TEST: Ford Focus – klassens køredynamiske førsteelsker

Ford Focus er klassens køredynamiske konge, men et rodet interiør trækker ned. Den er alligevel en af mine klassefavoritter. Læs hvorfor nedenfor..

Stjerner: 5 ud af 6 stjerner

Hovedkonkurrent: Volkswagen Golf, Opel Astra og Peugeot 308

Hatchbacken er elegant og stationcarudgaven der i gennemsnit koster omkring 10.000 kr. ekstra er både elegant og funktionel.

Hatchbacken er elegant og stationcarudgaven der i gennemsnit koster omkring 10.000 kr. ekstra er både stilren og funktionel.

Beskrivelse: Ford Focus lever op til Fords lange tradition med at bygge elegante og virkeligt underholdende biler i den konkurrenceprægede Golf-klasse. Mens klassens tyske navngiver altid har været fornuftens stemme med høje gensalgsværdier, konservativt design og komfortable køreegenskaber, har Focus (og Escort før den) været spradebasse med de skarpere køreegenskaber men mindre trofaste fanskare.

Den seneste Focus er fra 2014 og med introduktionen af den fik de fine 3-cylindrede 1,0 liters turbomotorer selskab af to nye nye 1,5 liters firecylindrede turbomotorer. En benzin og en diesel. Derudover blev både styrtøj og ophæng opdateret. Det betød endnu skarpere køreegenskaber og en cementering af titlens som Golf-klassens sjoveste og mest køredynamiske bil. I sportsudgaven ST får den endnu en tand i den sportslige retning.

Støjniveauet er sænket med bedre isolering - kombineret med bedre motorer, bedre køreegenskaber og et smukkere ydre, kører Focus tilbage i rollen som førsteelsker i Golf-klassen.

Støjniveauet er sænket med bedre isolering – kombineret med bedre motorer, bedre køreegenskaber og et smukkere ydre, kører Focus tilbage i rollen som køredynamisk førsteelsker i Golf-klassen.

PLUS:

Køreegenskaber – Focus er klassens skarpeste køremaskine

Programbredde – Focus har et at klassens bredeste modelprogrammet med motorversioner fra 95 diesel hk til Focus RS med 350 hk. Derudover findes den både som fem-dørs og stationcar, og dermed i et karosseriformat til alle behov.

Motorprogrammet – moderne med den prisvindende 3-cylindrede 1,0 liters motor og 1,5’erne som den solide mellemvare der leverer til alles behov. Øverst findes ST med en 185 hk dieselmaskine eller en 250 hk benzinmotor og kongen er den nye RS med 350 hk til under 600.000 kr.

MINUS:

Bagsædepladsen – er ikke klasseledende

Interiøret – Kabinen er rodet indrettet med for mange knapper. Kan gøres simplere og mere intuitivt. Bare spørg VW eller Peugeot.

Den grå farde er ny ST standardfarve. Den hedder "Stealth" og lugter en anelse af panikalder. Især i kombination med de laksorte fælge. Men selvom testbilen har en dieselmaskine, så lever den op til sit smart-i-en-fart look, for den har masser af fart!

Den grå farde er ny ST standardfarve. Den hedder “Stealth” og lugter en anelse af panikalder. Især i kombination med de laksorte fælge. Men selvom testbilen har en dieselmaskine, så lever den op til sit smart-i-en-fart look, for den har masser af fart!

Jeg ville vælge: En Focus Stationcar med den 125 hk udgave af den fabelagtige 1,0 liters benzinmotor. Baseret på et årligt kilometerforbrug på 15-20.000 km. Ved et højere behov ville jeg overveje den 1,5 liters turbodiesel på 120 hk der triller 26,3 km/l.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s