Porsche i 2016 – farvel til et par cylindre og endnu mere turbopower

FREMTID: Porsche er et mærke i medvind. Deres nye modeller høster masser af hyldester hos anmelderne, og de klassiske er om muligt endnu mere populære. Har du et halvtræt vrag af en 911’er holdende i laden, så er det nu du skal trække den frem og sælge den som ladefund. Markedet tørster lige så meget efter 911’ere med +30 år på bagen, som det republikanske parti tørster efter et egnet alternativ til Trump. Kort sagt så kører det for mærket fra Stuttgart.

Der er sket meget på 50 år – og så alligevel ikke. Porsche 911 er umiskendeligt en Porsche 911.

Der er sket meget på 50 år – og så alligevel ikke. Porsche 911 er umiskendeligt en Porsche 911, og priserne på klassikerne skyder i vejret.

I 2016 har de imidlertid ingen planer om at ligge på den lade side. De startede med at introducerer den nye 911 Turbo med endnu flere muskler, som jeg testede i januar i Sydafrika. Se min web-tv test her.

Næste punkt på dagsordenen er deres mindste modeller. Porsche har valgt at døbe Boxster og Cayman 718 i forbindelse med et kraftigt facelift i løbet af foråret. En hentydning til den historiske 718-model. Samtidig med navneændringerne får modellerne nye firecylindrede motorer med turbo med mere effekt og lavere forbrug. De er helt nyudviklede og er naturligvis stadigvæk boxermotorer. Turboerne betyder samtidigt, at kræfterne bliver lettere tilgængelige, da turbomotorer altid leverer mere moment ved lavere omdrejninger end de traditionelle sugemotorer.

Navneændringen og de nye fire-cylindrede turbomotor er største nyhed på Boxster og Cayman i 2016.

Navneændringen og de nye fire-cylindrede turbomotor er største nyhed ved Boxster og Cayman i 2016.

Samme behandling får den lille SUV Macan, der også lanceres med fire-cylindrede motorer. En version der i første omgang var udviklet til det kinesiske marked, hvor afgifterne blandt andet fastsættes udfra motorstørrelse. Men Porsche har nu besluttet også at introducerer den i Europa. Den to-liters motor er magen til den der sidder i Golf GTI, og det er en fremragende maskine, men altså ikke den samme som boxermotorerne i 718.

Indtil videre tyder intet på, at 911 skal igennem samme mølle. Den har allerede fået en dosis downsizing med de nye 3-liters basismotorer med turbo, så mon ikke de holder der for nu. Hvis de skulle formaste sig til at skovle en 4-cylindret motor ned i 911, så vil jeg som den første insisterer på at de kalder den 912, som den første 911 med fire cylindrer blev døbt.

718 havde en 1,5 liters 4-cylindret motor, og det gik jo meget godt med flere Europæiske Hill Climb mesterskaber på CV'et.

Den oprindelige 718 havde en 1,5 liters 4-cylindret motor, og det gik jo meget godt med flere Europæiske Hill Climb mesterskaber på CV’et.

Resten af året skulle ikke byde på de store nyheder fra Porsche. Men man skal aldrig sige aldrig. Den umanerligt besnærende 911R som de viste på biludstillingen på Geneve, var det de færreste der havde set komme. Så måske de disker op med nye lækkerier på biludstillingen i Paris til september? Vi må vente og se. Lige meget hvad de gør, kan de dog næppe sætte den solide medvind over styr. Porsche er i zonen lige nu – ingen tvivl om det.

Porsche Macan var først med fire cylindre i det moderne Porsche-program. Først ment som en Kina-model da det asiatiske markeds afgiftssystem er baseret på motorvolumen, men nu er den også sneget sig ind på det europæiske marked.

Porsche Macan var først med fire cylindre i det moderne Porsche-program. Først ment som en Kina-model da det asiatiske markeds afgiftssystem er baseret på motorvolumen, men nu er den også sneget sig ind på det europæiske marked.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s