TEST: Audi A4

UDENFORVINDUET: Mit bud er, at 8 ud af 10 danskere vil kalde Audi A4 for fantastisk. Et iskoldt og stilrent design, med mulighed for montering af alle de teknologiske landevindinger der udbydes i klassen. Er den i virkeligheden den ultimative bil i det klassiske firmabilssegment. Njaæe… Den er lige så perfekt som et jakkesæt fra Hugo Boss, en sofa tegnet af Børge Mogensen eller en rødvin fra Alba-området. Den er kort sagt det sikre valg for alle der læser Bo Bedre og på overfladen ved hvad der er hot, og hvad der er not. Men modekenderen ville aldrig vælge Hugo Boss, møbelsnedkeren aldrig Børge Mogensen og sommelieren ikke bare en tilfældig Alba-vin. Derfor er biltossen heller ikke solgt til det umiddelbart suveræne tyske produkt.

Der skal leges med farverne, for at give en A4 kant. Her er det Audis eget pressebillede, hvor de sparker til den gule solsikkekulør for at pifte et elegant men halvkedeligt design op.

Der skal leges med farverne, for at give en A4 kant. Her er det Audis eget pressebillede, hvor de sparker til den gule solsikkekulør for at pifte et elegant men halvkedeligt design op.

Stjerner: 5 ud af 6

BESKRIVELSE:

Den nye Audi A4 er en decideret magtdemonstration fra Audi. Al den nyeste teknologi fra en af verdens største bilproducenter, et suverænt motorprogram og et design fra det generiske Audi-bagkatalog, der har gjort den sydtyske bilproducent til dette århundredes største automobile succeshistorie. Den fås både som sedan og stationcar (limousine og avant – fint skal det være…) og med et motorprogram fra en ydmyg 1,4 liters turbomotor på 150 hk til en 218 hk 3,0 TDI. Senere følger både S4 og RS4 med mange flere muskler. Den lægger derudover platform til den kommende A5, og dermed fås den i virkeligheden også som både coupé og cabriolet. På sikkerhedssiden disker den op med en serie af sikkerhedssystemer og assistentsystemer, der sender den på en selvkørende kurs, der gør motorvejspendling til en decideret afslappende affære. Min personlige favoritfeature et virtual-cockpit som Audi introducerede på Audi TT. Det erstatter de traditionelle ure bag rattet med en TFT-skærm med skyhøj opløsning. På den kan du skifte mellem en stor navigationsskærm, de klassiske ure og et par andre indstillinger i området bag rattet. Især den store navigationsskærm er fabelagtig, når du er på geografisk udebane, og har hænderne for fulde til at orienterer dig mod den traditionelt centralt placerede navigationsskærm. Kombineret med den nyeste Google-map software, og navigationsanlægget i Audi er markedets fedeste lige nu (marts 2016).

Suveræn opløsning og grafik kombineret med overlegen intuitiv brugerflade, gør Audi TTs digitalinstrumentering bag rattet, til noget af det bedste bilindustrien kan byde på i 2015. Hvis ikke det bedste!

Suveræn opløsning og grafik kombineret med overlegen intuitiv brugerflade, gør virtual-cockpit, til noget af det bedste bilindustrien kan byde lige nu af features der kombinere teknologi med regulær brugbarhed.

Der hvor A4 efterlader mig kold som en forsmået elsker er på køreoplevelsen. Den er antitesen til involverende. Den er perfekt og forudsigelig, men jeg har haft der sjovere i selskab med mine matematikbøger fra gymnasietiden. Det er svært at sætte fingeren på præcist hvad det er, men i basisudgaverne med under 200 hk er den perfekt grænsende til det perfide. Og måske det i virkeligheden er problemet. At den ikke udfordrer eller taler til føreren. Den parere ordre og eksekverer med germansk præcision. Æd en kurve med den rigtige fart, og den gnaver sig nøgternt ud af det. Har du lidt for meget fart på, vil den lægge an til en understyring, men lade teknikken redde dig ud af en eventuel udskridning. På spørgsmålet: ”Skal vi have det lidt sjovt?” er det som om den spørger undrende tilbage med et ”sjov – hvad mener du med sjov?”, når den presses. Som om sjov og bilkørsel er lige så uforlignelige størrelse som hofbal og vandkamp. Det gør den naturligvis suveræn i rollen som pletfrit transportmiddel, men det efterlader den også totalt blottet for personlighed og X-faktor. Nu ved jeg godt, at jeg er bilnørd, og derved adskiller mine præferencer sig – som modeekspertens og møbelsnedkerens – fra den gennemsnitslige bilist. Og derfor skal A4 nok også finde fans i massevis. Men selvom den er perfekt kan jeg ikke give den mere end 5 ud af 6 stjerner.

Audi A4 fås både som sedan og stationcar. Prisforskellen er 30.000 kr., og jeg ville derfor vælge den dyrere men pænere stationcar.

Audi A4 fås både som sedan og stationcar. Prisforskellen er 30.000 kr., og jeg ville derfor vælge den dyrere men pænere stationcar.

PLUS:

Teknik – den har ALT i både aktive og passive sikkerhedssystemer. Læg dertil autonome parkeringssytemer og mere wifi-power end en gennemsnitslig internetcafe, og den lever på alle måder op til Audis slogan med ”Vorsprung durch Technik”.

Kabine – Cockpittet er suverænt indrettet og kvalitetsfornemmelsen i top.

Motorprogram – kan du ikke finde en motor til dit temperement skal du enten medicineres eller holde op med at spise piller, for A4-programmet har det hele.

MINUS:

Design – det er i virkeligheden både elegant og maskulint, men det er samtidigt uopfindsomt og kønsløst.

Køreegenskaber – Forudsigelige men triste og uden kant.

Pris – Audi lå sædvanligtvis lige i underkanten af konkurrenterne fra BMW og Mercedes. Men med A4 føler de sig øjensynligt som fuldgode erstatninger, og det afspejler priserne der starter ved 455.785 kr.

JEG VILLE VÆLGE:

En 1,4 TFSI Avant med 150 benzinhestekræfter. Avant-formatet giver ekstra plads og en smukkere profil, og den ”lille” benzinmotor præsterer 0-100 km/t på 8,7 sekunder, en topfart på 210 km/t og et EU-forbrug på 19,6 km/l. Det er akkurat så perfekt og køsnløst som det skal være. Selvom virtual cockpit koster en mindre bondegård ekstra, så skal det krydses af på ekstraudstyrslisten, da det er ene om at give bilen en unik feature konkurrenterne ikke har.

One thought on “TEST: Audi A4

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s