Jude Law vinder klassisk Le Mans bil

WHISKY&WEEKENDLIR: Det handler om et væddemål. Et væddemål mellem to gentleman. Et væddemål om skønhed og om at turde satse. Alt sammen pakket i 11.12 minutters kortfilm. Den ene hovedrolleindehaver er Jude Law, den anden Giancarlo Giannini. Dels i rollerne som dem selv, og dels i rollerne som to velhavende gentlemans med forkærlighed for det smukke i livet. Rekvisitterne er en flaske Johnny Walker Blue Label whisky til 1.500 kr. og en uvurderlig Le Mans bil fra 1930erne. En Delahey M135. En fascinerende historie spundet af en dansk tekstforfatter, som har nogle tankevækkende betragtninger og positiv psykologi og moderne gentlemans. Men inden vi når til ham og ideen, skal vi omkring filmen og interviewe stjernerne.

Jude Law og Giancarlo Giannini foran den tredje hovedperson i filmen "A Gentelmans Wager II"

Jude Law og Giancarlo Giannini foran den tredje hovedperson i filmen “A Gentelmans Wager II”

Et rennæsancepalads i Lazios bakker udenfor Rom lægger kulisse til premieren på ”A Gentlemans Wager II”. En ti minutters kortfilm der bygger videre på viral-hittet ”A Gentlemans Wager”, der blev lanceret sidste år. Filmene er finansieret af Johnny Walker Blue Label, og handler i sidste ende om at placerer produktet i forbrugernes bevidsthed. Men i en tid hvor immuniteten overfor traditionel markedsføring er stigende og flere og flere lande forbyder reklamer for alkohol, er filmene et bud på at gå en anden vej. At ramme kunderne på en ny måde. Den første film er afspillet over 50 millioner gange, så missionen er lykkedes, og det er derfor Johnny Walker inviterer til visningen af efterfølgeren.

Begge film er komponeret over en kærlighed til luksus og skønhed. Den første starter ombord på en smuk jagt fra 1929. De to hovedpersoner sidder på dækket med hver deres whiskysjus og Jude Law siger: ”Jeg vil have den her båd”.

Giancarlo Giannini svarer: ”Den er håndbygget i Italien, på et værft i Varese i 1929. Der findes ingen som den, og at den ikke er til salg.

Jude Law replicerer: ”Jeg vil ikke vil købe den med penge. Jeg vil vinde den i et væddemål.”

Fem minutter og en dans senere er båden Jude Laws.

”A Gentlemans Wager II” er baseret på en idé af den danske reklamemand Lars Jørgensen, der også er til stede ved præsentationen. Men inden vi møder ham og de to stjerner fra filmen, skal filmen screenes.

Lyset slukkes og filmen starter. Igen møder vi Jude Law og Giancarlo Giannini. Denne gang foran en smuk italiensk villa ikke langt fra den vi er samlet i. De spiller petanque, og Jude Law spørger Giancarlo Gianini: ”Keder al denne skønhed dig ikke?”

Giancarlo Giannini smiler og leder Jude fra haven hen til villaens garage, hvor der holder en støvet klassisk racerbil i den originale franske blå racerfarve. En Le Mans vindende Delahey M135. Jude lyser op og siger ”jeg vil have denne bil”.

”Den har ikke været startet i over 40 år. Kun en håndfuld blev bygget, og denne her vandt Le Mans i 1939. Den er uvurderlig, og den er ikke til salg” svarer Giancarlo Giannini.

”Jeg vil ikke købe den for penge. Jeg vil vinde den i et væddemål”, svarer Jude Law. Scenen er sat.

”Hvis du kan få den til Monaco inden kl. 12 i morgen er den din. Du må endda få villaen med,” siger Giancarlo Giannini.

Han hælder en whisky op til dem begge, men Jude Law afslå med ordene. ”Desværre – jeg skal køre”.

Med møje, besvær, en røgsky og et brag får Jude gang i den gamle Delahey og afsted det går langs først den italienske og siden franske Riviera. Undervejs slås han med får, motorproblemer og en enkelt undsætning af en kvinde i nød. Han når akkurat Monaco indenfor tidsgrænsen takket være kvinden han undsatte. Jude vinder væddemålet mens Giancarlo stikker af med kvinden. Filmen slutter tilbage i den italienske villa, hvor Giancarlo spørger Jude om han aldrig bliver træt af al denne skønhed. Han trækker hans skæve signatursmil og følger Giancarlo over til garagen. Åbner porten og siger: ”Kun en håndfuld blev bygget. Den er uvurderlig og den er ikke til salg”.

Jude Law under interviewseancen – med mig siddende travlt noterende nederst til højre.

Jude Law under interviewseancen – med mig siddende travlt noterende nederst til højre.

Filmen er slut og Jude Law tager imod i et siddegemak til filmsalen. Som altid stilligt klædt og med en kæk hat. Spørgsmålet der trænger sig på er det evigt påtrængende spørgsmål, når kunstnere stiller op for ussel mamon i kapitalismens og reklamens tjeneste. Hvorfor? Han trækker igen signatursmilet og svarer:

”Jeg opdagede først rigtigt whisky for ti år siden, men sætter stor pris på det i dag. Men projektet her handlede ikke så meget om produktet som om processen. En almindelig reklamefilm vare måske 10 sekunder mens det her er en rigtig fortælling. Jeg elskede at arbejde med holdet, og de var meget åbne i den kreative proces, hvor både Giancarlo og jeg fik plads til at arbejde med vores karakterer. Så for mig var det i virkeligheden som på et filmsæt til en spillefilm, og det er en proces jeg elsker og har været privilegeret nok til at kunne leve af”.

Hvordan med karaktererne, hvor tæt er de på virkeligheden, og har du selv foretaget et modigt væddemål?

”Jeg er i virkeligheden en meget forsigtig person, som aldrig vædder. Men det er det smukke ved at være skuespiller. Du får lov at spille en rolle, og jeg udlever mange ting gennem mine roller, som jeg ikke ville gøre eller opleve i virkeligheden. Men Giancarlo og jeg var mere afslappede i hinandens selskab end da vi lavede etteren, og den kemi gjorder det lettere at være os selv i filmen. Så selvom historien er tænkt er karakterende i virkeligheden meget virkelighedstro.”

Setuppet er meget gentlemanlike. Hvad er dine gentlemanspassioner i den virkelige verden?

”Film er min altoverskyggende passion, men arkitektur og rejser er også store passioner. Jeg ville elske at rejse i Sydamerika. At tage en roadtrip fra nord til syd.”

Din filmkarakter er meget bilbegejstret, men hvad med den rigtige Jude Law?

”Jeg er en virkelig stor Rolls-Royce fan. Jeg elsker deres størrelse. Så skulle jeg vælge en rigtig gentlemanbil lige nu, ville jeg vælge en klassisk chokoladebrun Rolls-Royce fra 1960erne.”

Hvad med whiskyen? Hvordan tager du den?

”Som i filmen. Jeg er en rimelig lige til fyr, så stor og uden is.”

Giancarlo Giannini er indbegrebet af italiensk coolness og gentlemansstyle. Her fra en scene i "A Gentlemans Wager I".

Giancarlo Giannini er indbegrebet af italiensk coolness og gentlemansstyle. Her fra en scene i “A Gentlemans Wager I”.

Tiden er gået og Giancarlo indtager den varme stol med en tolk ved sin side. Selvom han taler engelsk vil han helst svare på italiensk under denne seance. Mens de fleste danskere kender Jude Law, så er Ginacarlo Giannini mindre kendt i brede kredse. Men han har spillet med i Hollywoodfilm som Casino Royal, Hannibal og Man on Fire, og i italiensk film har han en status som en Ole Thestrup eller en Henning Jensen. Han er 73 år men en evig grøn publikumsmagnet, der har været i gamet så længe folk kan huske.

Hvor tæt ligger rollen på virkeligheden, og har han nogensinde indgået et væddemål i den virkelige verden? Som Jude Law er han ikke risikosøgende, og som englænderen får han lov at udleve mangt og meget i sine roller. Mens tolken oversætter tilføjer han med et smil: ”Det eneste fra filmen, jeg også har oplevet i virkeligheden, det er at tage hjem med en anden mands kvinde.”

Dernæst får han et spørgsmål om stil. Spørg aldrig en italiener om stil. Han bruger otte minutter og kommer omkring både Michelangelo og Rafael. I sidste ende lyder konklusionen: Vær tro mod dig selv.

Bedst som jeg tror, at vi har været omkring de to emner, som tænder italienske mænd mest, så rammer vi guld.

En hollandsk journalist spørger om italiensk film. Er der krise, eller ser vi dem bare ikke udenfor Italien?

Han vågner mere op, mens tolken ser ud til at trættes ved udsigten til den næste runde. Men tolken holder ved og forklarer hvad Giancarlo Gianini siger.

”Italiensk film er død. Det sagde Federico Fellini til mig for mange år siden. Han kaldte mig flagermusen, fordi vi kunne sidde og tale i timevis om natten. Han havde set, at tv havde overtaget biograffilmens rolle, og i dag er tv også ved at dø. Jeg lagde stemmen til skurken i et computerspil sidste år”, … han leder efter navnet og kommer så på det ”Call of Duty, tror jeg det hed. Det tog halvanden time, så var jeg færdig. Bagefter spurgte jeg dem, hvem der gider se sådan noget lort. Deres svar gjorde mig mundlam. Det spil kommer ud til 100 gange flere, end den James Bond film (Casino Royal) jeg var med til i 2006. Der er stadigvæk nogle rigtig talentfulde italienske instruktører derude. Men som massemedie havde Fellini ret. Filmen er død.”

En PR-kvinder træder ind og interviewet er ovre. Men hans sidste svar svæver som en deprimerende dødsdom over den klassiske biografspillefilm. Gæsterne flygtede først til tv og nu til streamingtjenester. Videospil er et større medie end både biograffilm og nationale tv-kanaler, og youtube.com er verdens mest sete site for levende billeder. I det univers giver ”Gentlemans Wager II” på en sær facon mening. Ingen gider se biografreklamer eller tv-reklamer mere. Men en let fordøjelig 11 minutters film med biler, whisky, en smuk kvinde og et par gentlemans. Det er en anden sag.

Solen går ned set fra Villa Borghese med Peterskirken i baggrunden. Rom kan noget særligt, når det skal sættes en scene...

Giancarlo og Jude har en fabelagtig kemi – både på skærmen og når kameraerne er slukkede…

Allerede mens den første ”Gentlemans Wager” var midt i sin virale sejrsgang, var Danske Lars Jørgensen i gang med at skrive et oplæg til en afløser. Et oplæg som Johnny Walker faldt for med det samme, og som blev til ”Gentlemans Wager II”. Efter interviewseancen møder jeg Lars Jørgensen over en Old Fashion i gårdhaven, mens et jazzband spiller og Jude Law mingler. Vi ender med at tale om surfing i halvanden time, og glemmer alt om filmen. Giver mig selv en mental huskekage om ikke at arbejde på whiskey. Men fanger ham på email et par dage senere, og får stillet en række mere fokuserede spørgsmål om filmen.

Hvad er den grundlæggende idé med filmen?

”Udfordringen var a skrive en fantastik opfølger til den første Gentlemans Wager film. Vi vidste fra starten, at vi ville bruge samme type drama: Jude, Giancarlo og et storartet væddemål. Men denne gang ville gerne fortælle en lidt mere maskulin historie og lade Jude blive beskidt og bruge hans hænder. Vi ville tage seerne med på en rejse, hvor de bedre kunne opleve hvordan Jude nyder rejsen, mens han med god energi og et positivt syn på verden overkommer de problemer han møder hen ad vejen.”

Er det jeres centrale budskab?

Faktisk er det videnskabeligt bevist, at vi bliver i langt bedre humør, når vi giver til andre – og det er hovedbudskabet. Hvis du viser mennesker omkring dig, at du sætter pris på dem, viser taknemmelighed, bliver du ikke kun en bedre og gladere person, det betaler igen ti-fold.  Jeg kunne snakke flere timer om resten af kampagnen vi har lavet, hvor vi går dybt ind i videnskaben bag positiv psykologi i samarbejde med en professor fra UC Berkley, for at bevise sammenhængen mellem et positivt livssyn og succes. Og videnskaben beviser helt klart, at dem der følger deres drømme, er mere positive og føler større livsglæde.

Tror du den slags gentlemans wagers stadigvæk findes den dag i dag?

”Det håber jeg. Og hvis de gør, så håber jeg, at de mennesker der vædder, nyder det lige så meget som vores to venner i filmen.

Men er det ikke bare en illusion om fortidens gentlemans, vi spiller bold op ad?

”Det tror jeg ikke. Selvfølgelig har vi valgt en setting med villaer og biler, som er næste uopnåeligt for alle os dødelige. Men det handler i virkeligheden mere om, hvordan det føles end om værdien af huset. Jeg er sikker på, at jeg ville nyde et væddemål over en gammel 2CV lige så meget.”

Hvad var inspirationskilden?

”Jeg tror vi bevidst eller ubevidst har kigget lidt på tv-serier som The Trip og måske lidt TopGear. Roadtripformater, hvor der er noget på spil for de involverede.

Cirklen synes fuldbragt. Film er død, TV bløder, reklamer rammer ved siden af, og produktplacement virker næsten for gennemskueligt – som i tilfældet James Bond. Men alle formater har elementer der virker. Hvad gør man så?

Man tager et par A-liste filmpersonligheder fra det store lærred, mikser dem med et succesfuldt tv-format (som Top Gear), placerer produktet (Johnnie Walker Blue Label) som gennemgående element og skræddersyr mikset til viral succes på Youtube. Virker det? Her et par uger efter præsentationen er filmen set af over en million på youtube og traileren har for længst passeret de 10 millioner. Måske Johnnie Walker ikke rammer segmentet, der spiller videospil. Men de vil sikkert have det med filmen, som Giancarlo havde det med ”Call of Duty”. Hvem ser det lort? Svaret vil være dem der elsker de klassiske gentlemansdyder som biler, både og smukke kvinder. Kort sagt dem der kunne tænkes at drikke whisky…

Se den første Gentlemans Wager her hvis du er til både og filmen som Lars og hans partner skrev her hvis du er mere til biler. De er begge fabelagtige…

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s