Portræt af Minis danske chefdesigner – Anders Warming

PORTRÆTINTERVIEW Anders Warming er Minis chefdesigner og den mest succesfulde danske bildesigner lige nu. jeg mødte ham, da han modtog Dansk Desigpris, til en snak om bilvask, perfektionisme, blyanter og om at tegne for et mærke, hvor designet er givet på forhånd.

Mini Superleggera Vision Concept skulle være basis for Minis første el-bil, der dermed bliver en sportsvogn iklædt mini-design. Jeg glæder mig...

Mini Superleggera Vision Concept er et af Anders Warmings fedeste designs til dato. Nuvel – den er kun et koncept, men den skulle være på vej med enten el- eller hybrid-drivlinje.

Hvordan definerer man en stor karriere. Eller rettere: Hvornår definerer man den? Ved gennembruddet? Ved den første store sejr? Eller er det først, når den er slut, og man kan se summen af alle bedrifterne? Anders Warming har været chefdesigner for Mini siden 2011. Før det, var han chef for det udvendige design hos BMW, og før har han slået sine streger hos Volkswagen.

Sidste år modtog han Designrådets Pris i Danmark med skudsmålet: »Prisen gives for hans livsværk, hvori mange fremragende designs indgår – fra BMW Z4 til Mini Clubman. Anders Warmings designs er fremtidsorienterede og har været normdannende for den stærkt skulpturelle og organiske stil, der har præget bildesign de seneste 15 år.«

På den anden side er han født i 1972, så det er lidt tidligt at slå en streg i sandet og kalde ham den største danske bildesigner nogensinde. Særligt, når konkurrenten til titlen hedder Henrik Fisker. Men mens Henrik Fisker mest bevæger sig i superbilsland – med de friheder, der følger med, så er Anders Warming startet på bunden og har arbejdet sig op ved at tegne den ene hverdagsdetalje efter den anden hos både BMW og Volkswagen. I 2007 blev han chef for BMW’s eksteriørdesign og i 2011 chefdesigner hos Mini. Det er altså ham, der endeligt godkender en ny Mini, inden den triller til produktionsgodkendelse hos topledelsen. Lad os bare kalde det uafgjort og komme videre.

Anders Warming lever og ånder for bildesign, og han er nok den dansker, der er nået allerlængst i det globale automobile designhieraki.

Anders Warming lever og ånder for bildesign, og han er nok den dansker, der er nået allerlængst i det globale automobile designhieraki.

Jeg har landet en tre kvarters audiens med manden, og jeg har i årevis villet spørge ham om, hvordan det er at være chefdesigner for et bilmærke, hvor bilernes design grundlæggende er givet på forhånd. Følg med i nyheder og tests på Facebook Anders Warming ligner en, der har fået spørgsmålet før. For han trækker et skævt smil, inden han svarer: »Det handler om ikke at have for meget respekt, for så bliver man låst. Vi skal skubbe mærket, og fordi vi ved, hvor vi kommer fra, så ved vi også, hvor vi skal hen. Vi ved, vi har lang akselafstand, korte overhæng og en opret siddeposition. Det er også vigtigt, at du kan se forskærmene fra førersædet, så du kan se, hvor bilen peger hen. Du sidder oprejst og oven på den, og det gør den mere sjov og intens. Bildesign er et løfte, som teknikken skal opfylde, og en Mini kommunikerer den sjove køreoplevelse.«

Anders Warming og hans seneste kreation Mini Clubman i København.

Anders Warming og hans seneste kreation Mini Clubman i København.

Du kan læse resten af interviewet som jeg lavede til Berlingske lige her

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s