Bilindustriens svar på Jose Mourinho

INTERVIEW/REPORTAGE: Han er legemeliggørelsen af arrogance, vid, kynisme og godt købmandskab. Og så lever han for offensiv og provokerende kommunikation. På den netop overståede biludstilling i Geneve havde jeg fornøjelsen af at deltage i det årlige pressemøde med Sergio Marchionne, der er øverste chef i Fiat Chrysler Automobiles. Det var underholdende og fyldt med spydigheder til både pressen, Tesla, Apple og konkurrenterne. Blandt andet havde han svært ved at forstå, hvorfor PSA nu vil offentliggøre forbrugstal efter en mere realistisk standard end EU-normen, når ikke tosserne i Bruxelles var blevet enige endnu. Ikke fordi han ikke gerne vil have ændret forbrugsopgivelserne, men opgaven lå ikke hos producenterne med hos EU-politikerne, så vi kan få fælles regler for hele branchen, mente han. Volkswagen fik også et mindre fur for at have givet diesel et dårligt navn, og så mente han Storbritanniens potentielle udtræden af EU ville være “unhelpful”.

Det årlige pressemøde på biludstillingen i Geneve. Sergio Marchionne stiller op alene, og skyder lige så meget på pressen, som pressen skyder på ham.

Det årlige pressemøde på biludstillingen i Geneve. Sergio Marchionne stiller op alene, og skyder lige så meget på pressen, som pressen skyder på ham.

Få CEO’s formår som Marchionne at tale så rent ud af posen. At sige tingene som de er – råt for usødet. Eller i hvert fald som han ser dem. Det er både underholdende og fascinerende, men givetvis også fuldt bevidst. Han har aktionærernes (og især Agnelli-familiens) fulde opbakning, og kan derfor agere friere end de fleste topchefer i bilbranchen. Læg dertil at det ikke altid går blændende med butikken – og her tænker jeg på Fiats voksende krise og Alfa Romeos træge relancering, og i det lys er det ikke så tosset at have en topchef, der konstant er i offensiven rent kommunikativt.

Den nye Abarth af Fiat Spider får desværre 'kun' 170 hk, men farverne, formen og logoet med den lille skorpion sælger fuldstændigt konceptet til mig!

Den nye Abarth 124 Spider får desværre ‘kun’ 170 hk, men farverne, formen og logoet med den lille skorpion sælger fuldstændigt konceptet til mig! Her er det rallyversionen med 300 hk, og den var en af de få nyheder Fiat reelt havde med til Geneve.

Han minder mig på mange måder om fodboldtræneren Jose Mourinho der har vundet Champions League med flere topklupper blandt andet Chelsea. En mand der har iscenesat sig selv som “The One”. Altså den eneste ene. Den unikke. Mourinho kommunikerer altid offensivt og konfliktskabende for at lette presset på sine egne spillere og klub. Han er ikke bange for at tage fokus og ansvar, så organisationen får mere ro. Det giver naturligvis flere øretæver i medierne, men det giver også mere omtale end en strudse-strategi med at stikke hovedet i busken ville gøre. Sergio Marchionne har ikke iscenesat sig selv som “The One”. Ikke endnu i hvert fald. Men han fører sig nogle gange frem således. Det er forklaringen på, at hans pressemøde er langt mere velbesøgt end den relativt pauvre pose af nye biler han havde med til Geneve retfærdiggjorde. Men han får sat Fiat på kortet, og han får italesat en masse interessante problemstillinger i bilindustrien. Jeg er ikke nødvendigvis enig med ham i hans betragtninger. Men jeg respekterer hans åbenmundethed og evne til at være iskold. Min historie fra pressemødet til Berlingske kan du læse nedenfor. Det er underholdende sager…

 

Fiats enevældige konge

Audiens. En seance med Fiats øverste chef, Sergio Marchionne, er lige dele stand-up og seriøse analyser. Han delte kindheste ud til både Tesla og Apple, og erkendte at Alfa Romeos store comeback bliver udskudt.

Det tager karakter af audiens, når Fiat Chrysler Automobiles topchef Sergio Marchionne holder pressemøde. Det internationale pressemøde på biludstillingen i Genève følger lige efter det italienske. Men vi er forsinket, fordi kongen af Fiat stadig er omgivet af en små klukkende flok italienske journalister oppe ved podiet. Men ingen hundser med Marchionne. Alle venter pænt på, at hovedpersonen selv sætter punktum for den italienske seance og melder sig klar til den internationale.

Sergio Marchionne er nemlig Fiats ubestridte leder. Nuvel – over ham sidder bestyrelsesformanden, men ingen er i tvivl om, at det er Sergio Marchionne, der er den mest magtfulde mand i Fiat Chrysler Automobiles. En magt, han cementerede med røverkøbet af Chrysler tilbage i 2011, hvor den amerikanske stat var endt som den ufrivillige ejer af den tabsgivende, amerikanske bilproducent.

LÆS RESTEN AF HISTORIEN HER

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s