilspassion.

Toyota Avensis kernedyd er dens evne til at levere akkurat den pakke, som dens fans efterspørger. Den er hverken prætentiøs eller firstmover, men leverer efter en gennemtestet Toyota-formel af høj kvalitetsfornemmelse og genkendelighed. Hvis du vil blæses bagover af gadgets eller vovede former, så henvender du dig hos Volkswagen eller Citroën. Hos Toyota er det kerneproduktet der er i centrum – nemlig bilen.

Flippede mere end formfuldendte. Avensis er ikke en stilistisk åbenbaring. Men det er crocks heller ikke, og plastiksutterne sælger stadigvæk som varmt brød.

Flippede mere end formfuldendte. Avensis er ikke en stilistisk åbenbaring. Men det er crocks heller ikke, og plastiksutterne sælger stadigvæk som varmt brød.

Avensis er derfor akkurat lige så gennemsnitslig, som et produkt efter den formel vil blive. Både plads- og prismæssigt ligger den lunt midt i klassen. På motorfronten stiller den stadigvæk til start med to benzinmotorer uden turbo og to turbodieselmaskiner Toyota har lånt hos BMW. Det lyder en anelse ferskt her i 2016. Men ved I hvad, tager vi udgangspunkt i Toyotas øjensynlige logik bag bilen, der dikterer business-as-usual uden nogen som helst avancerede overraskelser, så giver det mening. For de to benzinmotorer gør det faktisk ganske glimrende, og dieselmotorene holder også et højt bundniveau. Det samme gælder gearkasse og brugerfladen. Højt bundniveau – men glemt dagen efter.

Mit største problem med Avensis er dens kønsløse og smagsforvirrede design. Men jeg har samme problem med Crocks, og de frastødende plastiksutter sælger stadigvæk som kold øl på en rockfestival. Så jeg vil hæve mig over mit personlige æstetiske korstog, og give Toyota Avensis det helt store “Godkendt” stempel. Den tænder intet i mig, men den skuffer heller ikke på et eneste punkt. Den er en form for menigmands Audi forstået på den måde, at Audi lader til at hylde mange af de samme dyder – bare i en klasse over når det kommer til teknik, design og pris. Avensis er det helt igennem gennemsnitslige produkt, der lever på sine gennemtestede dyder og høje bundniveau

PLUS:

Køreoplevelse – den er totalt uproblematisk at køre, og giver dig overskud til at tænke på alt det andet du måtte have på hjertet.

Pris – fraprisen på 279.000 kr. er skarp i segmentet, og jo højere udstyrs- og motor-niveau, jo skarpere står Avensis.

MINUS:

Køreoplevelse (igen) – den er totalt uproblematisk at køre, og giver dig ikke skyggen af køreglæde.

Design – Helt personligt mener jeg, at Avensis er rodet og usammenhængende. Den ligner noget der er tegnet af tre forskellige mennesker, der ikke måtte tale sammen. Men det er til al held dybt subjektivt, og hvem ved, måske du synes den ligner Helena Christensen på hjul.

Motorer – de lever op til forventningerne, men der er langt til den tærskel, hvor vi kan tale om, at de imponerer. Toyota er begyndt at bruge benzinturbomotorer i andre modeller, og skal vi bare sige vi glæder os til de vokser sig store nok til Avensis.

Jeg ville vælge: 

En Toyota Avensis 1,8 T2 Stationcar til 369.990 kr. Den har ALT hvad den gennemsnitslige bilkøber kan ønske sig, og Avensis ser klart bedst ud i stationcarformatet. Er du uinteresseret i biler og vil gerne have en ny stationcar, der med garanti ikke volder dig nogen problemer, så er det her bilen du vil have. Det kan godt være, at du har glemt hvad den hedder og skal ud i garagen og kigge efter, når fætter bilnørd kigger forbi. Men du køber automobilt-ro-i-sindet og en høj gensalgsværdi, og hvad kan man mere ønske sig, hvis man er antitesen af en biltosse?

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s